Van der Vlies (Auto Dekker): het is een bittere pil

Redactie Redactie
• Laatste update:

Peugeot Nederland zegde eind vorig jaar het dealercontract met het bedrijf op, met een opzegtermijn van twee jaar. Van der Vlies stopt eerder omdat het nu verlies maakt op de Peugeot-activiteiten. Het dealerschap is overgedragen aan Davo, voor twaalf medewerkers is ontslag aangevraagd. “Het is een bittere pil”, zegt Van der Vlies.

In 2010 kocht hij de Peugeot-dealervestigingen in Spijkenisse en Hellevoetsluis van Davo. “Dat is geen succes geworden. Ik kocht het met het oog op de noodzakelijke schaalgrootte. Maar het was niet rendabel te krijgen.”

Moeilijk maar noodzakelijk
Stoppen was een moeilijke, maar noodzakelijke beslissing. “In het verleden ben ik al eens gestopt met het voeren van een merk (Chrysler/Dodge/Jeep) omdat het financieel niet langer haalbaar was. Nu geldt hetzelfde.”
Volgens van der Vlies is het huidige dealermodel nauwelijks meer vol te houden. “Zeventig procent van mijn collega’s heeft vorig jaar verlies gedraaid. In mijn optiek moeten we naar veel minder partners per importeur. Een merk als Peugeot, dat veel nieuwe auto`s op de zakelijke markt verkoopt via centrale levering, heeft aan zes grote partners voldoende. Dan is het mogelijk om iets te verdienen. Met meer partners wordt het erg lastig.”

Van der Vlies gaat in Spijkenisse en Oud-Beijerland met het merk Suzuki verder. “Daar liggen de zaken anders. Met dit merk bedienen we vooral de particuliere markt. Ook is het met de importeur (Nimag, red) anders samenwerken dan met Peugeot. Dan merk je dat het scheelt of je met een privé- of fabrieksimporteur werkt. Een privéimporteur denkt meer met je mee.”

Vooruitkijken
Van der Vlies is zijn wonden nog aan het likken, maar kijkt wel weer vooruit. “Wij gaan ons veel meer profileren met gebruikte auto’s. Daar valt in heel het bedrijf meer geld mee te verdienen dan met nieuwe auto`s.” Het personeelsbestand is afgenomen van 40 man in de hoogtijdagen naar 13 nu. “Die reorganisaties gaan je niet in de koude kleren zitten, maar het is noodzakelijk. Ik ben blij dat ik de afgelopen jaren goed op de kosten heb gelet, anders was het bedrijf er nu niet meer geweest.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Van der Vlies (Auto Dekker): het is een bittere pil | Automotive Online

Van der Vlies (Auto Dekker): het is een bittere pil

Redactie Redactie
• Laatste update:

Peugeot Nederland zegde eind vorig jaar het dealercontract met het bedrijf op, met een opzegtermijn van twee jaar. Van der Vlies stopt eerder omdat het nu verlies maakt op de Peugeot-activiteiten. Het dealerschap is overgedragen aan Davo, voor twaalf medewerkers is ontslag aangevraagd. “Het is een bittere pil”, zegt Van der Vlies.

In 2010 kocht hij de Peugeot-dealervestigingen in Spijkenisse en Hellevoetsluis van Davo. “Dat is geen succes geworden. Ik kocht het met het oog op de noodzakelijke schaalgrootte. Maar het was niet rendabel te krijgen.”

Moeilijk maar noodzakelijk
Stoppen was een moeilijke, maar noodzakelijke beslissing. “In het verleden ben ik al eens gestopt met het voeren van een merk (Chrysler/Dodge/Jeep) omdat het financieel niet langer haalbaar was. Nu geldt hetzelfde.”
Volgens van der Vlies is het huidige dealermodel nauwelijks meer vol te houden. “Zeventig procent van mijn collega’s heeft vorig jaar verlies gedraaid. In mijn optiek moeten we naar veel minder partners per importeur. Een merk als Peugeot, dat veel nieuwe auto`s op de zakelijke markt verkoopt via centrale levering, heeft aan zes grote partners voldoende. Dan is het mogelijk om iets te verdienen. Met meer partners wordt het erg lastig.”

Van der Vlies gaat in Spijkenisse en Oud-Beijerland met het merk Suzuki verder. “Daar liggen de zaken anders. Met dit merk bedienen we vooral de particuliere markt. Ook is het met de importeur (Nimag, red) anders samenwerken dan met Peugeot. Dan merk je dat het scheelt of je met een privé- of fabrieksimporteur werkt. Een privéimporteur denkt meer met je mee.”

Vooruitkijken
Van der Vlies is zijn wonden nog aan het likken, maar kijkt wel weer vooruit. “Wij gaan ons veel meer profileren met gebruikte auto’s. Daar valt in heel het bedrijf meer geld mee te verdienen dan met nieuwe auto`s.” Het personeelsbestand is afgenomen van 40 man in de hoogtijdagen naar 13 nu. “Die reorganisaties gaan je niet in de koude kleren zitten, maar het is noodzakelijk. Ik ben blij dat ik de afgelopen jaren goed op de kosten heb gelet, anders was het bedrijf er nu niet meer geweest.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.