Stellantis wil elektrische vliegtuigen bouwen

Stellantis • Het is de bedoeling dat het vliegtuigje in 2023 in productie gaat.
Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
Archer stellantis 2023
Het is de bedoeling dat de Midnight eVTOL in 2024 in productie gaat. (Foto: Archer Aviation)

Stellantis gaat meehelpen aan de bouw van een elektrisch vliegtuig. Het concern heeft met Archer Aviation afgesproken dat het de massaproductie van diens Midnight eVTOL voor zijn rekening neemt, dat meldt Stellantis in een persbericht.

Dit speciale kleine vliegtuig kan verticaal landen en opstijgen. Er passen een piloot en vier passagiers in. De actieradius is maximaal 161 kilometer. Dat maakt het toestel geschikt voor korte taxivluchten waarbij mensen heen en weer worden gevlogen. Het opladen van het vliegtuig zal zo’n 10 minuten moeten bedragen.

Het is de bedoeling dat de Midnight eVTOL in 2024 in productie gaat. Hoeveel er precies gemaakt zullen worden, is nog niet bekend. Stellantis nam al eerder een belang genomen in Archer Aviation. Dat belang zal worden vergroot en er zal tot ruim 140 miljoen euro richting Archer gaan als de onderneming aan bepaalde doelstellingen kan voldoen. Stellantis heeft ook plannen om meer Archer-aandelen te kopen.

Het gebeurt de laatste tijd vaker dat een groot autobedrijf en een partij uit de luchtvaart de handen ineenslaan. In november ging Renault al een samenwerking aan met vliegtuigbouwer Airbus om een nieuwe generatie elektrische batterijen en hybride technologie voor auto’s en vliegtuigen te ontwikkelen.

Stellantis wil elektrische vliegtuigen bouwen | Automotive Online

Stellantis wil elektrische vliegtuigen bouwen

Stellantis • Het is de bedoeling dat het vliegtuigje in 2023 in productie gaat.
Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
Archer stellantis 2023
Het is de bedoeling dat de Midnight eVTOL in 2024 in productie gaat. (Foto: Archer Aviation)

Stellantis gaat meehelpen aan de bouw van een elektrisch vliegtuig. Het concern heeft met Archer Aviation afgesproken dat het de massaproductie van diens Midnight eVTOL voor zijn rekening neemt, dat meldt Stellantis in een persbericht.

Dit speciale kleine vliegtuig kan verticaal landen en opstijgen. Er passen een piloot en vier passagiers in. De actieradius is maximaal 161 kilometer. Dat maakt het toestel geschikt voor korte taxivluchten waarbij mensen heen en weer worden gevlogen. Het opladen van het vliegtuig zal zo’n 10 minuten moeten bedragen.

Het is de bedoeling dat de Midnight eVTOL in 2024 in productie gaat. Hoeveel er precies gemaakt zullen worden, is nog niet bekend. Stellantis nam al eerder een belang genomen in Archer Aviation. Dat belang zal worden vergroot en er zal tot ruim 140 miljoen euro richting Archer gaan als de onderneming aan bepaalde doelstellingen kan voldoen. Stellantis heeft ook plannen om meer Archer-aandelen te kopen.

Het gebeurt de laatste tijd vaker dat een groot autobedrijf en een partij uit de luchtvaart de handen ineenslaan. In november ging Renault al een samenwerking aan met vliegtuigbouwer Airbus om een nieuwe generatie elektrische batterijen en hybride technologie voor auto’s en vliegtuigen te ontwikkelen.