Lightyear opent orderboek voor de ‘2’ en schuift productie op naar eind 2025

Lightyear • Op een volle acculading moet de wagen 800 kilometer kunnen rijden.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
foto: Lightyear

Geïnteresseerden in de gloednieuwe goedkopere zonneauto van de Nederlandse fabrikant van elektrische auto’s Lightyear kunnen zich vanaf nu op de wachtlijst zetten. Dat maakte het Brabantse bedrijf bekend op techbeurs CES. Hoe de auto er precies uit gaat zien, is nog onduidelijk. Lightyear gaf alleen een silhouet van de auto vrij.

Het volumemodel krijgt volgens Lightyear vijf zitplaatsen en staat wat hoger op zijn wielen, vergelijkbaar met een suv. Op een volle acculading moet de wagen 800 kilometer kunnen rijden. Lightyear zegt dat zijn nieuwe model door de zonnepanelen de helft minder CO2 uitstoot dan vergelijkbare auto’s. Daarbij sparen kopers daarmee geld uit, zegt oprichter Lex Hoefsloot. “Opladen zal nog gemakkelijker, milieuvriendelijker en betaalbaarder zijn dan dat het al was.”

De Lightyear 2 moet minder dan 40.000 euro kosten en daarmee een veel groter publiek aanspreken dan de Lightyear 0. Dat luxe eerste model kost meer dan 250.000 euro. Lightyear wil de 2, die net als zijn grotere broer voorzien is van zonnepanelen waarmee de auto zichzelf deels op kan laden, eind 2025 in productie nemen. Verschillende leasebedrijven en deelauto-aanbieders hebben al 21.000 stuks van het nieuwe model besteld.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds kort (op eigen initiatief) een Tesla en is daar erg tevreden (goedkoop en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.