Renault Group verkocht bijna 6 procent minder auto’s in 2022

Renault • Moedermerk Renault zag de verkopen zelfs 9,4 procent dalen.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
(Foto: Renault)

Renault Group heeft vorig jaar 2 miljoen auto’s verkocht, wat 5,9 procent minder is dan in 2021. Van het merk Renault verkocht de autofabrikant vorig jaar 1,4 miljoen auto’s, een afname van 9,4 procent.

Budgetmerk Dacia realiseerde met 573.800 verkochte exemplaren een plus van 6,8 procent. Dacia zou daarmee een Europees marktaandeel hebben van 7,6 procent, een record, zo meldt het merk in een persbericht. Sportwagenmerk Alpine zag de verkoop van het enige model, de A110, met 33 procent toenemen naar 3.546 eenheden.

Onder ceo Luca de Meo ligt de nadruk bij Renault meer op waardecreatie dan verkoopvolumes. Uit de cijfers die Renault deze week heeft gepresenteerd kan worden afgeleid dat De Meo hiermee succesvol is. 67 procent van de verkopen in de vijf belangrijkste Europese markten kwam voor rekening van het meer rendabele retailkanaal, een groei van 8,7 procent ten opzichte van 2021.

De autofabrikant laat in een verklaring verder weten dat voor dit jaar de orderboeken al tot en met half april zijn gevuld. Het merk is, in tegenstelling tot onder andere Ford en BMW, niet van plan over te stappen op een agentuurmodel.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.  

Renault Group verkocht bijna 6 procent minder auto’s in 2022 | Automotive Online

Renault Group verkocht bijna 6 procent minder auto’s in 2022

Renault • Moedermerk Renault zag de verkopen zelfs 9,4 procent dalen.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
(Foto: Renault)

Renault Group heeft vorig jaar 2 miljoen auto’s verkocht, wat 5,9 procent minder is dan in 2021. Van het merk Renault verkocht de autofabrikant vorig jaar 1,4 miljoen auto’s, een afname van 9,4 procent.

Budgetmerk Dacia realiseerde met 573.800 verkochte exemplaren een plus van 6,8 procent. Dacia zou daarmee een Europees marktaandeel hebben van 7,6 procent, een record, zo meldt het merk in een persbericht. Sportwagenmerk Alpine zag de verkoop van het enige model, de A110, met 33 procent toenemen naar 3.546 eenheden.

Onder ceo Luca de Meo ligt de nadruk bij Renault meer op waardecreatie dan verkoopvolumes. Uit de cijfers die Renault deze week heeft gepresenteerd kan worden afgeleid dat De Meo hiermee succesvol is. 67 procent van de verkopen in de vijf belangrijkste Europese markten kwam voor rekening van het meer rendabele retailkanaal, een groei van 8,7 procent ten opzichte van 2021.

De autofabrikant laat in een verklaring verder weten dat voor dit jaar de orderboeken al tot en met half april zijn gevuld. Het merk is, in tegenstelling tot onder andere Ford en BMW, niet van plan over te stappen op een agentuurmodel.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.