Doelstellingen 2018: Mercedes en Renault voorzichtig, Jeep op recordjacht

Importeurs denken opgeteld zo'n 110% marktaandeel te realiseren. (Beeld: Shutterstock)

De Nederlandse auto-importeurs zijn erg verwachtingsvol over hun marktaandelen voor dit jaar. Althans, in vergelijking met de prognoses die Bovag voor de diverse merken hanteert. Dat blijkt uit een analyse van Automotive.

Mercedes en Renault na zijn het meest gematigd. FCA Nederland is juist erg optimistisch: dat denkt zelfs vijf keer zoveel Jeeps te verkopen dan de brancheorganisatie voor mogelijk houdt. Het vaststellen van de verkooptargets levert ieder jaar veel discussie op tussen dealers en importeurs. En dat was dit jaar niet anders, bevestigt een aantal betrokkenen aan Automotive. Opgeteld denken de importeurs in totaal (Tesla niet meegerekend) 108 procent marktaandeel te realiseren. Mercedes en Renault zijn de enige merken die een doelstelling hebben lager dan die van Bovag.

Pon is in vergelijking met de Bovag-prognose het meest optimistisch over 2018. Vorig jaar bleef de importeur achter bij de eigen doelstellingen, maar dat was omdat niet alle gewenste modellen (voldoende) beschikbaar waren. In januari schoten vooral Volkswagen en Skoda goed uit de startblokken, waarbij Volkswagen overigens ook veel (20%) op eigen naam registreerde. Maar de dealers, die inmiddels bijna allemaal alle vier de grote Pon-merken voeren, hebben veel vertrouwen in 2018, mede dankzij de nieuwe Polo, T-Roc en Skoda Kodiaq.

Bekijk hieronder de doelstellingen van de importeurs en de prognoses van Bovag.


Bij alle merken waar een * staat, zijn de getallen verkregen bij het dealernetwerk.

Gebroken boekjaar

Ongeveer de helft van de importeurs deelt zijn doelstellingen met Automotive. Van de overige merken zijn de cijfers verkregen via het dealernetwerk. Waar mogelijk zijn de cijfers bij meerdere dealers gecheckt. Bij een aantal merken bleek het niet mogelijk de exacte doelstelling te achterhalen en is sprake van een schatting, zoals bij Nissan, dat met een gebroken boekjaar werkt en derhalve pas in april zijn verwachtingen voor q2 tot en met q4 formuleert. En Opel, dat geen duidelijke onderverdeling maakt tussen bedrijfs- en personenwagens. Bij beide merken is de schatting op basis van wat dealers denken.

PSA Nederland deelt de doelstellingen van Citroën en Peugeot, maar stelt bij DS niet op cijfers te sturen en derhalve wordt geen doelstelling gegeven. Navraag bij dealers leert dat er bij de dealers vanuit wordt gegaan dat de doelstelling 1 procent is. DS en Jeep, twee nichemerken, hebben doelstellingen die het meest afwijken van wat Bovag haalbaar acht.

Bij Honda gaan de dealers ervan uit dat de importeur – die momenteel volop bezig is met het herinrichten van zijn dealernetwerk, een traag verlopend proces – ongeveer de Bovag-prognose volgt. Maar zeker weten doen ze het niet, ze hopen het begin volgende maand te horen.

Vertrek FCA-directeur

Het vaststellen van de targets levert traditioneel veel discussie op tussen dealers en importeurs. Maar aan de andere kant hebben importeurs deze discussie ook met hun fabrikanten. En juist aan de kant van de importeurs leidde onenigheid over de verkooptargets tot het vertrek van een algemeen directeur. FCA Nederland-directeur Christiaan Dols stapte op bij de fabrikant omdat hij, naar verluidt, niet akkoord wilde gaan met de targets. Vooral die van Jeep (het beoogde marktaandeel van 1 procent is vijf keer zoveel als Bovag voor het merk voorziet) doet de wenkbrauwen fronsen. Als Jeep zelfs maar in de buurt weet te komen van de 1 procent, dan breekt het records. In Nederland is het merk nooit verder gekomen dan een marktaandeel van 0,18 procent. Overigens is Jeep sterk gestart: in januari werd een marktaandeel van 0,28 procent gerealiseerd.

Als het gaat om de totaalmarkt, zitten de meeste importeurs redelijk op één lijn. De bandbreedte is met 35 duizend verkochte nieuwe auto’s beperkt. Jaguar Land Rover is het meest optimistisch. JLR voorziet een verkoop die rond de 460 duizend nieuwe auto’s ligt en de importeur verwacht opgeteld ruim 4.500 nieuwe Jaguars en Land Rovers te verkopen, gelijk verdeeld over de merken. Pon zet traditioneel in op een hoog markttotaal. Volgens de dealers is dat voor Pon ook een manier om voldoende productieplekken voor in Nederland populaire auto’s te kunnen verkrijgen bij de fabrikant. Bij de Louwman-merken is meer terughoudendheid. Bovag en RAI Vereniging zitten met hun prognose van 430 duizend in het midden.

Onzekerheid

Bij de dealers die hebben meegewerkt aan de totstandkoming van dit artikel is er zelfs nog meer scepsis over de totale markt. Door de goede backorder-posities bij de meeste dealer is er sprake van een goede januarimaand, maar de huidige verkoop valt tegen. Ook wordt onzekerheid over de gevolgen van de WLTP gevreesd. Die testmethode kan de markt later dit jaar behoorlijk verstoren. Bijna alle auto’s lijken een hogere CO2-uitstoot te krijgen en als dat niet gecompenseerd wordt door een lagere basisprijs, stijgt de consumentenprijs. Begin volgend jaar moet er een nieuw bpm-stelsel zijn, dat budgetneutraal uitpakt. 

Doelstellingen 2018: Mercedes en Renault voorzichtig, Jeep op recordjacht | Automotive Online

Doelstellingen 2018: Mercedes en Renault voorzichtig, Jeep op recordjacht

Importeurs denken opgeteld zo'n 110% marktaandeel te realiseren. (Beeld: Shutterstock)

De Nederlandse auto-importeurs zijn erg verwachtingsvol over hun marktaandelen voor dit jaar. Althans, in vergelijking met de prognoses die Bovag voor de diverse merken hanteert. Dat blijkt uit een analyse van Automotive.

Mercedes en Renault na zijn het meest gematigd. FCA Nederland is juist erg optimistisch: dat denkt zelfs vijf keer zoveel Jeeps te verkopen dan de brancheorganisatie voor mogelijk houdt. Het vaststellen van de verkooptargets levert ieder jaar veel discussie op tussen dealers en importeurs. En dat was dit jaar niet anders, bevestigt een aantal betrokkenen aan Automotive. Opgeteld denken de importeurs in totaal (Tesla niet meegerekend) 108 procent marktaandeel te realiseren. Mercedes en Renault zijn de enige merken die een doelstelling hebben lager dan die van Bovag.

Pon is in vergelijking met de Bovag-prognose het meest optimistisch over 2018. Vorig jaar bleef de importeur achter bij de eigen doelstellingen, maar dat was omdat niet alle gewenste modellen (voldoende) beschikbaar waren. In januari schoten vooral Volkswagen en Skoda goed uit de startblokken, waarbij Volkswagen overigens ook veel (20%) op eigen naam registreerde. Maar de dealers, die inmiddels bijna allemaal alle vier de grote Pon-merken voeren, hebben veel vertrouwen in 2018, mede dankzij de nieuwe Polo, T-Roc en Skoda Kodiaq.

Bekijk hieronder de doelstellingen van de importeurs en de prognoses van Bovag.


Bij alle merken waar een * staat, zijn de getallen verkregen bij het dealernetwerk.

Gebroken boekjaar

Ongeveer de helft van de importeurs deelt zijn doelstellingen met Automotive. Van de overige merken zijn de cijfers verkregen via het dealernetwerk. Waar mogelijk zijn de cijfers bij meerdere dealers gecheckt. Bij een aantal merken bleek het niet mogelijk de exacte doelstelling te achterhalen en is sprake van een schatting, zoals bij Nissan, dat met een gebroken boekjaar werkt en derhalve pas in april zijn verwachtingen voor q2 tot en met q4 formuleert. En Opel, dat geen duidelijke onderverdeling maakt tussen bedrijfs- en personenwagens. Bij beide merken is de schatting op basis van wat dealers denken.

PSA Nederland deelt de doelstellingen van Citroën en Peugeot, maar stelt bij DS niet op cijfers te sturen en derhalve wordt geen doelstelling gegeven. Navraag bij dealers leert dat er bij de dealers vanuit wordt gegaan dat de doelstelling 1 procent is. DS en Jeep, twee nichemerken, hebben doelstellingen die het meest afwijken van wat Bovag haalbaar acht.

Bij Honda gaan de dealers ervan uit dat de importeur – die momenteel volop bezig is met het herinrichten van zijn dealernetwerk, een traag verlopend proces – ongeveer de Bovag-prognose volgt. Maar zeker weten doen ze het niet, ze hopen het begin volgende maand te horen.

Vertrek FCA-directeur

Het vaststellen van de targets levert traditioneel veel discussie op tussen dealers en importeurs. Maar aan de andere kant hebben importeurs deze discussie ook met hun fabrikanten. En juist aan de kant van de importeurs leidde onenigheid over de verkooptargets tot het vertrek van een algemeen directeur. FCA Nederland-directeur Christiaan Dols stapte op bij de fabrikant omdat hij, naar verluidt, niet akkoord wilde gaan met de targets. Vooral die van Jeep (het beoogde marktaandeel van 1 procent is vijf keer zoveel als Bovag voor het merk voorziet) doet de wenkbrauwen fronsen. Als Jeep zelfs maar in de buurt weet te komen van de 1 procent, dan breekt het records. In Nederland is het merk nooit verder gekomen dan een marktaandeel van 0,18 procent. Overigens is Jeep sterk gestart: in januari werd een marktaandeel van 0,28 procent gerealiseerd.

Als het gaat om de totaalmarkt, zitten de meeste importeurs redelijk op één lijn. De bandbreedte is met 35 duizend verkochte nieuwe auto’s beperkt. Jaguar Land Rover is het meest optimistisch. JLR voorziet een verkoop die rond de 460 duizend nieuwe auto’s ligt en de importeur verwacht opgeteld ruim 4.500 nieuwe Jaguars en Land Rovers te verkopen, gelijk verdeeld over de merken. Pon zet traditioneel in op een hoog markttotaal. Volgens de dealers is dat voor Pon ook een manier om voldoende productieplekken voor in Nederland populaire auto’s te kunnen verkrijgen bij de fabrikant. Bij de Louwman-merken is meer terughoudendheid. Bovag en RAI Vereniging zitten met hun prognose van 430 duizend in het midden.

Onzekerheid

Bij de dealers die hebben meegewerkt aan de totstandkoming van dit artikel is er zelfs nog meer scepsis over de totale markt. Door de goede backorder-posities bij de meeste dealer is er sprake van een goede januarimaand, maar de huidige verkoop valt tegen. Ook wordt onzekerheid over de gevolgen van de WLTP gevreesd. Die testmethode kan de markt later dit jaar behoorlijk verstoren. Bijna alle auto’s lijken een hogere CO2-uitstoot te krijgen en als dat niet gecompenseerd wordt door een lagere basisprijs, stijgt de consumentenprijs. Begin volgend jaar moet er een nieuw bpm-stelsel zijn, dat budgetneutraal uitpakt.