Verkor haalt 2 miljard euro op voor Renault-batterijfabriek in Noord-Frankrijk

Batterijfabriek • De fabriek opent in 2025.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
• Laatste update:
De batterijfabriek levert onder andere aan de Alpine A290 (foto: Renault)

Verkor, een Franse batterij-startup dat deels in handen is van de Renault Group, heeft ruim 2 miljard euro aan financiering opgehaald voor de bouw van een giga-fabriek. Dat meldt het bedrijf in een persbericht. De nieuwe fabriek moet aan de noordoostkust van Frankrijk komen.

De financiering bestaat uit 850 miljoen euro aan kapitaal, 600 miljoen euro aan leningen van de Europese Investeringsbank (EIB) en 650 miljoen euro aan staatssteun, die overigens nog wacht op goedkeuring van de Europese Commissie. Volgens persbureau Reuters is dit bedrag het hoogste ooit voor een Franse tech-startup.

Batterijen voor hoge segment

De gigafabriek creëert volgens Verkor 1.200 directe banen en 3 duizend indirecte banen. De productie start medio 2025. De initiële productiecapaciteit bedraagt 16 gigawattuur (GWh) per jaar, waarvan 12 voor de Renault Group, aldus Verkor. Ter vergelijking: China produceerde in 2022 in totaal 892 GWh, wat goed was voor een marktaandeel van 77 procent op de wereldmarkt.

Renault stelt dat het batterijen van Verkor gaat gebruiken voor het ‘hogere segment’ van Renault en Alpine, dat Renault ontwikkelt tot een volwaardig EV-gericht merk. Het eerste model dat volgens Renault Verkor-batterijen zal gebruiken, is de Alpine GT compacte SUV. Deze auto wordt in 2025 verwacht.

In het noordoosten van Frankrijk komt ook een batterijfabriek van Automotive Cells Company (ACC). Deze opent voor het einde van dit jaar in het plaatsje Billy-Berclau. Deze fabriek heeft een productiecapaciteit van 13 gigawattuur (GWh).

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Verkor haalt 2 miljard euro op voor Renault-batterijfabriek in Noord-Frankrijk | Automotive Online

Verkor haalt 2 miljard euro op voor Renault-batterijfabriek in Noord-Frankrijk

Batterijfabriek • De fabriek opent in 2025.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
• Laatste update:
De batterijfabriek levert onder andere aan de Alpine A290 (foto: Renault)

Verkor, een Franse batterij-startup dat deels in handen is van de Renault Group, heeft ruim 2 miljard euro aan financiering opgehaald voor de bouw van een giga-fabriek. Dat meldt het bedrijf in een persbericht. De nieuwe fabriek moet aan de noordoostkust van Frankrijk komen.

De financiering bestaat uit 850 miljoen euro aan kapitaal, 600 miljoen euro aan leningen van de Europese Investeringsbank (EIB) en 650 miljoen euro aan staatssteun, die overigens nog wacht op goedkeuring van de Europese Commissie. Volgens persbureau Reuters is dit bedrag het hoogste ooit voor een Franse tech-startup.

Batterijen voor hoge segment

De gigafabriek creëert volgens Verkor 1.200 directe banen en 3 duizend indirecte banen. De productie start medio 2025. De initiële productiecapaciteit bedraagt 16 gigawattuur (GWh) per jaar, waarvan 12 voor de Renault Group, aldus Verkor. Ter vergelijking: China produceerde in 2022 in totaal 892 GWh, wat goed was voor een marktaandeel van 77 procent op de wereldmarkt.

Renault stelt dat het batterijen van Verkor gaat gebruiken voor het ‘hogere segment’ van Renault en Alpine, dat Renault ontwikkelt tot een volwaardig EV-gericht merk. Het eerste model dat volgens Renault Verkor-batterijen zal gebruiken, is de Alpine GT compacte SUV. Deze auto wordt in 2025 verwacht.

In het noordoosten van Frankrijk komt ook een batterijfabriek van Automotive Cells Company (ACC). Deze opent voor het einde van dit jaar in het plaatsje Billy-Berclau. Deze fabriek heeft een productiecapaciteit van 13 gigawattuur (GWh).

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.