Duurzaamheid verdient echt aandacht van het MKB

Duurzaamheid • Er wordt veel geschreven in de pers over Duurzaamheid. Maar wat geldt er nu voor het Midden- en Kleinbedrijf (MKB)? Waar moet jij als MKB-manager nu rekening mee houden?
Albert-Jan Cornelissen Albert-Jan Cornelissen
• Laatste update:
Foto: New Vision Groep Culemborg

Met de komst van de Europese verplichting voor duurzaamheidsrapportage (de CSRD) is duurzaamheid niet langer vrijblijvend. Het gaat er nu niet meer om wat je KUNT doen, maar om wat je MOET doen. Welke stappen moet je NU nemen om jouw lange termijn doelen te bereiken?

Duurzaamheid voor het MKB betekent het nemen van verantwoordelijkheid voor de economische, sociale en ecologische impact van de bedrijfsactiviteiten op de lange termijn. Het gaat erom een toekomstbestendige strategie te bepalen zodanig  dat winst maken, de impact op het milieu verminderen en het zorgen voor maatschappelijke betrokkenheid, samen valt.

Voor het MKB betekent duurzaamheid bijvoorbeeld:

Milieubewuste bedrijfsvoering: Het verminderen van afval, het efficiënt gebruik van energie en water, het gebruik van hernieuwbare energiebronnen, het minimaliseren van de ecologische voetafdruk en het verminderen van de CO2-uitstoot.

Sociale betrokkenheid: Het zorgen voor eerlijke werkomstandigheden, het stimuleren van diversiteit en inclusie, het steunen van de lokale gemeenschap en het bevorderen van duurzame ontwikkeling.

Economische duurzaamheid: Het creëren van economische groei op lange termijn door middel van een stabiele financiële basis, het bevorderen van innovatie en het zorgen voor een gezonde concurrentiepositie.

Door duurzaamheid te integreren in de bedrijfsvoering kunnen MKB-bedrijven bijdragen aan een duurzame toekomst en tegelijkertijd hun eigen bedrijf versterken. Het kan zorgen voor kostenbesparingen, een verbeterde reputatie, het aantrekken van klanten en talent en het behouden van een gezonde en productieve werkomgeving.

Maar de CSRD stelt ook rapportageverplichtingen. Vanaf boekjaar 2025 moeten de zogenaamde ‘grote ondernemingen’ (2 openvolgende jaren boven twee van de drie grenzen: meer dan €20mln balanstotaal, meer dan €40mln omzet, meer dan 250 werknemers – veel MKB-bedrijven voldoen hieraan) bij hun jaarverslagen gaan rapporteren volgens vaste stramienen.

Waar begin ik dan?

Begin om met je werknemers samen te definiëren wat JULLIE als bedrijf in het kader van Duurzaamheid belangrijk vinden om te realiseren en vooral ook: wanneer en hoe (SMART-doelstellingen). Je creëert zo directe betrokkenheid en commitment van iedereen.

Inventariseer hoe je gegevens hierover kunt verzamelen èn in systemen kunt vastleggen. Dit achteraf nog moeten bedenken wordt welhaast een onmogelijke klus.

Verdiep je in de verplichtingen om als onderneming hierover te rapporteren en maak eens een proefrapport om te bezien of het allemaal concreet genoeg kan worden.

Ben je een ‘grote onderneming’ , dan moet de rapportage door  een accountant gecontroleerd worden. Stem tijdig met haar/hem af, om verrassingen achteraf te voorkomen.

Het is veel dus begin op tijd

Ja, er komt veel op ons af. En ook al valt jouw bedrijf niet onder de definitie ‘grote onderneming’ dan nog kan jouw bedrijf, door ‘de keten’ van afnemers bijvoorbeeld, indirect verplicht worden tot (deel)rapportage. Rapporteren over 2025 lijkt nog ver weg, maar je moet wel vóór 2025 klaar staan om over 2025 te kunnen rapporteren.

Moet ik dan alles in één keer op orde hebben. Nee hoor, maar je moet wel een groeiplan hebben, een visie waar je naar toe wilt groeien als onderneming. En hoe meer betrokkenheid uit de organisatie zelf, des te gemakkelijker zal het jouw onderneming vergaan.

Sta je alleen? Zeker niet! New Vision Groep Culemborg (NVGC) en haar partners in Duurzaamheid hebben een heel programma klaar om je stap voor stap te begeleiden. Dat kan als ‘totaalprogramma’ maar natuurlijk geven we ook graag hulp bij specifieke onderdelen.

Wil je meer informatie, neem dan zeker contact op met Erik Gooijer, partner van NVGC via e.gooijer@newvisiongroep.nl of via 088 – 04 04 044.

Duurzaamheid verdient echt aandacht van het MKB | Automotive Online

Duurzaamheid verdient echt aandacht van het MKB

Duurzaamheid • Er wordt veel geschreven in de pers over Duurzaamheid. Maar wat geldt er nu voor het Midden- en Kleinbedrijf (MKB)? Waar moet jij als MKB-manager nu rekening mee houden?
Albert-Jan Cornelissen Albert-Jan Cornelissen
• Laatste update:
Foto: New Vision Groep Culemborg

Met de komst van de Europese verplichting voor duurzaamheidsrapportage (de CSRD) is duurzaamheid niet langer vrijblijvend. Het gaat er nu niet meer om wat je KUNT doen, maar om wat je MOET doen. Welke stappen moet je NU nemen om jouw lange termijn doelen te bereiken?

Duurzaamheid voor het MKB betekent het nemen van verantwoordelijkheid voor de economische, sociale en ecologische impact van de bedrijfsactiviteiten op de lange termijn. Het gaat erom een toekomstbestendige strategie te bepalen zodanig  dat winst maken, de impact op het milieu verminderen en het zorgen voor maatschappelijke betrokkenheid, samen valt.

Voor het MKB betekent duurzaamheid bijvoorbeeld:

Milieubewuste bedrijfsvoering: Het verminderen van afval, het efficiënt gebruik van energie en water, het gebruik van hernieuwbare energiebronnen, het minimaliseren van de ecologische voetafdruk en het verminderen van de CO2-uitstoot.

Sociale betrokkenheid: Het zorgen voor eerlijke werkomstandigheden, het stimuleren van diversiteit en inclusie, het steunen van de lokale gemeenschap en het bevorderen van duurzame ontwikkeling.

Economische duurzaamheid: Het creëren van economische groei op lange termijn door middel van een stabiele financiële basis, het bevorderen van innovatie en het zorgen voor een gezonde concurrentiepositie.

Door duurzaamheid te integreren in de bedrijfsvoering kunnen MKB-bedrijven bijdragen aan een duurzame toekomst en tegelijkertijd hun eigen bedrijf versterken. Het kan zorgen voor kostenbesparingen, een verbeterde reputatie, het aantrekken van klanten en talent en het behouden van een gezonde en productieve werkomgeving.

Maar de CSRD stelt ook rapportageverplichtingen. Vanaf boekjaar 2025 moeten de zogenaamde ‘grote ondernemingen’ (2 openvolgende jaren boven twee van de drie grenzen: meer dan €20mln balanstotaal, meer dan €40mln omzet, meer dan 250 werknemers – veel MKB-bedrijven voldoen hieraan) bij hun jaarverslagen gaan rapporteren volgens vaste stramienen.

Waar begin ik dan?

Begin om met je werknemers samen te definiëren wat JULLIE als bedrijf in het kader van Duurzaamheid belangrijk vinden om te realiseren en vooral ook: wanneer en hoe (SMART-doelstellingen). Je creëert zo directe betrokkenheid en commitment van iedereen.

Inventariseer hoe je gegevens hierover kunt verzamelen èn in systemen kunt vastleggen. Dit achteraf nog moeten bedenken wordt welhaast een onmogelijke klus.

Verdiep je in de verplichtingen om als onderneming hierover te rapporteren en maak eens een proefrapport om te bezien of het allemaal concreet genoeg kan worden.

Ben je een ‘grote onderneming’ , dan moet de rapportage door  een accountant gecontroleerd worden. Stem tijdig met haar/hem af, om verrassingen achteraf te voorkomen.

Het is veel dus begin op tijd

Ja, er komt veel op ons af. En ook al valt jouw bedrijf niet onder de definitie ‘grote onderneming’ dan nog kan jouw bedrijf, door ‘de keten’ van afnemers bijvoorbeeld, indirect verplicht worden tot (deel)rapportage. Rapporteren over 2025 lijkt nog ver weg, maar je moet wel vóór 2025 klaar staan om over 2025 te kunnen rapporteren.

Moet ik dan alles in één keer op orde hebben. Nee hoor, maar je moet wel een groeiplan hebben, een visie waar je naar toe wilt groeien als onderneming. En hoe meer betrokkenheid uit de organisatie zelf, des te gemakkelijker zal het jouw onderneming vergaan.

Sta je alleen? Zeker niet! New Vision Groep Culemborg (NVGC) en haar partners in Duurzaamheid hebben een heel programma klaar om je stap voor stap te begeleiden. Dat kan als ‘totaalprogramma’ maar natuurlijk geven we ook graag hulp bij specifieke onderdelen.

Wil je meer informatie, neem dan zeker contact op met Erik Gooijer, partner van NVGC via e.gooijer@newvisiongroep.nl of via 088 – 04 04 044.