Automechanika zoekt verbinding tussen garagist en klant

Aftermarket slaat dongelloze telematicaweg in

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:

Onderdelenreuzen als Bosch, ZF Friedrichshafen, Continental, Valeo en Delphi zijn als OE-leverancier nauw betrokken bij de ontwikkeling van telematicasystemen voor autofabrikanten. Toch wil dit niet automatisch zeggen dat zij ook pasklare oplossingen beschikbaar hebben voor de after­market. De autofabrikanten verlangen een Chinese muur tussen de OE en aftermarketafdelingen van onderdelenfabrikanten. Op de meest recente Automechanika, die vorige week plaatsvond in Frankfurt, lieten de onderdelen- en equipmentleveranciers zien wat ze voor de aftermarket in petto hebben om de grip op de auto van de klant niet kwijt te raken. ZF, sinds de overname van TRW de nummer twee in de onderdelenland, presenteerde in Frankfurt een nieuw label, Openmatics. Hierin zijn alle aftermarket telematica-activiteiten van het bedrijf ondergebracht. Openmatics biedt weliswaar een breed assortiment aan dongels, maar de kersverse directeur Thomas Rösch verwacht hiermee maximaal twee jaar vooruit te kunnen. “Tegen die tijd hebben autofabrikanten de EOBD-poort van auto’s waarschijnlijk zo ver afgeschermd dat je er niet veel maar aan hebt. Daarnaast kan er maar één dongel in terwijl er veel meer belanghebbenden zijn. Uiteindelijk zal iedereen zijn data uit de cloud moeten halen waarmee auto’s verbonden zijn. Tot die tijd kunnen we ervaring opdoen via de dongel.”

Afscheid

Concurrent Delphi besloot om wel alvast afscheid te nemen van de aftermarket telematicadongel. “We zijn we bij een aantal Europese telematicaprojecten betrokken, maar we zullen de dongel niet beschikbaar stellen op de aftermarket”, vertelde Mehmet Kulahci, categorydirector Emea Marketing aan Automotive. “De ontwikkelingen op de OE-markt, waarop we ook actief zijn, gaan snel. Over niet al te lange tijd heeft elke auto standaard ­telematica aan boord. En ook diagnose gaat dan op afstand; de EOBD-stekker verdwijnt wellicht helemaal. Met dit perspectief is het volgens ons dus niet rendabel te investeren in een dongel.” Volgens Kulachi is het verstandiger om voor aftermarket-toepassingen in te zetten op compatibiliteit met de OE-systemen. “We moeten ervoor zorgen dat bijvoorbeeld onze diagnosetools met de nieuwe voertuigen blijven communiceren en dat geldt ook voor andere telematicatoepassingen.”

Marktleider

Ook Continental introduceerde een systeem waarmee het ­autobedrijf toegang kan krijgen tot de auto. Het systeem heet V-analytics en werkt met een dongel, maar volgens Peter Wagner, head of independent aftermarket bij het bedrijf kan er voor het systeem eenvoudig worden geswitcht naar een andere oplossing. Marktleider Bosch legde de nadruk op het onderling verbinden van alle apparatuur in de werkplaats en de verbinding van deze apparatuur met de server van Bosch. Het centraal vastleggen van de onderhoudshistorie van een auto moet het werk van de ­monteur makkelijker maken. Hoe die garage de verbinding met de auto moet leggen, daar werd bij Bosch weinig aandacht aan besteed. De dongel lijkt zijn beste tijd al voor een marktbrede penetratie te hebben gehad.

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.

Aftermarket slaat dongelloze telematicaweg in | Automotive Online
Automechanika zoekt verbinding tussen garagist en klant

Aftermarket slaat dongelloze telematicaweg in

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:

Onderdelenreuzen als Bosch, ZF Friedrichshafen, Continental, Valeo en Delphi zijn als OE-leverancier nauw betrokken bij de ontwikkeling van telematicasystemen voor autofabrikanten. Toch wil dit niet automatisch zeggen dat zij ook pasklare oplossingen beschikbaar hebben voor de after­market. De autofabrikanten verlangen een Chinese muur tussen de OE en aftermarketafdelingen van onderdelenfabrikanten. Op de meest recente Automechanika, die vorige week plaatsvond in Frankfurt, lieten de onderdelen- en equipmentleveranciers zien wat ze voor de aftermarket in petto hebben om de grip op de auto van de klant niet kwijt te raken. ZF, sinds de overname van TRW de nummer twee in de onderdelenland, presenteerde in Frankfurt een nieuw label, Openmatics. Hierin zijn alle aftermarket telematica-activiteiten van het bedrijf ondergebracht. Openmatics biedt weliswaar een breed assortiment aan dongels, maar de kersverse directeur Thomas Rösch verwacht hiermee maximaal twee jaar vooruit te kunnen. “Tegen die tijd hebben autofabrikanten de EOBD-poort van auto’s waarschijnlijk zo ver afgeschermd dat je er niet veel maar aan hebt. Daarnaast kan er maar één dongel in terwijl er veel meer belanghebbenden zijn. Uiteindelijk zal iedereen zijn data uit de cloud moeten halen waarmee auto’s verbonden zijn. Tot die tijd kunnen we ervaring opdoen via de dongel.”

Afscheid

Concurrent Delphi besloot om wel alvast afscheid te nemen van de aftermarket telematicadongel. “We zijn we bij een aantal Europese telematicaprojecten betrokken, maar we zullen de dongel niet beschikbaar stellen op de aftermarket”, vertelde Mehmet Kulahci, categorydirector Emea Marketing aan Automotive. “De ontwikkelingen op de OE-markt, waarop we ook actief zijn, gaan snel. Over niet al te lange tijd heeft elke auto standaard ­telematica aan boord. En ook diagnose gaat dan op afstand; de EOBD-stekker verdwijnt wellicht helemaal. Met dit perspectief is het volgens ons dus niet rendabel te investeren in een dongel.” Volgens Kulachi is het verstandiger om voor aftermarket-toepassingen in te zetten op compatibiliteit met de OE-systemen. “We moeten ervoor zorgen dat bijvoorbeeld onze diagnosetools met de nieuwe voertuigen blijven communiceren en dat geldt ook voor andere telematicatoepassingen.”

Marktleider

Ook Continental introduceerde een systeem waarmee het ­autobedrijf toegang kan krijgen tot de auto. Het systeem heet V-analytics en werkt met een dongel, maar volgens Peter Wagner, head of independent aftermarket bij het bedrijf kan er voor het systeem eenvoudig worden geswitcht naar een andere oplossing. Marktleider Bosch legde de nadruk op het onderling verbinden van alle apparatuur in de werkplaats en de verbinding van deze apparatuur met de server van Bosch. Het centraal vastleggen van de onderhoudshistorie van een auto moet het werk van de ­monteur makkelijker maken. Hoe die garage de verbinding met de auto moet leggen, daar werd bij Bosch weinig aandacht aan besteed. De dongel lijkt zijn beste tijd al voor een marktbrede penetratie te hebben gehad.

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.