Halfjaaroverzicht 2016 | Onderhoudsmarkt trekt aan

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:

Waar de nieuwverkoop van auto’s begin dit jaar als gevolg van de eindspurt in de laatste maanden van 2015 volledig inzakte, werd de stijgende lijn in aftersales wel doorgezet. Volgens het CBS maakten garagebedrijven al sinds 2015 weer aanzienlijk meer omzet dan in de jaren ervoor. De stijging in Q1 2016 was 7 procent. De laatste keer dat de markt voor autoreparatie en onderhoud zo’n omzetstijging meemaakte was in 2007.

Jubileum

Brancheverenigingen Bovag en RAI constateerden in hun Aftersalesmonitor 2015 dat de omzet uit aftersales bij autobedrijven in 2015 11 procent is gestegen ten opzichte van het jaar er voor. Ook het aantal onderhoudsmomenten nam in het afgelopen jaar weer toe tot ruim 14 miljoen, dat is 5 procent meer dan in 2014. De aftersalesmonitor werd gepresenteerd tijdens het Nationaal Automotive congres, dat werd georganiseerd naar aanleiding van het 20-jarig bestaan van vakblad Automotive.

Volgens Jeroen van de Braak, secretaris van de afdeling Autovak bij RAI Vereniging is er eerder sprake van een stabilisering van de markt voor aftersales, dan van een groei die de komende jaren doorzet. De groei in het laatste kwartaal van 2015 en de eerste helft van 2016 is wellicht meer te verklaren door achterstallig onderhoud dat nu wordt weggewerkt. Meer reparaties als gevolg van achterstallig onderhoud in combinatie met vergrijzing van het wagenpark spelen ook een rol.

De prijs van reparatie en onderhoud blijft onder druk staan.

ICDP Aftersalesprognose 2021

De ICDP aftersalesprognose 2021, gemaakt in opdracht van RAI Vereniging, voorspelt dat de totale onderhoudsvraag tot 2021 ongeveer gelijk blijft met 13,7 miljoen onderhoudsmomenten (-0,3 procent). Wel blijft de prijs van reparatie en onderhoud onder druk staan. Dat leidt tot een omzetdaling van 3,2 procent. In 2012 waren de prognoses van ICDP negatiever. Volgens ICDP neemt de verkoop van onderhoud, banden en ruitherstel toe, terwijl er 9,2 procent minder gerepareerd wordt, schadeherstel 3,6 procent daalt en er ook minder garantiegevallen behandeld worden.

Equipvak

Het ICDP-rapport werd gepresenteerd tijdens de eerste editie van de Equipvak. Een nieuwe beurs volledig gericht op equipment, werkplaatsinrichting, handgereedschap en autowas apparatuur. Ruim 95 procent van Nederlandse equipmentbranche was vertegenwoordigd op de beurs. Helaas liet de opkomst van publiek nog wat te wensen over. Er wordt gesproken van tweeduizend bezoekers verdeeld over de drie openingsdagen. Vooral de equipmentleveranciers zijn tevreden over de kwaliteit van het publiek. Er werden volgens exposanten als Explora voldoende leads en orders geschreven. De tools-leveranciers waren wat minder tevreden. RAI Vereniging heeft nog geen beslissing genomen over een vervolg van de beurs, maar denkt wel dat Equipvak goede vooruitzichten heeft.

Een ander evenement dat in de eerste helft van dit jaar minder bezoekers trok dan het had verdiend, was de Brusselse aftermarketvakbeurs Autotechnica. Na slechts één beursdag bleef het beurscomplex gesloten als gevolg van de terroristische aanslagen op de luchthaven Zaventem. Vele Nederlandse exposanten verbleven in angst in hun Brusselse hotels tot de situatie veilig genoeg was om te kunnen vertrekken. Lees in het dossier Halfjaaroverzicht 2016 alles over de ontwikkelingen in de autobranche.

Onderdelen

In de aftermarket voor auto-onderdelen was het in de afgelopen zes maanden relatief rustig in vergelijking tot de twee jaren er voor. Desondanks wisselden er toch nog wat grossiersbedrijven van eigenaar. Zo kocht Sator de Zeeuwse grossier AOC en onlangs nog Auto Wessel. Grossier Hamu kocht Otogros. Allemaal overnames die horen binnen de trend van schaalvergroting. Een overname die op termijn grote impact gaat hebben is de overname van onderdelenimporteur Doyen door AD France. AD Benelux werd immers eerder al overgenomen door Partspoint. In hoeverre hier een conflict gaat ontstaan tussen Partspoint en AD France, beide aandeelhouder van AD International, maar in Nederland nu elkaars concurrent, moet blijken. Partspoint heeft zijn eigen netwerk van Brezan-grossiers en AD grossiers Technische Centrale en Staadegaard, terwijl Doyen een weliswaar veel kleiner netwerk van API-grossiers onderhoudt in Nederland. 

Volgens de meest recente cijfers van het CBS boekten automaterialengrossiers in het eerste kwartaal van dit jaar een omzetstijging van ruim 4 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2015. De omzetontwikkeling ligt hiermee in lijn met de voorgaande vier kwartalen, waarin de omzet een vergelijkbare stijging vertoonde. Op importeursniveau zagen we dat Sator in 2015 zowel de omzet als de winst fors heeft zien toenemen. De winst steeg van 5,5 naar 16,1 miljoen euro (192%) en de omzet van 392 naar 522 miljoen euro (+33%), waarvan 390 miljoen in Nederland. Concurrent Partspoint realiseerde in 2015 een omzet van 198,4 miljoen euro en een resultaat voor belastingen van 3,8 miljoen euro. De winst van het bedrijfsonderdeel ligt daarmee 6,1 miljoen euro hoger dan in 2014. Beide bedrijven verwachten de komende jaren aanzienlijke betere resultaten te kunnen noteren.

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.