Kentering in occasionland op komst?

Occasionverkoop • Met het prijsniveau zit het nog wel snor, maar Marktplaats signaleert ook dat de verkoopcijfers iets dalen.
Albert-Jan Cornelissen Albert-Jan Cornelissen
• Laatste update:
Melvin Ester: "Feitelijk zitten we nog steeds in een occasionbubble. (foto: Marktplaats)

De occasionbubble is nog niet geknapt, maar bij Marktplaats signaleren ze wel dat de occasionverkopen iets teruggelopen zijn.

Inspelen op economische omstandigheden

“Feitelijk zitten we nog steeds in een occasionbubble, aldus Melvin Ester, Sales Manager Automotive bij Marktplaats. “In december 2022 zagen we op ons platform een prijsstijging van 32 procent ten opzichte van het voorgaande jaar, gemiddeld in de markt was dat 7,9 procent. Hoewel ik daarbij wel moet opmerken dat we meer zakendoen met dealerholdings, die vaak in een wat hoger prijssegment opereren.” Daarmee bedient Marktplaats niet meer vooral het lagere en het middelste prijssegment, zoals vanouds, maar nu ook het hogere segment. Met het prijsniveau zit het dus nog wel snor, maar Ester signaleert wel dat de verkoopcijfers iets dalen. “Als dealers daarop gaan inspelen met wat lagere prijzen om hun omloopsnelheid op peil te houden, zou het zomaar kunnen dat er een kleine kentering op komst is in het occasionsegment. Dat ligt natuurlijk ook aan de economische omstandigheden. Mensen houden de hand op de knip en stellen de aanschaf van een andere auto nog even uit.” Het feit dat nieuwe auto’s alsmaar duurder worden, zou er echter voor kunnen zorgen dat particulieren naast private lease ook vaker voor een occasion in plaats van een nieuwe auto gaan kiezen.

Dagelijks met de voorraad bezig

Er zijn bovendien nog een hoop dingen die je als dealer kunt doen om de verkopen op peil te houden. Er valt nog een hoop winst te behalen volgens Ester. “We zijn laatst op studiereis naar de VS geweest en daar zagen we dat er veelal een omloopsnelheid van 10 wordt behaald, waar in Nederland 6 of 7 gebruikelijk is. In de VS hebben ze de voorraad opgedeeld in hardlopers (‘Platinum’) en inruilers die wellicht wat minder courant zijn (‘Bronze’)”, aldus Ester. “Ze zijn daar dagelijks met de voorraad bezig.”Ester ziet ook op andere vlakken nog veel mogelijkheden. “Het gebeurt in Nederland nog te weinig dat er financiering, garantie of onderhoudscontracten worden meeverkocht met een auto. Dat levert niet alleen extra geld op, het is ook een mooie vorm van klantenbinding.”

Meerwaarde qua presentatie en informatie

Marktplaats levert volgens Ester een belangrijke meerwaarde op het gebied van presentatie en informatie. “We voeren continu analyses uit en brengen regelmatig een bezoek aan onze klanten”, zegt hij. “Ook bieden we bijvoorbeeld een Premium-pakket aan. Daarmee kan een bedrijf zichzelf beter onderscheiden met extra foto’s, het plaatsen van een bedrijfsvideo en reclamevrij adverteren. Zo helpen wij hen om meer verkoopkansen te creëren. Uit de data van Marktplaats blijkt dat autobedrijven de verkoop met dit Premium-abonnement met ongeveer 10 procent kunnen versnellen*.” Ook al zijn er wellicht andere tijden op komst in occasionland, er zijn nog genoeg dingen die je kunt doen om een klant over de streep te trekken.

Disclaimer

* ”De data is gebaseerd op het gemiddelde aantal dagen dat een auto-advertentie live is op Marktplaats in de basis of premium advertentievorm en op advertenties geplaatst tussen 01-06-2021 en 31-05-2022 . Marktplaats weet niet of de auto daadwerkelijk is verkocht, maar kiest er in deze berekening voor om een verwijderde advertentie mee te rekenen als een verkochte auto.

Kentering in occasionland op komst? | Automotive Online

Kentering in occasionland op komst?

Occasionverkoop • Met het prijsniveau zit het nog wel snor, maar Marktplaats signaleert ook dat de verkoopcijfers iets dalen.
Albert-Jan Cornelissen Albert-Jan Cornelissen
• Laatste update:
Melvin Ester: "Feitelijk zitten we nog steeds in een occasionbubble. (foto: Marktplaats)

De occasionbubble is nog niet geknapt, maar bij Marktplaats signaleren ze wel dat de occasionverkopen iets teruggelopen zijn.

Inspelen op economische omstandigheden

“Feitelijk zitten we nog steeds in een occasionbubble, aldus Melvin Ester, Sales Manager Automotive bij Marktplaats. “In december 2022 zagen we op ons platform een prijsstijging van 32 procent ten opzichte van het voorgaande jaar, gemiddeld in de markt was dat 7,9 procent. Hoewel ik daarbij wel moet opmerken dat we meer zakendoen met dealerholdings, die vaak in een wat hoger prijssegment opereren.” Daarmee bedient Marktplaats niet meer vooral het lagere en het middelste prijssegment, zoals vanouds, maar nu ook het hogere segment. Met het prijsniveau zit het dus nog wel snor, maar Ester signaleert wel dat de verkoopcijfers iets dalen. “Als dealers daarop gaan inspelen met wat lagere prijzen om hun omloopsnelheid op peil te houden, zou het zomaar kunnen dat er een kleine kentering op komst is in het occasionsegment. Dat ligt natuurlijk ook aan de economische omstandigheden. Mensen houden de hand op de knip en stellen de aanschaf van een andere auto nog even uit.” Het feit dat nieuwe auto’s alsmaar duurder worden, zou er echter voor kunnen zorgen dat particulieren naast private lease ook vaker voor een occasion in plaats van een nieuwe auto gaan kiezen.

Dagelijks met de voorraad bezig

Er zijn bovendien nog een hoop dingen die je als dealer kunt doen om de verkopen op peil te houden. Er valt nog een hoop winst te behalen volgens Ester. “We zijn laatst op studiereis naar de VS geweest en daar zagen we dat er veelal een omloopsnelheid van 10 wordt behaald, waar in Nederland 6 of 7 gebruikelijk is. In de VS hebben ze de voorraad opgedeeld in hardlopers (‘Platinum’) en inruilers die wellicht wat minder courant zijn (‘Bronze’)”, aldus Ester. “Ze zijn daar dagelijks met de voorraad bezig.”Ester ziet ook op andere vlakken nog veel mogelijkheden. “Het gebeurt in Nederland nog te weinig dat er financiering, garantie of onderhoudscontracten worden meeverkocht met een auto. Dat levert niet alleen extra geld op, het is ook een mooie vorm van klantenbinding.”

Meerwaarde qua presentatie en informatie

Marktplaats levert volgens Ester een belangrijke meerwaarde op het gebied van presentatie en informatie. “We voeren continu analyses uit en brengen regelmatig een bezoek aan onze klanten”, zegt hij. “Ook bieden we bijvoorbeeld een Premium-pakket aan. Daarmee kan een bedrijf zichzelf beter onderscheiden met extra foto’s, het plaatsen van een bedrijfsvideo en reclamevrij adverteren. Zo helpen wij hen om meer verkoopkansen te creëren. Uit de data van Marktplaats blijkt dat autobedrijven de verkoop met dit Premium-abonnement met ongeveer 10 procent kunnen versnellen*.” Ook al zijn er wellicht andere tijden op komst in occasionland, er zijn nog genoeg dingen die je kunt doen om een klant over de streep te trekken.

Disclaimer

* ”De data is gebaseerd op het gemiddelde aantal dagen dat een auto-advertentie live is op Marktplaats in de basis of premium advertentievorm en op advertenties geplaatst tussen 01-06-2021 en 31-05-2022 . Marktplaats weet niet of de auto daadwerkelijk is verkocht, maar kiest er in deze berekening voor om een verwijderde advertentie mee te rekenen als een verkochte auto.