Nieuwe subsidieregelingen voor laden elektrische bedrijfswagens

Subsidie • Mkb-ondernemingen krijgen tot 40 procent van de kosten vergoed, grote bedrijven tot 20 procent.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Bedrijven kunnen binnenkort gebruikmaken van twee nieuwe subsidieregelingen die zijn bedoeld om de overstap naar elektrisch vervoer te versnellen. Het aantal elektrische bestel- en vrachtwagens in Nederland groeit en daarom zijn er ook steeds meer laadmogelijkheden voor de transportsector nodig, meldt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) maandag.

Voor de eerste regeling ‘Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij Bedrijven’ (SPRILA) is vanaf dinsdag 42 miljoen euro beschikbaar. Die regeling is bijvoorbeeld bedoeld voor ondernemingen op een bedrijventerrein of voor een distributiecentrum. Ondernemers krijgen een deel van de kosten vergoed voor de aanschaf en plaatsing van laadpunten. Mkb-ondernemingen krijgen tot 40 procent van de kosten vergoed, grote bedrijven tot 20 procent.

Aanvullende subsidie

Wanneer er onvoldoende netcapaciteit is, is het ook mogelijk om per laadlocatie aanvullende subsidie aan te vragen voor een stationaire batterij. Een batterij kan overdag volladen en ’s nachts een of meer voertuigen opladen. Daarnaast is het mogelijk om subsidie aan te vragen voor het inwinnen van extern advies over het aanleggen van laadpunten.

Per 1 oktober start de ‘Subsidieregeling Publieke Laadinfrastructuur Zwaar Vervoer’. Deze SPULA is bedoeld voor de aanleg van publiek toegankelijke laadpunten voor zwaar wegvervoer, voor de aanleg of uitbreiding van laadinfrastructuur die bijdraagt aan een landelijk dekkend netwerk voor zware elektrische voertuigen. Voor deze regeling is 15 miljoen euro beschikbaar.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive, Fleet & Mobility en beheert de portfolio's autoschade en banden. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.

Nieuwe subsidieregelingen voor laden elektrische bedrijfswagens | Automotive Online

Nieuwe subsidieregelingen voor laden elektrische bedrijfswagens

Subsidie • Mkb-ondernemingen krijgen tot 40 procent van de kosten vergoed, grote bedrijven tot 20 procent.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Bedrijven kunnen binnenkort gebruikmaken van twee nieuwe subsidieregelingen die zijn bedoeld om de overstap naar elektrisch vervoer te versnellen. Het aantal elektrische bestel- en vrachtwagens in Nederland groeit en daarom zijn er ook steeds meer laadmogelijkheden voor de transportsector nodig, meldt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) maandag.

Voor de eerste regeling ‘Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij Bedrijven’ (SPRILA) is vanaf dinsdag 42 miljoen euro beschikbaar. Die regeling is bijvoorbeeld bedoeld voor ondernemingen op een bedrijventerrein of voor een distributiecentrum. Ondernemers krijgen een deel van de kosten vergoed voor de aanschaf en plaatsing van laadpunten. Mkb-ondernemingen krijgen tot 40 procent van de kosten vergoed, grote bedrijven tot 20 procent.

Aanvullende subsidie

Wanneer er onvoldoende netcapaciteit is, is het ook mogelijk om per laadlocatie aanvullende subsidie aan te vragen voor een stationaire batterij. Een batterij kan overdag volladen en ’s nachts een of meer voertuigen opladen. Daarnaast is het mogelijk om subsidie aan te vragen voor het inwinnen van extern advies over het aanleggen van laadpunten.

Per 1 oktober start de ‘Subsidieregeling Publieke Laadinfrastructuur Zwaar Vervoer’. Deze SPULA is bedoeld voor de aanleg van publiek toegankelijke laadpunten voor zwaar wegvervoer, voor de aanleg of uitbreiding van laadinfrastructuur die bijdraagt aan een landelijk dekkend netwerk voor zware elektrische voertuigen. Voor deze regeling is 15 miljoen euro beschikbaar.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive, Fleet & Mobility en beheert de portfolio's autoschade en banden. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.