‘Audi Duitsland start volgend jaar met agentuurmodel voor EV’s’

Agentuurmodel • In Nederland zijn er nog geen plannen om over te schakelen.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock).

Fabrikant Audi heeft een akkoord met Duitse dealers om een agentuurmodel in te voeren bij de verkoop van EV’s. Het nieuwe model wordt op 1 januari 2024 van kracht. Dat meldt Automobilwoche. De overeenkomst is niet van toepassing op auto’s met een verbrandingsmotor.

In Nederland zijn er nog geen plannen om over te schakelen naar een agentuurmodel.

Afnemende marges

Volgens Automobilwoche is er bij de dealers veel terughoudendheid. Wel zijn ze akkoord over een beloningstructuur. Audi geeft een vaste commissie van 6 procent te geven. Daarbovenop krijgen de agenten een flexibele marge van 2,5 procent. Het flexibele deel neemt de komende jaren af tot 1,5 procent. Ter vergelijking, dealers van VW krijgen op het moment een vaste marge van 4 procent. Daar bovenop krijgen zij een beloning van 2 procent voor elke EV die wordt verkocht.

Bij de bedrijfswagen-divisie en dochteronderneming Skoda zijn dealers nog in onderhandeling over de voorwaarden van het agentuurmodel voor EV’s.

Andere automakers

De concurrentie van Audi stapt ook over op het agentuurmodel. BMW en Mercedes-Benz hebben eerder laten weten over te stappen. Mercedes, dat in 2021 al een akkoord bereikte met de Europese dealervereniging, lanceert deze maand in Duitsland zijn agentuurmodel. De fabrikant biedt dealers in Duitsland een vast tarief van 6,5 procent belooft, met daarna 6 procent marge.

BMW begint in 2024 met zijn agentuurmodel.

In Nederland is Ford inmiddels van start gegaan met het agentuurmode; daar verloopt het proces met vallen en opstaan laten dealers weten. Stellantis meldde vorige week het agentuurmodel met een paar maanden nog uit te stellen.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.

‘Audi Duitsland start volgend jaar met agentuurmodel voor EV’s’ | Automotive Online

‘Audi Duitsland start volgend jaar met agentuurmodel voor EV’s’

Agentuurmodel • In Nederland zijn er nog geen plannen om over te schakelen.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock).

Fabrikant Audi heeft een akkoord met Duitse dealers om een agentuurmodel in te voeren bij de verkoop van EV’s. Het nieuwe model wordt op 1 januari 2024 van kracht. Dat meldt Automobilwoche. De overeenkomst is niet van toepassing op auto’s met een verbrandingsmotor.

In Nederland zijn er nog geen plannen om over te schakelen naar een agentuurmodel.

Afnemende marges

Volgens Automobilwoche is er bij de dealers veel terughoudendheid. Wel zijn ze akkoord over een beloningstructuur. Audi geeft een vaste commissie van 6 procent te geven. Daarbovenop krijgen de agenten een flexibele marge van 2,5 procent. Het flexibele deel neemt de komende jaren af tot 1,5 procent. Ter vergelijking, dealers van VW krijgen op het moment een vaste marge van 4 procent. Daar bovenop krijgen zij een beloning van 2 procent voor elke EV die wordt verkocht.

Bij de bedrijfswagen-divisie en dochteronderneming Skoda zijn dealers nog in onderhandeling over de voorwaarden van het agentuurmodel voor EV’s.

Andere automakers

De concurrentie van Audi stapt ook over op het agentuurmodel. BMW en Mercedes-Benz hebben eerder laten weten over te stappen. Mercedes, dat in 2021 al een akkoord bereikte met de Europese dealervereniging, lanceert deze maand in Duitsland zijn agentuurmodel. De fabrikant biedt dealers in Duitsland een vast tarief van 6,5 procent belooft, met daarna 6 procent marge.

BMW begint in 2024 met zijn agentuurmodel.

In Nederland is Ford inmiddels van start gegaan met het agentuurmode; daar verloopt het proces met vallen en opstaan laten dealers weten. Stellantis meldde vorige week het agentuurmodel met een paar maanden nog uit te stellen.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.