Oris: Blijven innoveren voor veiligheid en gebruiksgemak

Oliebollenspecial • Oris is bij het grote publiek wellicht geen bekende naam, maar het bestaat al decennialang.
Redactie Redactie
Martin Vlaanderen: "Wij brengen onze OE-expertise over naar de aftermarket.” (foto: Oris)

Veel mensen denken dat Oris nog steeds deel uitmaakt van de Bosal-groep, maar vandaag de dag opereert het zelfstandig als ACPS Automotive. Met OE-kwaliteit, montagegemak en innovatieve Fix4Bike trekhaken wil de specialist het verschil in trekhaakland blijven maken.

“Mensen associëren ons nog steeds met Bosal, maar inmiddels zijn wij al ruim vier jaar een onafhankelijke speler die trekhaken op OE-niveau produceert en de hierbij opgedane kennis wil overbrengen op de werkplaats en hun klanten”, aldus Martin Vlaanderen, key accountmanager bij ACPS Automotive. “Dat doen we onder meer door binnenkort een nieuwe B2B-website te lanceren waarop veel kennis gedeeld zal worden. Doordat we OE-leverancier zijn, weten we op voorhand waar de montagepunten van de verschillende automodellen zich bevinden, waardoor de perfect passende trekhaak voor de aftermarket kan worden ontwikkeld.”

Innovatie

Vanuit het magazijn in Mönchengladbach belevert Oris dagelijks de klanten in de Benelux, de productielocatie bevindt zich in Hongarije. “We werken samen met praktisch alle Europese autofabrikanten waardoor er enorm veel kennis in huis is. De trekhaak lijkt een eenvoudig product, maar we zijn toch enorm innoverend. Nadat Otto Riehle in 1955 ORIS had opgericht werd in de jaren 70 de eerste afneembare trekhaak door Oris ontwikkeld. Inmiddels hebben wij meer dan 140 patenten in huis.” Een recente innovatie is de AK41 FIX4BIKE trekhaak. “Deze is voorzien van twee nokken aan de zijkant, waardoor je een fietsendrager niet op de trekhaakkogel hoeft te klemmen, maar met behulp van een speciale koppeling helemaal over de trekhaakhals heen schuift.” Daardoor is de montage zeer eenvoudig, stabiel en veilig. “Dat is van groot belang als je twee dure en zware fietsen zoals e-bikes erop zet. Het gebruik van fietsendragers is enorm toegenomen, de trekhaak wordt hier tegenwoordig net zo vaak voor gebruikt als voor het trekken van aanhangers en caravans.”

Elektrisch wegdraaibare trekhaak

Een andere innovatie betreft de E3-trekhaak, die volledig elektrisch kan worden weggedraaid. “We verwachten niet dat de vaste trekhaak volledig uit het straatbeeld gaat verdwijnen, maar ook de aftermarket gaat steeds vaker over op afneembare- en elektrisch wegdraaibare trekhaken. “Auto’s worden steeds gestroomlijnder en zijn voorzien van allerlei camera’s en pdc-systemen waarbij de trekhaak een storend object kan zijn. Van de E3, die volledig elektrisch kan worden weggedraaid,  leveren wij op dit moment drie referenties voor zes automodellen, daar zullen voor het einde van het jaar nog zeven referenties bijkomen”, aldus Vlaanderen. Zowel de afneembare AK41 FIX4BIKE-trekhaak als de E3-trekhaak is voorzien van de eerdergenoemde twee nokken, waarbij de E3-trekhaak ook nog eens geschikt is voor middelzware ladingen en middelgrote suv’s, met een trekgewicht van maximaal 2.400 kilo. De trekhaak lijkt een simpel product, maar het is niet voor niets dat ORIS zeer sterk vertegenwoordigd is bij de OE-montage van autofabrikanten. ORIS is bij het grote publiek wellicht geen bekende naam, maar het bestaat al decennialang. De komende tijd gaat het bedrijf hard aan de slag om Oris verder op de kaart te zetten, en innovatieve producten zullen daar zeker bij helpen.

Meer lezen over ACPS en Oris

Oris: Blijven innoveren voor veiligheid en gebruiksgemak | Automotive Online

Oris: Blijven innoveren voor veiligheid en gebruiksgemak

Oliebollenspecial • Oris is bij het grote publiek wellicht geen bekende naam, maar het bestaat al decennialang.
Redactie Redactie
Martin Vlaanderen: "Wij brengen onze OE-expertise over naar de aftermarket.” (foto: Oris)

Veel mensen denken dat Oris nog steeds deel uitmaakt van de Bosal-groep, maar vandaag de dag opereert het zelfstandig als ACPS Automotive. Met OE-kwaliteit, montagegemak en innovatieve Fix4Bike trekhaken wil de specialist het verschil in trekhaakland blijven maken.

“Mensen associëren ons nog steeds met Bosal, maar inmiddels zijn wij al ruim vier jaar een onafhankelijke speler die trekhaken op OE-niveau produceert en de hierbij opgedane kennis wil overbrengen op de werkplaats en hun klanten”, aldus Martin Vlaanderen, key accountmanager bij ACPS Automotive. “Dat doen we onder meer door binnenkort een nieuwe B2B-website te lanceren waarop veel kennis gedeeld zal worden. Doordat we OE-leverancier zijn, weten we op voorhand waar de montagepunten van de verschillende automodellen zich bevinden, waardoor de perfect passende trekhaak voor de aftermarket kan worden ontwikkeld.”

Innovatie

Vanuit het magazijn in Mönchengladbach belevert Oris dagelijks de klanten in de Benelux, de productielocatie bevindt zich in Hongarije. “We werken samen met praktisch alle Europese autofabrikanten waardoor er enorm veel kennis in huis is. De trekhaak lijkt een eenvoudig product, maar we zijn toch enorm innoverend. Nadat Otto Riehle in 1955 ORIS had opgericht werd in de jaren 70 de eerste afneembare trekhaak door Oris ontwikkeld. Inmiddels hebben wij meer dan 140 patenten in huis.” Een recente innovatie is de AK41 FIX4BIKE trekhaak. “Deze is voorzien van twee nokken aan de zijkant, waardoor je een fietsendrager niet op de trekhaakkogel hoeft te klemmen, maar met behulp van een speciale koppeling helemaal over de trekhaakhals heen schuift.” Daardoor is de montage zeer eenvoudig, stabiel en veilig. “Dat is van groot belang als je twee dure en zware fietsen zoals e-bikes erop zet. Het gebruik van fietsendragers is enorm toegenomen, de trekhaak wordt hier tegenwoordig net zo vaak voor gebruikt als voor het trekken van aanhangers en caravans.”

Elektrisch wegdraaibare trekhaak

Een andere innovatie betreft de E3-trekhaak, die volledig elektrisch kan worden weggedraaid. “We verwachten niet dat de vaste trekhaak volledig uit het straatbeeld gaat verdwijnen, maar ook de aftermarket gaat steeds vaker over op afneembare- en elektrisch wegdraaibare trekhaken. “Auto’s worden steeds gestroomlijnder en zijn voorzien van allerlei camera’s en pdc-systemen waarbij de trekhaak een storend object kan zijn. Van de E3, die volledig elektrisch kan worden weggedraaid,  leveren wij op dit moment drie referenties voor zes automodellen, daar zullen voor het einde van het jaar nog zeven referenties bijkomen”, aldus Vlaanderen. Zowel de afneembare AK41 FIX4BIKE-trekhaak als de E3-trekhaak is voorzien van de eerdergenoemde twee nokken, waarbij de E3-trekhaak ook nog eens geschikt is voor middelzware ladingen en middelgrote suv’s, met een trekgewicht van maximaal 2.400 kilo. De trekhaak lijkt een simpel product, maar het is niet voor niets dat ORIS zeer sterk vertegenwoordigd is bij de OE-montage van autofabrikanten. ORIS is bij het grote publiek wellicht geen bekende naam, maar het bestaat al decennialang. De komende tijd gaat het bedrijf hard aan de slag om Oris verder op de kaart te zetten, en innovatieve producten zullen daar zeker bij helpen.

Meer lezen over ACPS en Oris