‘Alcar is vol elan, veel groeikansen met TPMS’

Oliebollenspecial • De Alcar-groep heeft in Europa een jaarafzet van zo’n 600 duizend TPMS sensoren.
Redactie Redactie
Guillaume Wygaerts (l) en Jeroen de Kruif: "Eventuele problemen in de werkplaats worden vooraf opgelost.” (foto: Promedia)

“Voor een grote groep mensen geldt de auto nog steeds als belangrijk statussymbool. Die mensen zitten lekkerder in hun vel als er een mooie auto voor de deur staat. En behalve een fraai model zijn de gemonteerde lichtmetalen wielen altijd bepalend voor de uitstraling”, zegt managing director Jeroen de Kruif van Alcar.

Alcar is onderdeel van een Oostenrijkse holding. De Benelux hoofdvestiging is in Mijdrecht, met in België nog een verkoopkantoor. Sinds afgelopen zomer bestaat het directieteam uit Guillaume Wygaerts (l) en Jeroen de Kruif, die het stokje hebben overgenomen van de gepensioneerde Arthur Hofstede. Jeroen de Kruif: “We werken beiden al lang bij Alcar, Guillaume 16 jaar als accountmanager op de Belgische markt en ik 22 jaar als marketingmanager. Recentelijk hebben we enige verschuivingen in functies gehad en zijn er nieuwe personeelsleden aangetrokken, hierdoor hebben we nu een perfecte mix van ervaring en fris, nieuw talent. Er waait daardoor een nieuwe energie door de organisatie.”

Kansen en bedreigingen

Guillaume Wygaerts vervolgt: “Van oudsher levert en produceert Alvar drie bekende lichtmetalen wielenmerken. AEZ is daarin het premium merk, Dotz het sportieve merk en Dezent de volumemaker. Het gaat AEZ en Dotz voor de wind, sinds er enkele jaren terug een nieuwe manager is aangesteld die de productontwikkeling onder handen heeft genomen. Dezent daarentegen heeft het wat lastiger, want Dezent wordt vooral in de winter gekocht als tweede wielenset voor winterbandenmontage. De combinatie van steeds zachtere winters en de toenemende populariteit van all season banden doen de verkoop van winterbanden teruglopen. Meer algemeen zitten we in een lastige tijd doordat de koopkracht daalt en de kostprijzen stijgen. Voor een luxeproduct als een lichtmetalen wiel is dat niet gunstig.”

Nieuwe kansen

“Daarentegen zien we kansen in de productgroep TPMS (Tyre Pressure Monitoring System). De Alcar-groep heeft in Europa een jaarafzet van zo’n 600 duizend TPMS sensoren! Die zijn leverbaar voor personenwagens, maar Alcar levert ook sensoren voor trucks, trailers en bussen. De nieuwe generatie bluetooth sensoren voor Tesla zijn momenteel trouwens niet aan te slepen. Daarnaast is onze troefkaart dat we TPMS makkelijk maken voor de garagist en bandenspecialist. Eventuele problemen in de werkplaats worden vooraf opgelost. In de TPMS configurator kan men op kenteken zien welke sensoren de juiste zijn en ook wordt direct de inleer informatie verstrekt.” De Kruif vult aan: “Die informatievoorziening is anno 2022 extreem belangrijk. Onze slimme inkoopsystemen zijn inmiddels ook doorontwikkeld naar een verkoopondersteunend systeem. We noemen het de Alcar Sales Portal, dat door onze klant geheel modulair en naar eigen wens ingericht kan worden. Hij vertelt aan ons van welke functies de portal moet zijn voorzien. En tot slot waar de tool wordt ingezet: als webshopmodule op de website of als digitale catalogus in de showroom.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

‘Alcar is vol elan, veel groeikansen met TPMS’ | Automotive Online

‘Alcar is vol elan, veel groeikansen met TPMS’

Oliebollenspecial • De Alcar-groep heeft in Europa een jaarafzet van zo’n 600 duizend TPMS sensoren.
Redactie Redactie
Guillaume Wygaerts (l) en Jeroen de Kruif: "Eventuele problemen in de werkplaats worden vooraf opgelost.” (foto: Promedia)

“Voor een grote groep mensen geldt de auto nog steeds als belangrijk statussymbool. Die mensen zitten lekkerder in hun vel als er een mooie auto voor de deur staat. En behalve een fraai model zijn de gemonteerde lichtmetalen wielen altijd bepalend voor de uitstraling”, zegt managing director Jeroen de Kruif van Alcar.

Alcar is onderdeel van een Oostenrijkse holding. De Benelux hoofdvestiging is in Mijdrecht, met in België nog een verkoopkantoor. Sinds afgelopen zomer bestaat het directieteam uit Guillaume Wygaerts (l) en Jeroen de Kruif, die het stokje hebben overgenomen van de gepensioneerde Arthur Hofstede. Jeroen de Kruif: “We werken beiden al lang bij Alcar, Guillaume 16 jaar als accountmanager op de Belgische markt en ik 22 jaar als marketingmanager. Recentelijk hebben we enige verschuivingen in functies gehad en zijn er nieuwe personeelsleden aangetrokken, hierdoor hebben we nu een perfecte mix van ervaring en fris, nieuw talent. Er waait daardoor een nieuwe energie door de organisatie.”

Kansen en bedreigingen

Guillaume Wygaerts vervolgt: “Van oudsher levert en produceert Alvar drie bekende lichtmetalen wielenmerken. AEZ is daarin het premium merk, Dotz het sportieve merk en Dezent de volumemaker. Het gaat AEZ en Dotz voor de wind, sinds er enkele jaren terug een nieuwe manager is aangesteld die de productontwikkeling onder handen heeft genomen. Dezent daarentegen heeft het wat lastiger, want Dezent wordt vooral in de winter gekocht als tweede wielenset voor winterbandenmontage. De combinatie van steeds zachtere winters en de toenemende populariteit van all season banden doen de verkoop van winterbanden teruglopen. Meer algemeen zitten we in een lastige tijd doordat de koopkracht daalt en de kostprijzen stijgen. Voor een luxeproduct als een lichtmetalen wiel is dat niet gunstig.”

Nieuwe kansen

“Daarentegen zien we kansen in de productgroep TPMS (Tyre Pressure Monitoring System). De Alcar-groep heeft in Europa een jaarafzet van zo’n 600 duizend TPMS sensoren! Die zijn leverbaar voor personenwagens, maar Alcar levert ook sensoren voor trucks, trailers en bussen. De nieuwe generatie bluetooth sensoren voor Tesla zijn momenteel trouwens niet aan te slepen. Daarnaast is onze troefkaart dat we TPMS makkelijk maken voor de garagist en bandenspecialist. Eventuele problemen in de werkplaats worden vooraf opgelost. In de TPMS configurator kan men op kenteken zien welke sensoren de juiste zijn en ook wordt direct de inleer informatie verstrekt.” De Kruif vult aan: “Die informatievoorziening is anno 2022 extreem belangrijk. Onze slimme inkoopsystemen zijn inmiddels ook doorontwikkeld naar een verkoopondersteunend systeem. We noemen het de Alcar Sales Portal, dat door onze klant geheel modulair en naar eigen wens ingericht kan worden. Hij vertelt aan ons van welke functies de portal moet zijn voorzien. En tot slot waar de tool wordt ingezet: als webshopmodule op de website of als digitale catalogus in de showroom.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.