Hagel slaat gat in resultaat verzekeraars

Rob van de Laar Rob van de Laar
• Laatste update:
Foto: Mark Litjens

De hagelbuien die eind juni vooral in Noord-Brabant voor veel schade zorgden, hebben een gat geslagen in de winst van verzekeraars. Koepelorganisatie Verbond van Verzekeraars schatte eerder de (verzekerde) schade door de extreme hagelbuien op minimaal 500 miljoen euro. Daarvan zou 325 miljoen betrekking hebben op particuliere verzekeringen; autoverzekeringen nemen volgens de calculaties ruim de helft van dat bedrag voor hun rekening. De zakelijke schadepost betreft grotendeels agrarische verzekeringen.Lees ook ons dossier Hagelschade

Meer impact dan een orkaan

Achmea had het meest te lijden van de hagelbuien: de schadelast liep daar op tot 267 miljoen euro bij 30 duizend klanten. Een groot deel daarvan heeft betrekking op schades bij land- en tuinbouwbedrijven, waar Achmea – net als in autoverzekeringen – de marktleider is op verzekeringsgebied. De forse schadepost slaat een gat in het halfjaarresultaat van de verzekeraar: dat komt uit op een verlies van 24 miljoen euro, terwijl vorig jaar nog 272 miljoen euro winst werd gemaakt. 

Het noodweer had uiteindelijk een negatief effect van 130 miljoen euro op het resultaat uit schadeverzekeringen, omdat Achmea een groot deel van de schaderisico’s heeft herverzekerd. “Het noodweer heeft een extreme impact, die voor Achmea groter is dan de impact van andere heftige weersinvloeden in de afgelopen tientallen jaren, groter ook dan in 2007 het geval was door de storm Kyrill. Ook ervaren we een aandeel in de totale schadelast die ruim boven ons landelijke marktaandeel ligt, omdat de getroffen regio Zuidoost-Nederland het kerngebied van Interpolis is”, aldus Achmea in een statement bij de cijfers. In het schadebedrijf worden nu meer kosten gemaakt aan bedrijfsvoering en schade-uitkeringen dan er aan premie binnenkomt: de kosten liggen 9,4 procent hoger dan de inkomsten.

De impact van de hagelbuien op het resultaat is groter dan die van storm Kyrill.

Er gaat dan ook gesleuteld worden aan de premies, kondigt het concern aan: “De frequentie en intensiteit van de weersinvloeden zal de komende jaren verder toenemen. Ondanks dat onze merken inzetten op preventieve maatregelen, zijn hierdoor de huidige premiestellingen niet voldoende dekkend voor de toegenomen schadelast. Premieverhogingen zijn daardoor onvermijdelijk.”

Extra inzet

Bij Delta Lloyd zorgden de junibuien ook voor een deuk in het resultaat, maar minder sterk dan bij Achmea. De Amsterdamse verzekeraar boekte een brutoschadelast van 33 miljoen euro als gevolg van de hagelstorm, maar hield alsnog 320 miljoen euro winst over aan het eerste halfjaar.
Wel is het schadeverzekeringsbedrijf verliesgevend: op elke euro premie legt Delta Lloyd na kosten en schade-uitkeringen 5,9 cent toe. In de eerste helft van 2015 bleef van diezelfde euro premie nog 3,2 cent over. Door de extra inzet van mensen en materialen om de schades te repareren, was de totale negatieve impact op het halfjaarresultaat 44 miljoen euro.

Nationale-Nederlanden kreeg in totaal voor 28 miljoen euro aan schadeclaims voor de kiezen. Datzelfde bedrag hield NN over als halfjaarwinst uit schadeverzekeringen: een stuk lager dan de 69 miljoen euro van een jaar eerder. De voormalige ING-dochter verliest in schadeverzekeringen 11,6 cent op elke euro verzekeringspremie.In de Automotive Kennisbank vindt u de meest recente schadecalculatiecijfers.

Freelance journalist Mark Litjens maakte onlangs een reportage bij ABS Autoschadeherstel De Kade. Zie de fotoreportage op onze Facebook-pagina.

Geplaatst in rubriek:
Rob van de Laar
Rob van de Laar

Rob van de Laar is als freelance journalist verbonden aan Automotive. Zijn expertise: de autoschade- en verzekeringsbranche.

Hagel slaat gat in resultaat verzekeraars | Automotive Online

Hagel slaat gat in resultaat verzekeraars

Rob van de Laar Rob van de Laar
• Laatste update:
Foto: Mark Litjens

De hagelbuien die eind juni vooral in Noord-Brabant voor veel schade zorgden, hebben een gat geslagen in de winst van verzekeraars. Koepelorganisatie Verbond van Verzekeraars schatte eerder de (verzekerde) schade door de extreme hagelbuien op minimaal 500 miljoen euro. Daarvan zou 325 miljoen betrekking hebben op particuliere verzekeringen; autoverzekeringen nemen volgens de calculaties ruim de helft van dat bedrag voor hun rekening. De zakelijke schadepost betreft grotendeels agrarische verzekeringen.Lees ook ons dossier Hagelschade

Meer impact dan een orkaan

Achmea had het meest te lijden van de hagelbuien: de schadelast liep daar op tot 267 miljoen euro bij 30 duizend klanten. Een groot deel daarvan heeft betrekking op schades bij land- en tuinbouwbedrijven, waar Achmea – net als in autoverzekeringen – de marktleider is op verzekeringsgebied. De forse schadepost slaat een gat in het halfjaarresultaat van de verzekeraar: dat komt uit op een verlies van 24 miljoen euro, terwijl vorig jaar nog 272 miljoen euro winst werd gemaakt. 

Het noodweer had uiteindelijk een negatief effect van 130 miljoen euro op het resultaat uit schadeverzekeringen, omdat Achmea een groot deel van de schaderisico’s heeft herverzekerd. “Het noodweer heeft een extreme impact, die voor Achmea groter is dan de impact van andere heftige weersinvloeden in de afgelopen tientallen jaren, groter ook dan in 2007 het geval was door de storm Kyrill. Ook ervaren we een aandeel in de totale schadelast die ruim boven ons landelijke marktaandeel ligt, omdat de getroffen regio Zuidoost-Nederland het kerngebied van Interpolis is”, aldus Achmea in een statement bij de cijfers. In het schadebedrijf worden nu meer kosten gemaakt aan bedrijfsvoering en schade-uitkeringen dan er aan premie binnenkomt: de kosten liggen 9,4 procent hoger dan de inkomsten.

De impact van de hagelbuien op het resultaat is groter dan die van storm Kyrill.

Er gaat dan ook gesleuteld worden aan de premies, kondigt het concern aan: “De frequentie en intensiteit van de weersinvloeden zal de komende jaren verder toenemen. Ondanks dat onze merken inzetten op preventieve maatregelen, zijn hierdoor de huidige premiestellingen niet voldoende dekkend voor de toegenomen schadelast. Premieverhogingen zijn daardoor onvermijdelijk.”

Extra inzet

Bij Delta Lloyd zorgden de junibuien ook voor een deuk in het resultaat, maar minder sterk dan bij Achmea. De Amsterdamse verzekeraar boekte een brutoschadelast van 33 miljoen euro als gevolg van de hagelstorm, maar hield alsnog 320 miljoen euro winst over aan het eerste halfjaar.
Wel is het schadeverzekeringsbedrijf verliesgevend: op elke euro premie legt Delta Lloyd na kosten en schade-uitkeringen 5,9 cent toe. In de eerste helft van 2015 bleef van diezelfde euro premie nog 3,2 cent over. Door de extra inzet van mensen en materialen om de schades te repareren, was de totale negatieve impact op het halfjaarresultaat 44 miljoen euro.

Nationale-Nederlanden kreeg in totaal voor 28 miljoen euro aan schadeclaims voor de kiezen. Datzelfde bedrag hield NN over als halfjaarwinst uit schadeverzekeringen: een stuk lager dan de 69 miljoen euro van een jaar eerder. De voormalige ING-dochter verliest in schadeverzekeringen 11,6 cent op elke euro verzekeringspremie.In de Automotive Kennisbank vindt u de meest recente schadecalculatiecijfers.

Freelance journalist Mark Litjens maakte onlangs een reportage bij ABS Autoschadeherstel De Kade. Zie de fotoreportage op onze Facebook-pagina.

Geplaatst in rubriek:
Rob van de Laar
Rob van de Laar

Rob van de Laar is als freelance journalist verbonden aan Automotive. Zijn expertise: de autoschade- en verzekeringsbranche.