Bovag: Arbeidsinspectie is ongenuanceerd
“Neem bijvoorbeeld de veiligheid van bruggen”, vervolgt Bosman. “Het feit dat een garagehouder niet direct een keuringsbewijs kan tonen, wil niet zeggen dat de hefbrug ook echt gevaarlijk is. Bovendien hebben autobedrijven met diverse keuringsnormen voor hefbruggen te maken. Dat schept verwarring. Het zou duidelijker en eenvoudiger zijn als er één keuringseis voor alle bruggen wordt gehanteerd.”
Roetfilters
Over het niet gebruiken van opzetroetfilters in garages waar diesels in- en uitrijden, zegt Bosman: “Dat de inspecteurs weinig gebruik van opzetfilters constateerden in de eerste maanden dat de regeling van kracht was, is begrijpelijk. Ten eerste waren de filters nog niet volop aanwezig in de bedrijven en ten tweede zat het gebruik ervan nog niet voldoende tussen de oren van het werkplaatspersoneel. Ter illustratie: in de eerste vier maanden van 2009 constateerde de Arbeidsinspectie dat de helft van de op DME (dieselemissie) gecontroleerde garages geen opzetfilter gebruikte, terwijl dit percentage in het laatste maanden van het jaar ruim was gehalveerd.“
Overdreven
De Bovag vindt dat de conclusies over de veiligheid in autobedrijven, die de Arbeidsinspectie in het rapport trekt overdreven. Bosman: “Er zijn al flinke slagen gemaakt, bijvoorbeeld op het gebied van fysieke belasting van werknemers en het ziekteverzuim bij garagebedrijven. Onze branche heeft een naar verhouding laag ziekteverzuim. Landelijk is het gemiddelde ziekteverzuim 4,4 procent, in de autobranche is dat 4,1 procent.”