Honda roept Accord-rijders terug om Takata-airbag
De recall stond in maart al in het terugroepregister van de RDW, maar berijders worden in batches uitgenodigd om de toestroom naar de dealer in goede banen te leiden, zegt Georges Dewulf, woordvoerder van Honda Motors Europe. Daardoor kan het zijn dat nu de laatste berijders een oproep ontvangen. Volgens de importeur was er geen noodzaak om berijders eerder op te roepen omdat het om een preventieve actie gaat met zeer klein risico op veiligheidsproblemen.
Het gaat om berijders van de 2003-2010 modellen Accord, Civic, CR-V, Insight Jazz en Stream. Automotive ontving een oproepbrief van een Honda-rijder met dagtekening 16 december. De auto moet terug naar de dealer vanwege een mogelijk defect aan het opblaasmechanisme van de airbag. Wanneer de airbag af gaat, kan door de hoge interne druk de airbag scheuren en kunnen er “metalen fragmenten door het airbagkussenmateriaal heen komen en voor de inzittenden van de auto letsel veroorzaken”, zo staat in de brief.
Service
De afgelopen anderhalf jaar hebben uiteenlopende merken, waaronder Nissan, Toyota en Honda, recalls georganiseerd vanwege de Takata-airbags. In juni 2014 sprak Mazda daarbij ook van een ‘service recall’. Wereldwijd zijn er acht gevallen bekend van exploderende airbags waarbij in enkele gevallen dodelijke slachtoffers vielen.
Volgens de RDW zijn er geen regels verbonden aan hoe lang een fabrikant de tijd heeft om een recall uit te voeren. “Het zijn ook over het algemeen de fabrikanten die zelf besluiten om een terugroepactie uit te voeren. Zij mogen dus ook zelf de urgentie bepalen”, aldus RDW-woordvoerder Therèse de Vroomen.