Van den Eijnden: Is dit het moment om Tesla-aandelen te kopen?

Tesla • Ruim twee jaar geleden was Tesla zo’n 400 miljard euro waard en stelde Automotive-columnist Norbert van den Eijnden dat het aandeel volgens hem overgewaardeerd was.
Norbert van den Eijnden Norbert van den Eijnden
• Laatste update:
Norbert van den Eijden.

Twee jaar geleden was Tesla meer waard dan een aantal grote, toonaangevende OEM’s (zoals BMW, Mercedes, VW, GM en Toyota) bij elkaar. Ik was ervan overtuigd dat de benodigde verkoopaantallen om deze waarde te rechtvaardigen eenvoudigweg niet gehaald kunnen worden. Wants zelfs een productie van 20 miljoen auto’s rechtvaardigt zo’n waarde niet.

En dus kreeg ik ongelijk

Investeerders keken anders naar Tesla. Het was de marktleider op het gebied van EV’s en men had hoge verwachtingen van de winst die zou komen uit de verkoop van software voor autonoom rijden. Daarin had Tesla zo’n grote voorsprong dat uiteindelijk vele OEM’s deze software van Tesla zouden kopen. Bij een verkoopprijs van 2.800 euro per auto bij geweldige aantallen levert dat inderdaad wel een forse marge op. Ook aan de batterijtechnologie van Tesla werd grote waarde gehecht.

En dus kreeg ik ongelijk, na mijn artikel verdrievoudigde de waarde zo’n beetje.

Hoe gaat het nu met Tesla?

tesla 2012-2022

De ontwikkeling van de aantallen is echt indrukwekkend. Ik had een paar jaar geleden niet gedacht dat Tesla zo goed zou doorgroeien. Ook de kwaliteit van de auto’s is aanzienlijk beter geworden. Loyale kopers die hun Tesla vervangen met een nieuwe laten allemaal weten dat de auto echt veel beter is qua afwerking. Daar mankeerde een jaar of drie geleden nog wel eens wat aan.

Maar er zijn ook zorgen

Tesla heeft zijn verkoopdoel dit jaar gemist. Ondanks behoorlijke eindejaarskortingen is het doel van 1,41 miljoen auto’s niet gehaald. Het zijn er 1,31 miljoen geworden. En juist die kortingen baren mij zorgen, als de klant eenmaal weet dat er op het einde van het jaar gestunt gaat worden gaat hij wachten. Tesla gaat hiermee langzaam van Pull naar Push. Ook is er in Amerika nog steeds geen pick-up truck leverbaar en dit is wel een heel belangrijk segment in Amerika.

De X was eigenlijk nooit moeders mooiste

De S en X zijn technisch gesproken fors opgefrist maar de S is inmiddels een oud model (en toch nog steeds bij de tijd). De X was eigenlijk nooit moeders mooiste. Maar natuurlijk het meest bedreigende: inmiddels hebben vrijwel alle OEM’s hun programma met EV’s uitgebreid. Als EV’s zijn deze auto’s wellicht niet allemaal zo goed als die van Tesla, maar het interieur van de gevestigde orde spreekt de conservatieve doelgroep wel meer aan en bovendien hebben deze OEM’s allemaal een goede dealerorganisatie die actief verkoopt. Tesla verliest langzaam zijn dominante positie in de sector.

Na het bekendmaken van de verkoopcijfers op maandag daalde het aandeel Tesla met 12 procent nadat het dit afgelopen jaar al met 65 procent gedaald. Het aandeel staat nu op 102 euro, bijna een kwart van de hoogste koers van ruim 380 euro in november 2021.

Kopen dus dat aandeel?

Vandaag is Tesla als onderneming 320 miljard euro waard, dat was in november 2021 meer dan 1.100 miljard euro. Ik vind 320 miljard euro nog altijd veel als je dat vergelijkt met wat de concurrenten waard zijn. BMW zit op 57 miljard euro, VW op 72 miljard euro en Ford op 47 miljard euro. Alleen Toyota komt met een dikke 190 miljard euro nog een beetje in de buurt.

Juist die eindejaarskortingen baren mij zorgen

Persoonlijk vind ik overigens dat veel automerken ondergewaardeerd worden, ik denk niet dat genoemde OEM’s in de komende jaren van de markt geduwd worden.

Het Tesla-aandeel zal door velen door de sterke daling als koopwaardig gezien worden. Als Elon Musk in staat is het hele Twitter-verhaal rustig te krijgen kan daar nog weleens een positieve impuls uitkomen. Op de langere termijn zie ik echter geen grote groeipotentie.

Norbert van den Eijnden is voormalig ceo van Alphabet International en tegenwoordig onder andere commissaris bij Bovemij en zelfstandig adviseur voor (inter)nationale automotive bedrijven. Hij schrijft op regelmatige basis een opiniebijdrage voor Automotive.

Geplaatst in rubriek:
Norbert van den Eijnden
Norbert van den Eijnden

Norbert van den Eijnden heeft rijke carrière in de leasebranche achter de rug. Zo was hij jarenlang ceo van Alphabet International. In die hoedanigheid werd hij ook verkozen tot Automotive Manager of the Year 2011. Tegenwoordig is hij zelfstandig adviseur. Ook zit hij in de Raad van Commissarissen van Bovemij.

Van den Eijnden: Is dit het moment om Tesla-aandelen te kopen? | Automotive Online

Van den Eijnden: Is dit het moment om Tesla-aandelen te kopen?

Tesla • Ruim twee jaar geleden was Tesla zo’n 400 miljard euro waard en stelde Automotive-columnist Norbert van den Eijnden dat het aandeel volgens hem overgewaardeerd was.
Norbert van den Eijnden Norbert van den Eijnden
• Laatste update:
Norbert van den Eijden.

Twee jaar geleden was Tesla meer waard dan een aantal grote, toonaangevende OEM’s (zoals BMW, Mercedes, VW, GM en Toyota) bij elkaar. Ik was ervan overtuigd dat de benodigde verkoopaantallen om deze waarde te rechtvaardigen eenvoudigweg niet gehaald kunnen worden. Wants zelfs een productie van 20 miljoen auto’s rechtvaardigt zo’n waarde niet.

En dus kreeg ik ongelijk

Investeerders keken anders naar Tesla. Het was de marktleider op het gebied van EV’s en men had hoge verwachtingen van de winst die zou komen uit de verkoop van software voor autonoom rijden. Daarin had Tesla zo’n grote voorsprong dat uiteindelijk vele OEM’s deze software van Tesla zouden kopen. Bij een verkoopprijs van 2.800 euro per auto bij geweldige aantallen levert dat inderdaad wel een forse marge op. Ook aan de batterijtechnologie van Tesla werd grote waarde gehecht.

En dus kreeg ik ongelijk, na mijn artikel verdrievoudigde de waarde zo’n beetje.

Hoe gaat het nu met Tesla?

tesla 2012-2022

De ontwikkeling van de aantallen is echt indrukwekkend. Ik had een paar jaar geleden niet gedacht dat Tesla zo goed zou doorgroeien. Ook de kwaliteit van de auto’s is aanzienlijk beter geworden. Loyale kopers die hun Tesla vervangen met een nieuwe laten allemaal weten dat de auto echt veel beter is qua afwerking. Daar mankeerde een jaar of drie geleden nog wel eens wat aan.

Maar er zijn ook zorgen

Tesla heeft zijn verkoopdoel dit jaar gemist. Ondanks behoorlijke eindejaarskortingen is het doel van 1,41 miljoen auto’s niet gehaald. Het zijn er 1,31 miljoen geworden. En juist die kortingen baren mij zorgen, als de klant eenmaal weet dat er op het einde van het jaar gestunt gaat worden gaat hij wachten. Tesla gaat hiermee langzaam van Pull naar Push. Ook is er in Amerika nog steeds geen pick-up truck leverbaar en dit is wel een heel belangrijk segment in Amerika.

De X was eigenlijk nooit moeders mooiste

De S en X zijn technisch gesproken fors opgefrist maar de S is inmiddels een oud model (en toch nog steeds bij de tijd). De X was eigenlijk nooit moeders mooiste. Maar natuurlijk het meest bedreigende: inmiddels hebben vrijwel alle OEM’s hun programma met EV’s uitgebreid. Als EV’s zijn deze auto’s wellicht niet allemaal zo goed als die van Tesla, maar het interieur van de gevestigde orde spreekt de conservatieve doelgroep wel meer aan en bovendien hebben deze OEM’s allemaal een goede dealerorganisatie die actief verkoopt. Tesla verliest langzaam zijn dominante positie in de sector.

Na het bekendmaken van de verkoopcijfers op maandag daalde het aandeel Tesla met 12 procent nadat het dit afgelopen jaar al met 65 procent gedaald. Het aandeel staat nu op 102 euro, bijna een kwart van de hoogste koers van ruim 380 euro in november 2021.

Kopen dus dat aandeel?

Vandaag is Tesla als onderneming 320 miljard euro waard, dat was in november 2021 meer dan 1.100 miljard euro. Ik vind 320 miljard euro nog altijd veel als je dat vergelijkt met wat de concurrenten waard zijn. BMW zit op 57 miljard euro, VW op 72 miljard euro en Ford op 47 miljard euro. Alleen Toyota komt met een dikke 190 miljard euro nog een beetje in de buurt.

Juist die eindejaarskortingen baren mij zorgen

Persoonlijk vind ik overigens dat veel automerken ondergewaardeerd worden, ik denk niet dat genoemde OEM’s in de komende jaren van de markt geduwd worden.

Het Tesla-aandeel zal door velen door de sterke daling als koopwaardig gezien worden. Als Elon Musk in staat is het hele Twitter-verhaal rustig te krijgen kan daar nog weleens een positieve impuls uitkomen. Op de langere termijn zie ik echter geen grote groeipotentie.

Norbert van den Eijnden is voormalig ceo van Alphabet International en tegenwoordig onder andere commissaris bij Bovemij en zelfstandig adviseur voor (inter)nationale automotive bedrijven. Hij schrijft op regelmatige basis een opiniebijdrage voor Automotive.

Geplaatst in rubriek:
Norbert van den Eijnden
Norbert van den Eijnden

Norbert van den Eijnden heeft rijke carrière in de leasebranche achter de rug. Zo was hij jarenlang ceo van Alphabet International. In die hoedanigheid werd hij ook verkozen tot Automotive Manager of the Year 2011. Tegenwoordig is hij zelfstandig adviseur. Ook zit hij in de Raad van Commissarissen van Bovemij.