Batterijfabrikant Northvolt snijdt in personeelsbestand en pauzeert deel van de productie

Northvolt • BMW annuleerde onlangs een batterijdeal van twee miljard euro.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
(foto: Northvolt)

De Zweedse batterijfabrikant Northvolt pauzeert een deel van de productie en snijdt in het personeelsbestand vanwege de verslechterde marktomstandigheden. Het is niet bekend hoeveel mensen ontslagen worden. Dat meldt het bedrijf in een persbericht.

Daarnaast heeft het bedrijf een locatie in Zweden verkocht waar een nieuwe batterijfabriek zou komen.

“We moeten enkele moeilijke beslissingen nemen om de basis van de operaties van Northvolt te waarborgen, onze financiële stabiliteit te verbeteren en onze operationele prestaties te versterken”, zegt ceo Peter Carlsson.

Uitstel

Northvolt heeft momenteel een operationele fabriek in Zweden en plant een fabriek in Duitsland en Canada. BMW annuleerde onlangs een batterijdeal van twee miljard euro met Northvolt. Deze cellen zouden worden geproduceerd in Zweden.

De opening van de fabriek in Duitsland is uitgesteld, een update over de openingsdatum volgt in het vierde kwartaal dit jaar. Northvolt is in 2017 opgericht door twee voormalige managers van Tesla. Het bedrijf werkt samen met diverse grote Europese autofabrikanten. Volvo, Volkswagen en BMW hebben een aandeel in de Zweedse onderneming.

Ook Volkswagen verlaagde onlangs de ambities voor batterijfabrieken wegens een teruglopende vraag naar elektrische auto’s.

De wereldwijde batterijproductie maakt een ongekende groei door. Goed nieuws want batterijen worden steeds goedkoper. Maar er speelt meer: een ware geopolitieke machtsstrijd is losgebarsten. Europa en Verenigde Staten smijten met geld om China te achterhalen. Een helse klus, zo blijkt.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie, waar hij voornamelijk gespecialiseerd is in leasing. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Batterijfabrikant Northvolt snijdt in personeelsbestand en pauzeert deel van de productie | Automotive Online

Batterijfabrikant Northvolt snijdt in personeelsbestand en pauzeert deel van de productie

Northvolt • BMW annuleerde onlangs een batterijdeal van twee miljard euro.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
(foto: Northvolt)

De Zweedse batterijfabrikant Northvolt pauzeert een deel van de productie en snijdt in het personeelsbestand vanwege de verslechterde marktomstandigheden. Het is niet bekend hoeveel mensen ontslagen worden. Dat meldt het bedrijf in een persbericht.

Daarnaast heeft het bedrijf een locatie in Zweden verkocht waar een nieuwe batterijfabriek zou komen.

“We moeten enkele moeilijke beslissingen nemen om de basis van de operaties van Northvolt te waarborgen, onze financiële stabiliteit te verbeteren en onze operationele prestaties te versterken”, zegt ceo Peter Carlsson.

Uitstel

Northvolt heeft momenteel een operationele fabriek in Zweden en plant een fabriek in Duitsland en Canada. BMW annuleerde onlangs een batterijdeal van twee miljard euro met Northvolt. Deze cellen zouden worden geproduceerd in Zweden.

De opening van de fabriek in Duitsland is uitgesteld, een update over de openingsdatum volgt in het vierde kwartaal dit jaar. Northvolt is in 2017 opgericht door twee voormalige managers van Tesla. Het bedrijf werkt samen met diverse grote Europese autofabrikanten. Volvo, Volkswagen en BMW hebben een aandeel in de Zweedse onderneming.

Ook Volkswagen verlaagde onlangs de ambities voor batterijfabrieken wegens een teruglopende vraag naar elektrische auto’s.

De wereldwijde batterijproductie maakt een ongekende groei door. Goed nieuws want batterijen worden steeds goedkoper. Maar er speelt meer: een ware geopolitieke machtsstrijd is losgebarsten. Europa en Verenigde Staten smijten met geld om China te achterhalen. Een helse klus, zo blijkt.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie, waar hij voornamelijk gespecialiseerd is in leasing. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.