Bijtelling naar 25%; gefrutsel, zegt VNA

Redactie Redactie
• Laatste update:

Daarnaast daalt de komende jaren de catalogusprijs, waar de bijtelling op gebaseerd is, vanwege de geleidelijke afschaffing van de bpm. Ook dat wil Financiën (bij voorbaat) compenseren. Ook goed nieuws: zij het beperkt. De bijtelling voor zeer zuinige modellen gaat omlaag naar 14%. Hier geldt net als voor de mrb-verlaging een grens van 110 gram CO2 per kilometer voor een benzineauto en 95 gram/km voor een diesel.
De branchevereniging voor leasemaatschappijen VNA is niet te spreken over de vandaag gepresenteerde belastingmaatregelen. Volgens directeur Renate Hemerik is het “gefrutsel”, en hebben de plannen juist een averechts effect. “De lagere bijtelling voor zuinigere auto’s is een maatregel voor de bühne. In de praktijk worden er weinig auto’s gereden die voor het 14%-tarief in aanmerking komen. Het is nu een losse maatregel, het was anders geweest als de bijtelling helemaal werd gedifferentieerd om zuinige auto’s te promoten.” De verhoogde bijtelling voor alle andere auto’s – die gaat van 22 naar 25% – betekent volgens haar dat meer mensen hun auto van de zaak niet meer privé gebruiken. “Ze gaan kiezen voor rittenregistratie, en dat betekent tegenvallende inkomsten voor de overheid. Daarbij is de kans groot dat die privé-auto tweedehands is, en dus vervuilender.” Over de verlaagde bpm heeft Hemerik haar twijfels. “Het is weliswaar een kleine daling (van 5% – redactie), maar het betekent wel dat de waarde van het huidige wagenpark van onze leden daalt; op de occasionmarkt worden ze vanwege het hogere bpm-tarief minder waard.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Bijtelling naar 25%; gefrutsel, zegt VNA | Automotive Online

Bijtelling naar 25%; gefrutsel, zegt VNA

Redactie Redactie
• Laatste update:

Daarnaast daalt de komende jaren de catalogusprijs, waar de bijtelling op gebaseerd is, vanwege de geleidelijke afschaffing van de bpm. Ook dat wil Financiën (bij voorbaat) compenseren. Ook goed nieuws: zij het beperkt. De bijtelling voor zeer zuinige modellen gaat omlaag naar 14%. Hier geldt net als voor de mrb-verlaging een grens van 110 gram CO2 per kilometer voor een benzineauto en 95 gram/km voor een diesel.
De branchevereniging voor leasemaatschappijen VNA is niet te spreken over de vandaag gepresenteerde belastingmaatregelen. Volgens directeur Renate Hemerik is het “gefrutsel”, en hebben de plannen juist een averechts effect. “De lagere bijtelling voor zuinigere auto’s is een maatregel voor de bühne. In de praktijk worden er weinig auto’s gereden die voor het 14%-tarief in aanmerking komen. Het is nu een losse maatregel, het was anders geweest als de bijtelling helemaal werd gedifferentieerd om zuinige auto’s te promoten.” De verhoogde bijtelling voor alle andere auto’s – die gaat van 22 naar 25% – betekent volgens haar dat meer mensen hun auto van de zaak niet meer privé gebruiken. “Ze gaan kiezen voor rittenregistratie, en dat betekent tegenvallende inkomsten voor de overheid. Daarbij is de kans groot dat die privé-auto tweedehands is, en dus vervuilender.” Over de verlaagde bpm heeft Hemerik haar twijfels. “Het is weliswaar een kleine daling (van 5% – redactie), maar het betekent wel dat de waarde van het huidige wagenpark van onze leden daalt; op de occasionmarkt worden ze vanwege het hogere bpm-tarief minder waard.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.