Winstmarge Tesla slinkt door prijsverlagingen

Tesla • Bij de presentatie van de kwartaalcijfers maakt Tesla bekend dat de Cybertruck in november op de markt komt.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

De winstmarge van Tesla is in het derde kwartaal van 2023 gedaald naar 17,9 procent. In hetzelfde kwartaal vorig jaar wist Tesla bruto nog ruim 24 procent marge te pakken op elke auto. De omzet steeg wel met 9 procent naar ruim 23 miljard dollar. Dat meldt Tesla.

De forse afname van de marge is een gevolg van de vele prijsverlagingen die Tesla heeft doorgevoerd op belangrijke markten, met name in China. Dat doet Tesla om de vraag aan te wakkeren en concurrentie voor te blijven. Door de flink gestegen inflatie en opgelopen rente is het voor veel mensen steeds lastiger geworden om een dure elektrische wagen aan te schaffen. Musk waarschuwde afgelopen zomer zelfs dat de autofabrikant de prijzen zou moeten blijven verlagen als de rente zou blijven stijgen.

In het derde kwartaal leverde Tesla wereldwijd 435.059 voertuigen af. Dat zijn er minder dan in het tweede kwartaal van dit jaar, toen ging het om 466.140 leveringen. Volgens Tesla hing de daling samen met geplande werkzaamheden in fabrieken. Het bedrijf houdt wel vast aan zijn doelstelling om in heel 2023 ongeveer 1,8 miljoen auto’s te produceren.

Cybertruck

Bij de bekendmaking van de kwartaalcijfers, kondigde Tesla aan dat de nieuwe Cybertruck in november op de markt komt. De langverwachte elektrische pick-uptruck, die Elon Musk in 2019 onthulde, rolt daarmee twee jaar later van de band dan de topman aanvankelijk had gehoopt.

Voor Tesla gaat het om een belangrijk moment. Met de lancering van de Cybertruck zet het merk namelijk een stap in een van de meest winstgevende segmenten van de Amerikaanse markt. Het bedrijf gaat daarmee ook de concurrentie aan met elektrische pick-ups van onder meer Ford en Rivian. Tesla heeft naar eigen zeggen capaciteit om meer dan 125.000 pick-ups per jaar te maken.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Winstmarge Tesla slinkt door prijsverlagingen | Automotive Online

Winstmarge Tesla slinkt door prijsverlagingen

Tesla • Bij de presentatie van de kwartaalcijfers maakt Tesla bekend dat de Cybertruck in november op de markt komt.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

De winstmarge van Tesla is in het derde kwartaal van 2023 gedaald naar 17,9 procent. In hetzelfde kwartaal vorig jaar wist Tesla bruto nog ruim 24 procent marge te pakken op elke auto. De omzet steeg wel met 9 procent naar ruim 23 miljard dollar. Dat meldt Tesla.

De forse afname van de marge is een gevolg van de vele prijsverlagingen die Tesla heeft doorgevoerd op belangrijke markten, met name in China. Dat doet Tesla om de vraag aan te wakkeren en concurrentie voor te blijven. Door de flink gestegen inflatie en opgelopen rente is het voor veel mensen steeds lastiger geworden om een dure elektrische wagen aan te schaffen. Musk waarschuwde afgelopen zomer zelfs dat de autofabrikant de prijzen zou moeten blijven verlagen als de rente zou blijven stijgen.

In het derde kwartaal leverde Tesla wereldwijd 435.059 voertuigen af. Dat zijn er minder dan in het tweede kwartaal van dit jaar, toen ging het om 466.140 leveringen. Volgens Tesla hing de daling samen met geplande werkzaamheden in fabrieken. Het bedrijf houdt wel vast aan zijn doelstelling om in heel 2023 ongeveer 1,8 miljoen auto’s te produceren.

Cybertruck

Bij de bekendmaking van de kwartaalcijfers, kondigde Tesla aan dat de nieuwe Cybertruck in november op de markt komt. De langverwachte elektrische pick-uptruck, die Elon Musk in 2019 onthulde, rolt daarmee twee jaar later van de band dan de topman aanvankelijk had gehoopt.

Voor Tesla gaat het om een belangrijk moment. Met de lancering van de Cybertruck zet het merk namelijk een stap in een van de meest winstgevende segmenten van de Amerikaanse markt. Het bedrijf gaat daarmee ook de concurrentie aan met elektrische pick-ups van onder meer Ford en Rivian. Tesla heeft naar eigen zeggen capaciteit om meer dan 125.000 pick-ups per jaar te maken.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.