Delphi trekt dongel uit telematicaproject
Delphi presenteerde de dongel, waarmee telematicatoepassingen ook voor de universele markt beschikbaar worden gemaakt, twee jaar geleden op de Europese markt. Van een uitrol in Europa zal het echter niet komen. “We lanceerden twee jaar geleden bij wijze van pilot met de verkoop van de dongel op de Noord-Amerikaanse markt”, aldus Kulahci. “Wel zijn we bij een aantal Europese telematicaprojecten betrokken, maar we zullen de dongel niet beschikbaar stellen op de aftermarket. De ontwikkelingen op de OE-markt, waarop we ook actief zijn, gaan snel. Over niet al te lange tijd heeft elke auto standaard telematica aan boord. En ook diagnose gaat dan op afstand; de EOBD-stekker verdwijnt wellicht helemaal. Met dit perspectief is het volgens ons dus niet rendabel te investeren in een dongel.”
Volgens Kulachi is het verstandiger om voor aftermarket-toepassingen in te zetten op compatibiliteit met de OE-systemen. “We moeten ervoor zorgen dat bijvoorbeeld onze diagnosetools met de nieuwe voertuigen blijven communiceren en dat geldt ook voor andere telematicatoepassingen.” Delphi ontwikkelt ook telematicasystemen voor autofabrikanten. Daarnaast is het, onder andere samen met Mobileye, actief met zelfrijdende auto’s.
ANWB
De lopende projecten worden niet gestaakt. In Nederland werkt de ANWB voor zijn telematicaproject met de Delphi-dongel. “Dat blijven we ook gewoon doen, het platform blijft open”, zegt Annelies Tichelaar van de persdienst van de bond. “Maar we zijn zelf met een aantal zusterclubs ook een telematicabedrijf gestart, dus ik sluit niet uit dat we op termijn een andere oplossing kiezen.”
Saillant detail: Conti toonde op de beurs een telematicadongel, die kan worden ingezet voor fleets en garages. “Via het remote vehicle data platform kan elke gewenste ontvanger de data uit de auto halen. Bijvoorbeeld voor service. Ik denk ook dat in 2018 elke nieuwe auto wel van een telematicadevice is voorzien, maar er rijden er dan ook ook nog veel zonder. Daarnaast is het voor ons dan eenvoudig switchen naar een andere oplossing”, zegt Peter Wagner, head of independent aftermarket bij het bedrijf.