Vakbonden dreigen met tweedaagse staking VDL Nedcar

VDL Nedcar • Vakbonden stellen een ultimatum.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock) (Foto: Shutterstock)

De gezamenlijke vakbonden hebben woensdagmiddag een ultimatum gesteld aan VDL voor een beter sociaal plan bij zijn autofabriek Nedcar. Het ultimatum loopt vrijdagmiddag af. Als VDL niet aan de eisen van de bonden tegemoetkomt, begint maandag een staking van 48 uur. Dat heeft bestuurder Ron Peters van FNV Metaal woensdag aan het personeel van Nedcar in Born meegedeeld.

Het personeel was woensdagochtend begonnen aan een wilde staking en blokkeerde de in- en uitgangen van het bedrijf, waardoor rijen van geparkeerde vrachtwagens ontstonden. Peters zei dat de vakbonden deze staking niet steunen, maar de woede van het personeel begrijpen. De bonden eisen dat VDL zo’n 240 miljoen reserveert voor het sociaal plan. Volgens Peters wil VDL niet verder gaan dat het wettelijk minimum van 120 miljoen, en daar hooguit nog 17 miljoen bij doen. Onacceptabel, aldus de bonden.

Reputatieschade

Op dinsdag waarschuwden de vakbonden en ondernemingsraad al voor ‘wilde acties’ na het mislukken van de onderhandelingen over een sociaal akkoord tussen de bonden en VDL. Toen zei woordvoerder Ron Peters van FNV: “Ik heb de directie verteld: de woede onder het personeel is groot. Je loopt het risico dat ze er deze week wild uitlopen.”

Volgens Peters heeft VDL enorme reputatieschade opgelopen. “Ze zitten daar in Eindhoven als Dagobert Duck op een enorme berg met geld. Dat is voor de vier aandeelhouders. De mensen hier hebben het nakijken”, aldus Peters. “Ze hebben net 300 miljoen binnengehaald. De mensen hier hebben hard gewerkt en veel geld voor VDL verdiend.”

Massaontslagen

Sinds vorige week voerden de vakbonden en VDL gesprekken in verband met mogelijke massaontslagen later dit jaar. Het contract met BMW voor de productie van Mini’s in de Limburgse autofabriek loopt namelijk begin volgend jaar af, en er is geen zicht op een nieuw automerk dat het stokje zou kunnen overnemen. De vakbonden vrezen dat de toekomst van de drieduizend werknemers er somber uitziet.

Beide partijen maken elkaar verwijten over het mislukken van de onderhandelingen. VDL beweert dat de bonden onrealistische eisen stellen met betrekking tot een sociaal plan, terwijl de bonden beweren dat VDL hen niet serieus neemt en weigert tegemoet te komen aan hun eisen. Onderhandelaars van CNV en FNV verklaarden dinsdag dat de fabriek op sluiting af koerst.

Direct na het uitbreken van de wilde staking vroegen de vakbonden om een gesprek met VDL. Dat is echter op niets uitgelopen, zei Peters, die niet meer gelooft dat Nedcar nog een nieuw model kan binnenhalen. “Als dat gebeurt, is het een wonder en mag de fabriek van mij een bedevaartsoord worden.” Peters riep de mensen woensdag wel op om de rust te bewaren.

Een woordvoerder van VDL zegt tegenover ANP dat het bedrijf het ultimatum zal bestuderen en zo snel mogelijk zal reageren.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Vakbonden dreigen met tweedaagse staking VDL Nedcar | Automotive Online

Vakbonden dreigen met tweedaagse staking VDL Nedcar

VDL Nedcar • Vakbonden stellen een ultimatum.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock) (Foto: Shutterstock)

De gezamenlijke vakbonden hebben woensdagmiddag een ultimatum gesteld aan VDL voor een beter sociaal plan bij zijn autofabriek Nedcar. Het ultimatum loopt vrijdagmiddag af. Als VDL niet aan de eisen van de bonden tegemoetkomt, begint maandag een staking van 48 uur. Dat heeft bestuurder Ron Peters van FNV Metaal woensdag aan het personeel van Nedcar in Born meegedeeld.

Het personeel was woensdagochtend begonnen aan een wilde staking en blokkeerde de in- en uitgangen van het bedrijf, waardoor rijen van geparkeerde vrachtwagens ontstonden. Peters zei dat de vakbonden deze staking niet steunen, maar de woede van het personeel begrijpen. De bonden eisen dat VDL zo’n 240 miljoen reserveert voor het sociaal plan. Volgens Peters wil VDL niet verder gaan dat het wettelijk minimum van 120 miljoen, en daar hooguit nog 17 miljoen bij doen. Onacceptabel, aldus de bonden.

Reputatieschade

Op dinsdag waarschuwden de vakbonden en ondernemingsraad al voor ‘wilde acties’ na het mislukken van de onderhandelingen over een sociaal akkoord tussen de bonden en VDL. Toen zei woordvoerder Ron Peters van FNV: “Ik heb de directie verteld: de woede onder het personeel is groot. Je loopt het risico dat ze er deze week wild uitlopen.”

Volgens Peters heeft VDL enorme reputatieschade opgelopen. “Ze zitten daar in Eindhoven als Dagobert Duck op een enorme berg met geld. Dat is voor de vier aandeelhouders. De mensen hier hebben het nakijken”, aldus Peters. “Ze hebben net 300 miljoen binnengehaald. De mensen hier hebben hard gewerkt en veel geld voor VDL verdiend.”

Massaontslagen

Sinds vorige week voerden de vakbonden en VDL gesprekken in verband met mogelijke massaontslagen later dit jaar. Het contract met BMW voor de productie van Mini’s in de Limburgse autofabriek loopt namelijk begin volgend jaar af, en er is geen zicht op een nieuw automerk dat het stokje zou kunnen overnemen. De vakbonden vrezen dat de toekomst van de drieduizend werknemers er somber uitziet.

Beide partijen maken elkaar verwijten over het mislukken van de onderhandelingen. VDL beweert dat de bonden onrealistische eisen stellen met betrekking tot een sociaal plan, terwijl de bonden beweren dat VDL hen niet serieus neemt en weigert tegemoet te komen aan hun eisen. Onderhandelaars van CNV en FNV verklaarden dinsdag dat de fabriek op sluiting af koerst.

Direct na het uitbreken van de wilde staking vroegen de vakbonden om een gesprek met VDL. Dat is echter op niets uitgelopen, zei Peters, die niet meer gelooft dat Nedcar nog een nieuw model kan binnenhalen. “Als dat gebeurt, is het een wonder en mag de fabriek van mij een bedevaartsoord worden.” Peters riep de mensen woensdag wel op om de rust te bewaren.

Een woordvoerder van VDL zegt tegenover ANP dat het bedrijf het ultimatum zal bestuderen en zo snel mogelijk zal reageren.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.