CarQall en AutoChat: Digitalisering waar het kan

Oliebollenspecial • “Je ziet helaas vaak dat de telefonische bereikbaarheid erg slecht is binnen de automotive.”
Redactie Redactie
• Laatste update:
Maarten Bekkers (l) en Hielke Ytsma: "AI is altijd vriendelijk en stelt de juiste vragen.” (foto: Promedia)

CarQall en AutoChat zijn twee aparte bedrijven die dezelfde visie nastreven: bedrijven die goed kunnen communiceren met hun klanten en digitalisering daarin kunnen omarmen. Om dit te realiseren bieden beiden een digitale assistent aan. CarQall via de telefoon en AutoChat op de website als chatfunctie.  

Beide diensten staan 24/7 klaar om klanten te helpen. De klant heeft dan het voordeel dat hij altijd contact kan krijgen. “De AI is altijd vriendelijk en stelt de juiste vragen. In een uitzonderlijk geval dat de computer er niet mee overweg kan, zal hij de vraag doorzetten naar een persoon. Je hebt dus eigenlijk het beste van twee werelden”, vertelt Maarten Bekkers, oprichter van AutoChat (links op de foto). Hielke Ytsma, oprichter van CarQall vult aan: “Op het moment dat iemand een afspraak wil maken voor een winterbandenwissel, is het de vraag of hij wel echt iemand wil spreken. Meestal willen ze het gewoon snel geregeld hebben. Je ziet helaas vaak dat de telefonische bereikbaarheid erg slecht is binnen de automotive. In plaats van een wachtrij waar klanten inkomen kan CarQall honderd of meer gesprekken tegelijk voeren. Je krijgt dan direct een voorstel voor een afspraak en als alles geregeld is een SMS ter bevestiging, met daarin een bevestiging van de afspraak. Maar als je bijvoorbeeld schade hebt of een andere, meer complexe vraag, kom je natuurlijk wel direct bij de service adviseur terecht.”

Voordelen

Bekkers vertelt dat het systeem twee vliegen in één klap slaat. Naast de klanten, vinden medewerkers het ook prettiger werken. Bekkers: “Iedere dag komen dezelfde vragen en die repetitieve dingen zijn helemaal niet leuk. Er zit natuurlijk ook een kostenbesparingsaspect aan.” Ook benoemt Bekkers dat het systeem juist persoonlijker kan werken: “Een enthousiaste, digitale assistent die interesse toont en je vraagt wanneer een afspraak uit zou komen, is veel beter dan een onpersoonlijk contactformulier.” Ytsma vertelt verder dat CarQall ook een unieke speler in de markt is: “Dat komt grotendeels door de complexiteit van telefonie. De digitalisering hiervan is lastig, maar wij zijn erin geslaagd deze uitdaging met succes op te pakken. En dat is belangrijk, aangezien telefonie nog steeds het meest gebruikte communicatiemiddel is. Je ziet veel veranderingen in de dealerwereld en ga je dan nog mensen krijgen om veertig keer op een dag een bandenwissel in te plannen?”

Plannen

AutoChat plant voor volgend jaar uitbreidingen naar kanalen als Whatsapp. CarQall trad dit jaar echt naar buiten met zijn product. “We hebben dit jaar een aantal mooie klanten erbij gekregen. Bij sommige van hen regelen we alle inkomende telefonie. We hebben ook een uptime van 100 procent. We zijn met één product het jaar gestart en hebben er ondertussen vijf, waaronder de sales/aftersales. Voornamelijk inbound, maar de stap voor volgend jaar wordt outbound”, vertelt Ytsma. Hij besluit: “We zijn ook bezig om alles meertalig te maken. We hebben nu Nederlands, Engels en Duits. Dus volgend jaar gaan wij ook stappen richting het buitenland zetten, zoals België en Duitsland.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

CarQall en AutoChat: Digitalisering waar het kan | Automotive Online

CarQall en AutoChat: Digitalisering waar het kan

Oliebollenspecial • “Je ziet helaas vaak dat de telefonische bereikbaarheid erg slecht is binnen de automotive.”
Redactie Redactie
• Laatste update:
Maarten Bekkers (l) en Hielke Ytsma: "AI is altijd vriendelijk en stelt de juiste vragen.” (foto: Promedia)

CarQall en AutoChat zijn twee aparte bedrijven die dezelfde visie nastreven: bedrijven die goed kunnen communiceren met hun klanten en digitalisering daarin kunnen omarmen. Om dit te realiseren bieden beiden een digitale assistent aan. CarQall via de telefoon en AutoChat op de website als chatfunctie.  

Beide diensten staan 24/7 klaar om klanten te helpen. De klant heeft dan het voordeel dat hij altijd contact kan krijgen. “De AI is altijd vriendelijk en stelt de juiste vragen. In een uitzonderlijk geval dat de computer er niet mee overweg kan, zal hij de vraag doorzetten naar een persoon. Je hebt dus eigenlijk het beste van twee werelden”, vertelt Maarten Bekkers, oprichter van AutoChat (links op de foto). Hielke Ytsma, oprichter van CarQall vult aan: “Op het moment dat iemand een afspraak wil maken voor een winterbandenwissel, is het de vraag of hij wel echt iemand wil spreken. Meestal willen ze het gewoon snel geregeld hebben. Je ziet helaas vaak dat de telefonische bereikbaarheid erg slecht is binnen de automotive. In plaats van een wachtrij waar klanten inkomen kan CarQall honderd of meer gesprekken tegelijk voeren. Je krijgt dan direct een voorstel voor een afspraak en als alles geregeld is een SMS ter bevestiging, met daarin een bevestiging van de afspraak. Maar als je bijvoorbeeld schade hebt of een andere, meer complexe vraag, kom je natuurlijk wel direct bij de service adviseur terecht.”

Voordelen

Bekkers vertelt dat het systeem twee vliegen in één klap slaat. Naast de klanten, vinden medewerkers het ook prettiger werken. Bekkers: “Iedere dag komen dezelfde vragen en die repetitieve dingen zijn helemaal niet leuk. Er zit natuurlijk ook een kostenbesparingsaspect aan.” Ook benoemt Bekkers dat het systeem juist persoonlijker kan werken: “Een enthousiaste, digitale assistent die interesse toont en je vraagt wanneer een afspraak uit zou komen, is veel beter dan een onpersoonlijk contactformulier.” Ytsma vertelt verder dat CarQall ook een unieke speler in de markt is: “Dat komt grotendeels door de complexiteit van telefonie. De digitalisering hiervan is lastig, maar wij zijn erin geslaagd deze uitdaging met succes op te pakken. En dat is belangrijk, aangezien telefonie nog steeds het meest gebruikte communicatiemiddel is. Je ziet veel veranderingen in de dealerwereld en ga je dan nog mensen krijgen om veertig keer op een dag een bandenwissel in te plannen?”

Plannen

AutoChat plant voor volgend jaar uitbreidingen naar kanalen als Whatsapp. CarQall trad dit jaar echt naar buiten met zijn product. “We hebben dit jaar een aantal mooie klanten erbij gekregen. Bij sommige van hen regelen we alle inkomende telefonie. We hebben ook een uptime van 100 procent. We zijn met één product het jaar gestart en hebben er ondertussen vijf, waaronder de sales/aftersales. Voornamelijk inbound, maar de stap voor volgend jaar wordt outbound”, vertelt Ytsma. Hij besluit: “We zijn ook bezig om alles meertalig te maken. We hebben nu Nederlands, Engels en Duits. Dus volgend jaar gaan wij ook stappen richting het buitenland zetten, zoals België en Duitsland.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.