Toyota biedt excuses aan voor gerommel met botsproeven

Toyota • Meerdere door Daihatsu ontwikkelde modellen waren tijdens botsproeven aangepast om beter te scoren.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
Toyota_modellen_veiligheidstesten_Daihatsu
(Foto: Shutterstock)

Voorzitter Akio Toyoda van autoconcern Toyota biedt zijn excuses aan. Dit deed hij nadat duidelijk werd dat dochteronderneming Daihatsu had gesjoemeld met veiligheidstests. “Absoluut onacceptabel en een vertrouwensbreuk naar onze klanten”, vertelt hij in een statement op de website van Toyota

Meerdere door Daihatsu ontwikkelde modellen waren tijdens botsproeven aangepast om beter te scoren, waaronder de Toyota Yaris Ativ, Toyota Agya en Perodua Axia. 

Ook Daihatsu biedt excuses aan voor de vertrouwensbreuk en voor het creëren van ‘zorgen en ongemak’. Van de betrokken modellen zijn voor zover bekend 88.123 exemplaren geleverd. Ongeveer 76 duizend daarvan zijn een Toyota Yaris Ativa voor de Thaise en Mexicaanse markt. De rest van de exemplaren betreft de Perodua Axia die op de lokale Maleisische markt zijn gebracht. De geplande productie van de Toyota Agya met bestemming Ecuador is uitgesteld.

Inspecties bij nieuwe testen

Leveringen van betrokken modellen zijn volgens Daihatsu gestaakt. Op termijn worden deze modellen opnieuw aan veiligheidstesten onderworpen. Deze testen zullen bijgewoond worden door afgevaardigden van inspectie- en certificeringsinstanties. Als deze instanties de testen accepteren, komt de levering weer op gang. Eigenaren van betrokken modellen hoeven volgens Daihatsu nu niks te doen. 

Open kaart spelen

De Japanse automaker neemt de zaak serieus en gelooft dat het probleem niet alleen bij Daihatsu ligt, maar ook elders. Toyota is daarom een uitgebreid onderzoek begonnen. De vroegere president Toyoda beloofde zelf dat hij open kaart zou spelen na de terugroepcrisis in 2009, dit benoemde hij ook in het persbericht. “Wij zullen betrokken partijen tijdig informeren over bevindingen van het onderzoek”, aldus Toyoda.

In Nederland zijn geen door Daihatsu gemaakte auto’s op de markt gebracht. 

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.

Toyota biedt excuses aan voor gerommel met botsproeven | Automotive Online

Toyota biedt excuses aan voor gerommel met botsproeven

Toyota • Meerdere door Daihatsu ontwikkelde modellen waren tijdens botsproeven aangepast om beter te scoren.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
Toyota_modellen_veiligheidstesten_Daihatsu
(Foto: Shutterstock)

Voorzitter Akio Toyoda van autoconcern Toyota biedt zijn excuses aan. Dit deed hij nadat duidelijk werd dat dochteronderneming Daihatsu had gesjoemeld met veiligheidstests. “Absoluut onacceptabel en een vertrouwensbreuk naar onze klanten”, vertelt hij in een statement op de website van Toyota

Meerdere door Daihatsu ontwikkelde modellen waren tijdens botsproeven aangepast om beter te scoren, waaronder de Toyota Yaris Ativ, Toyota Agya en Perodua Axia. 

Ook Daihatsu biedt excuses aan voor de vertrouwensbreuk en voor het creëren van ‘zorgen en ongemak’. Van de betrokken modellen zijn voor zover bekend 88.123 exemplaren geleverd. Ongeveer 76 duizend daarvan zijn een Toyota Yaris Ativa voor de Thaise en Mexicaanse markt. De rest van de exemplaren betreft de Perodua Axia die op de lokale Maleisische markt zijn gebracht. De geplande productie van de Toyota Agya met bestemming Ecuador is uitgesteld.

Inspecties bij nieuwe testen

Leveringen van betrokken modellen zijn volgens Daihatsu gestaakt. Op termijn worden deze modellen opnieuw aan veiligheidstesten onderworpen. Deze testen zullen bijgewoond worden door afgevaardigden van inspectie- en certificeringsinstanties. Als deze instanties de testen accepteren, komt de levering weer op gang. Eigenaren van betrokken modellen hoeven volgens Daihatsu nu niks te doen. 

Open kaart spelen

De Japanse automaker neemt de zaak serieus en gelooft dat het probleem niet alleen bij Daihatsu ligt, maar ook elders. Toyota is daarom een uitgebreid onderzoek begonnen. De vroegere president Toyoda beloofde zelf dat hij open kaart zou spelen na de terugroepcrisis in 2009, dit benoemde hij ook in het persbericht. “Wij zullen betrokken partijen tijdig informeren over bevindingen van het onderzoek”, aldus Toyoda.

In Nederland zijn geen door Daihatsu gemaakte auto’s op de markt gebracht. 

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.