Vliegende start voor NIO

Elektrisch rijden • Met een overtuigend modellengamma en het innovatieve batterijwisselsysteem gaat NIO zijn pijlen op de zakelijke markt richten.
Albert-Jan Cornelissen Albert-Jan Cornelissen
• Laatste update:
Koen Swennen: “Onze modellen worden zeer compleet geleverd, met onder meer een elektronisch uitklapbare trekhaak en 33 camera’s en sensoren.” (Foto: NIO Nederland)

Een goed begin is het halve werk. Waar de Japanse en Koreaanse automerken tientallen jaren nodig hadden om aansluiting te vinden bij de gevestigde orde, lukt NIO dat praktisch van meet af aan. De fabrikant werd in 2014 opgericht en na eerste vlieguren te hebben gemaakt in de Formule E, werd de opgedane kennis vervolgens toegepast in overtuigende modellen.

De modellen van NIO scoren goed in vergelijkende tests en de ET7 kreeg in Duitsland zelfs het Gouden Stuurwiel toegekend, nog voor de Mercedes-Benz EQE. “Bovendien heeft Autotelex onze restwaarde als zeer goed ingeschaald”, aldus key-accountmanager Koen Swennen. “Daar komt bij dat onze modellen zeer compleet worden geleverd, met onder meer een elektronisch uitklapbare trekhaak en 33 camera’s en sensoren, waaronder een Lidar-radar.”

Die laatste zorgt ervoor dat de modellen nu al technisch geschikt zijn voor deels autonoom rijden, wat nu nog niet wettelijk is toegestaan. Daarmee zijn ze futureproof. “Dat zijn ze in meerdere opzichten, want doordat de software over-the-air worden geüpdate, beschik je altijd over de nieuwste features”, aldus Swennen. “Bovendien is de TCO laag omdat de onderhoudsinterval 36 maanden of 200.000 km bedraagt.” En dat zijn zaken waar je in het zakelijke segment het verschil mee maakt.

In 5 minuten een opgeladen batterij

Een ander onderscheidend aspect is het batterijwisselsysteem van NIO. Bij de wisselstations kun je een batterijpakket in 5 minuten laten vervangen door een opgeladen exemplaar. “Dat duurt dus net zo lang als tanken”, stelt Swennen. “We hebben op dit moment vier wisselstations (in Tilburg, in Apeldoorn, in Utrecht en in de buurt van Den Haag, red.) en daar komen er op korte termijn nog twee bij. Eind dit jaar trachten we een praktisch dekkend netwerk te hebben in Nederland. In Europa proberen we eind dit jaar 120 wisselstations operationeel te hebben. Nu al kun je van Nederland naar Oostenrijk rijden met twee keer swappen, waarmee laadfiles tot het verleden behoren.”

Een ander mooi aspect aan het wisselsysteem is het feit dat de batterij wordt gecheckt en dat je ook kunt upgraden/downgraden. “Als je bijvoorbeeld voor de vakantierit een batterij met een grotere capaciteit nodig hebt, dan kan dat, later dit jaar. Daarbij werken we volgens betalen naar gebruik.”

De nieuwste techniek

Vaak wordt een batterij minder gedurende de levensduur van een EV, maar daar heb je bij een NIO dus geen last van. “Daar komt bij dat je altijd over de nieuwste batterijtechniek beschikt”, aldus Swennen. “Later dit jaar komt er bijvoorbeeld een 150 kWh batterij met semi solid state-technologie beschikbaar.”

Tot slot weten ook de droge cijfers van de NIO-modellen te overtuigen: het basismodel ET5 heeft al 490 pk aan boord, de grotere EL7 en ET7 krijgen zelfs 652 pk mee. Daarnaast hebben alle modellen vierwielaandrijving en is het aanhanger trekgewicht met respectievelijk 1.400 (ET5) en 2.000 kilo (EL7 en ET7) ook niet verkeerd. Kortom, een overtuigend totaalpakket van deze sterke nieuwkomer.

Vliegende start voor NIO | Automotive Online

Vliegende start voor NIO

Elektrisch rijden • Met een overtuigend modellengamma en het innovatieve batterijwisselsysteem gaat NIO zijn pijlen op de zakelijke markt richten.
Albert-Jan Cornelissen Albert-Jan Cornelissen
• Laatste update:
Koen Swennen: “Onze modellen worden zeer compleet geleverd, met onder meer een elektronisch uitklapbare trekhaak en 33 camera’s en sensoren.” (Foto: NIO Nederland)

Een goed begin is het halve werk. Waar de Japanse en Koreaanse automerken tientallen jaren nodig hadden om aansluiting te vinden bij de gevestigde orde, lukt NIO dat praktisch van meet af aan. De fabrikant werd in 2014 opgericht en na eerste vlieguren te hebben gemaakt in de Formule E, werd de opgedane kennis vervolgens toegepast in overtuigende modellen.

De modellen van NIO scoren goed in vergelijkende tests en de ET7 kreeg in Duitsland zelfs het Gouden Stuurwiel toegekend, nog voor de Mercedes-Benz EQE. “Bovendien heeft Autotelex onze restwaarde als zeer goed ingeschaald”, aldus key-accountmanager Koen Swennen. “Daar komt bij dat onze modellen zeer compleet worden geleverd, met onder meer een elektronisch uitklapbare trekhaak en 33 camera’s en sensoren, waaronder een Lidar-radar.”

Die laatste zorgt ervoor dat de modellen nu al technisch geschikt zijn voor deels autonoom rijden, wat nu nog niet wettelijk is toegestaan. Daarmee zijn ze futureproof. “Dat zijn ze in meerdere opzichten, want doordat de software over-the-air worden geüpdate, beschik je altijd over de nieuwste features”, aldus Swennen. “Bovendien is de TCO laag omdat de onderhoudsinterval 36 maanden of 200.000 km bedraagt.” En dat zijn zaken waar je in het zakelijke segment het verschil mee maakt.

In 5 minuten een opgeladen batterij

Een ander onderscheidend aspect is het batterijwisselsysteem van NIO. Bij de wisselstations kun je een batterijpakket in 5 minuten laten vervangen door een opgeladen exemplaar. “Dat duurt dus net zo lang als tanken”, stelt Swennen. “We hebben op dit moment vier wisselstations (in Tilburg, in Apeldoorn, in Utrecht en in de buurt van Den Haag, red.) en daar komen er op korte termijn nog twee bij. Eind dit jaar trachten we een praktisch dekkend netwerk te hebben in Nederland. In Europa proberen we eind dit jaar 120 wisselstations operationeel te hebben. Nu al kun je van Nederland naar Oostenrijk rijden met twee keer swappen, waarmee laadfiles tot het verleden behoren.”

Een ander mooi aspect aan het wisselsysteem is het feit dat de batterij wordt gecheckt en dat je ook kunt upgraden/downgraden. “Als je bijvoorbeeld voor de vakantierit een batterij met een grotere capaciteit nodig hebt, dan kan dat, later dit jaar. Daarbij werken we volgens betalen naar gebruik.”

De nieuwste techniek

Vaak wordt een batterij minder gedurende de levensduur van een EV, maar daar heb je bij een NIO dus geen last van. “Daar komt bij dat je altijd over de nieuwste batterijtechniek beschikt”, aldus Swennen. “Later dit jaar komt er bijvoorbeeld een 150 kWh batterij met semi solid state-technologie beschikbaar.”

Tot slot weten ook de droge cijfers van de NIO-modellen te overtuigen: het basismodel ET5 heeft al 490 pk aan boord, de grotere EL7 en ET7 krijgen zelfs 652 pk mee. Daarnaast hebben alle modellen vierwielaandrijving en is het aanhanger trekgewicht met respectievelijk 1.400 (ET5) en 2.000 kilo (EL7 en ET7) ook niet verkeerd. Kortom, een overtuigend totaalpakket van deze sterke nieuwkomer.