Occasionplatform autofabrikanten Heycar trekt zich terug van Nederlandse markt

Online verkoop • Opnieuw lijkt een groot opgezet occasionplatform het niet te redden.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Occasionsite Heycar stopt met de Nederlandse markt

Het management van de van oorsprong Duitse occasionsite maakte vandaag bekend dat Heycar de ontwikkeling in Nederland pauzeert. Als reden wordt gegeven dat het “niet mogelijk is om genoeg aandacht te geven aan de ontwikkeling van Heycar op de Nederlandse markt”. In het beknopte bericht wordt ook gemeld dat de activiteiten eventueel in de toekomst weer worden voortgezet.

Heycar werd oorspronkelijk door Volkswagen opgezet. Later sloot Mercedes zich aan en in 2021 nam ook Renault een belang in de internationale occasionsite. De fabrikanten proberen met het platform hun grip op de occasionmarkt te vergroten.

In de lucht

Heycar ging in 2021 in Nederland van start, waarbij werd gesproken over een ‘e-commerce pilot’. De website Heycar.nl is nog steeds in de lucht, met een aanbod van in totaal ruim 4300 auto’s.

Met het staken van de activiteiten van Heycar is er opnieuw een grote speler die zich in Nederland terugtrekt van de occasionretail. In het afgelopen half jaar wierpen ook Athlon, Carnext en Cazoo de handdoek. Ook via Heycar was het mogelijk om (semi)online een auto te kopen.

Heycar is om een reactie gevraagd.