VDL Nedcar ligt twee dagen plat

VDL Nedcar • De medewerkers van de autofabriek in Born staken voor een beter sociaal plan.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Vanmorgen is een tweedaagse staking begonnen bij VDL Nedcar in Born. In tegenstelling tot de wilde staking van afgelopen week vindt deze plaats met volle steun van de drie vakbonden FNV, CNV en De Unie. De vakbonden hebben afgelopen woensdag een ultimatum gesteld aan VDL voor een beter sociaal plan bij zijn autofabriek Nedcar. Het ultimatum liep vrijdagmiddag af.

Een nieuw sociaal plan

“De directie blijft weigeren met de bonden in gesprek te gaan over het aanpassen van het sociaal plan. De mensen hier zijn boos, heel boos”, zegt CNV-onderhandelaar Jeroen Bruinsma. “Zelfs een ultimatum kreeg de directie niet aan tafel. Dan maar op deze manier.”

Woordvoerder Miel Timmers van VDL benadrukt tegen Automotive dat de bonden zelf zijn opgestapt uit het overleg. “Na opzegging van het BMW-contract is begin 2021 een sociaal plan overeengekomen met de bonden dat van toepassing is tot na de afloop van het BMW-contract. Dit sociaal plan bedraagt tot meer dan het dubbele van de wettelijke transitievergoeding. Op verzoek van de bonden zijn wij in overleg getreden over verbetering van het bestaande sociaal plan. Wij betreuren het dat de bonden dit overleg hebben afgebroken. Het voorstel in de door de bonden gestelde ultimatums is buitenproportioneel”, luidt de officiële verklaring van VDL. 

Onzekere toekomst

De toekomst van de Limburgse autobouwer is al lange tijd onzeker. In maart 2024 loopt het contract af dat het heeft met BMW om Mini’s te bouwen. Een nieuwe opdrachtgever is nog niet gevonden. Andere opties die worden overwogen, zoals het optuigen van een ontwikkelingsafdeling of het overhevelen van andere VDL-activiteiten naar Born, brengen ook onzekerheid over de werkgelegenheid met zich mee. De vakbonden vrezen voor de werkgelegenheid van de circa drieduizend werknemers.

Ruim 100 miljoen extra

Daarom proberen de vakbonden nu al maanden nieuwe afspraken te maken over aanpassing van het sociaal plan. De belangrijkste aanpassing die de bonden willen is een verhoging van de ontslagvergoeding. De bonden eisen dat VDL zo’n 240 miljoen euro reserveert voor het sociaal plan. Het FNV meldde vorige week dat VDL niet verder wil gaan dat het wettelijk minimum van 120 miljoen, plus hooguit 17 miljoen. Onacceptabel, aldus de bonden.

Estafetteacties

“We beginnen met een 48-uurs-staking”, zegt Bruinsma. “Als VDL Nedcar dan nog steeds weigert een fatsoenlijk sociaal plan af te sluiten, gaan we over op estafetteacties binnen het bedrijf. We zullen dan van dag tot dag bekijken wat onze vervolgstappen zijn.”

Timmers van VDL wil desgevraagd nog wel zeggen dat de stakingen “niet bevorderlijk” zullen zijn voor het vinden van een nieuwe opdrachtgever door Nedcar. “Maar het is moeilijk in te schatten.”

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

VDL Nedcar ligt twee dagen plat | Automotive Online

VDL Nedcar ligt twee dagen plat

VDL Nedcar • De medewerkers van de autofabriek in Born staken voor een beter sociaal plan.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Vanmorgen is een tweedaagse staking begonnen bij VDL Nedcar in Born. In tegenstelling tot de wilde staking van afgelopen week vindt deze plaats met volle steun van de drie vakbonden FNV, CNV en De Unie. De vakbonden hebben afgelopen woensdag een ultimatum gesteld aan VDL voor een beter sociaal plan bij zijn autofabriek Nedcar. Het ultimatum liep vrijdagmiddag af.

Een nieuw sociaal plan

“De directie blijft weigeren met de bonden in gesprek te gaan over het aanpassen van het sociaal plan. De mensen hier zijn boos, heel boos”, zegt CNV-onderhandelaar Jeroen Bruinsma. “Zelfs een ultimatum kreeg de directie niet aan tafel. Dan maar op deze manier.”

Woordvoerder Miel Timmers van VDL benadrukt tegen Automotive dat de bonden zelf zijn opgestapt uit het overleg. “Na opzegging van het BMW-contract is begin 2021 een sociaal plan overeengekomen met de bonden dat van toepassing is tot na de afloop van het BMW-contract. Dit sociaal plan bedraagt tot meer dan het dubbele van de wettelijke transitievergoeding. Op verzoek van de bonden zijn wij in overleg getreden over verbetering van het bestaande sociaal plan. Wij betreuren het dat de bonden dit overleg hebben afgebroken. Het voorstel in de door de bonden gestelde ultimatums is buitenproportioneel”, luidt de officiële verklaring van VDL. 

Onzekere toekomst

De toekomst van de Limburgse autobouwer is al lange tijd onzeker. In maart 2024 loopt het contract af dat het heeft met BMW om Mini’s te bouwen. Een nieuwe opdrachtgever is nog niet gevonden. Andere opties die worden overwogen, zoals het optuigen van een ontwikkelingsafdeling of het overhevelen van andere VDL-activiteiten naar Born, brengen ook onzekerheid over de werkgelegenheid met zich mee. De vakbonden vrezen voor de werkgelegenheid van de circa drieduizend werknemers.

Ruim 100 miljoen extra

Daarom proberen de vakbonden nu al maanden nieuwe afspraken te maken over aanpassing van het sociaal plan. De belangrijkste aanpassing die de bonden willen is een verhoging van de ontslagvergoeding. De bonden eisen dat VDL zo’n 240 miljoen euro reserveert voor het sociaal plan. Het FNV meldde vorige week dat VDL niet verder wil gaan dat het wettelijk minimum van 120 miljoen, plus hooguit 17 miljoen. Onacceptabel, aldus de bonden.

Estafetteacties

“We beginnen met een 48-uurs-staking”, zegt Bruinsma. “Als VDL Nedcar dan nog steeds weigert een fatsoenlijk sociaal plan af te sluiten, gaan we over op estafetteacties binnen het bedrijf. We zullen dan van dag tot dag bekijken wat onze vervolgstappen zijn.”

Timmers van VDL wil desgevraagd nog wel zeggen dat de stakingen “niet bevorderlijk” zullen zijn voor het vinden van een nieuwe opdrachtgever door Nedcar. “Maar het is moeilijk in te schatten.”

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.