Carglass blijft ANWB voor als grootste adverteerder
Dat blijkt uit het recltedingenoverzicht* van Adfact dat exclusief voor Automotive is samengesteld.
Vakgarage ontbreekt in de lijst en dat komt primair doordat het bedrijf veel marketingbudget besteedt aan eigen magazines en folders. Bij branchevereniging Focwa zijn de mediabestedingen flink teruggeschroefd. En ook de grote fitters doen het dit jaar vooralsnog rustig aan.
Bekijk hieronder de partijen die het meeste geld besteedden aan reclame voor aftermarketactiviteiten.
bedrijf | Q1 2016 | Q1 2015 | verschil (in%) |
Carglass | 2.267.671 | 2.233.729 | 1,5 |
ANWB | 1.463.127 | 1.338.714 | 9,3 |
Renault | 1.395.818 | 960.675 | 45,3 |
Autotaalglas | 834.886 | 628.660 | 32,8 |
Bosch Car Service | 552.961 | 415.920 | 32,9 |
Opel | 483.435 | 167.674 | 188,3 |
Euromaster | 251.253 | 324.891 | -22,7 |
Profile tyrecenter | 8.718 | 340.063 | -97,4 |
Kwik-fit | 0 | 34.254 | -100 |
Focwa | 0 | 195.691 | -100 |
Totaal | 7.435.406 | 7.277.041 | 2,2 |
* Adfact kijkt naar de bruto mediawaarde, eventuele kortingen die de bedrijven krijgen zijn hierin niet verrekend. Online bestedingen zijn voor Adfact niet goed meetbaar en worden niet meegenomen.