JP.cars: Dataterminal voor de autobranche

Oliebollenspecial • “Onze klanten benchmarken hun eigen prestaties realtime met de gehele markt.”
Redactie Redactie
• Laatste update:
"Geen beslissingen meer op basis van een black box of emotie." (foto: JP.Cars)

JP.cars stond recent op de 27e plaats van snelgroeiende bedrijven van Nederland in de Deloitte Technology Fast 50. JP.cars –  in 2016 opgericht door de broers Jan-Willem (CEO) en Pieter (CTO) Seeder –  is niet meer weg te denken uit de branche. Inmiddels gebruiken meer dan 80 van de grootste autobedrijven hun software. Tijd om te kijken waar het succes vandaan komt en wat de toekomstvisie van JP.cars is.

“De automarkt is internationaal en dynamisch. Het is voor ondernemers vrijwel onmogelijk om marktontwikkelingen structureel bij te houden, terwijl het een grote impact heeft op het jaarlijkse rendement. JP.cars heeft software ontwikkeld die dat voor je doet. Vergelijk het maar met de data-terminal die jaren geleden al is ontwikkeld voor de financiële markten, beter bekend als de Bloomberg terminal. Zo neem je geen beslissingen meer op basis van een blackbox of emotie, maar op basis van realtime, onafhankelijke, betrouwbare en transparante data”, stelt Jan-Willem Seeder.

JP.cars MarketMonitor

Pieter Seeder: “Waar we ooit begonnen met het leveren van de meest accurate informatie over individuele auto’s, kunnen we dat nu met de JP.cars MarketMonitor aggregeren op marktniveau. Onze klanten benchmarken hun eigen prestaties realtime met de gehele markt, ten aanzien van bijvoorbeeld omloopsnelheden, voorraadniveaus en courantheden van de voorraad. Dit betekent dat onze klanten sneller beter onderbouwde beslissingen nemen, die positief bijdragen aan het resultaat. Onze klanten hebben toegang tot een realtime, onafhankelijke, betrouwbare en transparante data-terminal, die in elke fase van het in- en verkoopproces accurate data levert. Dus geen leergeld meer betalen op basis van gevoel en emotie. Je bent immers zo goed als de zwakste schakel.” Jan-Willem Seeder vult hem aan: “En dat altijd op basis van het klantspecifieke protocol. De klant bepaalt de eigen prijsstrategie, niet de softwareleverancier. Daarnaast bieden we klanten de mogelijkheid om scenario’s door te rekenen in onze software op basis van hun eigen variabelen.”

Financiële sector en leasemarkt

“Naast de ontwikkeling van de JP.cars Market-Monitor hebben we het afgelopen jaar ook grote stappen gezet in de financiële sector en leasemarkt”, vervolgt Jan-Willem. “Het overgrote deel van de Nederlandse auto’s is gefinancierd. De omslag van statische data naar dynamische realtime data biedt enorm veel kansen voor zowel financiële instellingen als de leasebranche. Met onze data kunnen we meetbaar impact maken op het gebied van sales, risk, compliance en remarketing. Als bedrijf wil je alle internationale markten onderling kunnen benchmarken. Interessant dus dat we inmiddels ook internationaal actief zijn. In België zijn we live, Duitsland volgt in Q1 van 2023. Ons uiteindelijke doel is om JP.cars uit te rollen binnen geheel Europa en Amerika.”

JP.cars: Dataterminal voor de autobranche | Automotive Online

JP.cars: Dataterminal voor de autobranche

Oliebollenspecial • “Onze klanten benchmarken hun eigen prestaties realtime met de gehele markt.”
Redactie Redactie
• Laatste update:
"Geen beslissingen meer op basis van een black box of emotie." (foto: JP.Cars)

JP.cars stond recent op de 27e plaats van snelgroeiende bedrijven van Nederland in de Deloitte Technology Fast 50. JP.cars –  in 2016 opgericht door de broers Jan-Willem (CEO) en Pieter (CTO) Seeder –  is niet meer weg te denken uit de branche. Inmiddels gebruiken meer dan 80 van de grootste autobedrijven hun software. Tijd om te kijken waar het succes vandaan komt en wat de toekomstvisie van JP.cars is.

“De automarkt is internationaal en dynamisch. Het is voor ondernemers vrijwel onmogelijk om marktontwikkelingen structureel bij te houden, terwijl het een grote impact heeft op het jaarlijkse rendement. JP.cars heeft software ontwikkeld die dat voor je doet. Vergelijk het maar met de data-terminal die jaren geleden al is ontwikkeld voor de financiële markten, beter bekend als de Bloomberg terminal. Zo neem je geen beslissingen meer op basis van een blackbox of emotie, maar op basis van realtime, onafhankelijke, betrouwbare en transparante data”, stelt Jan-Willem Seeder.

JP.cars MarketMonitor

Pieter Seeder: “Waar we ooit begonnen met het leveren van de meest accurate informatie over individuele auto’s, kunnen we dat nu met de JP.cars MarketMonitor aggregeren op marktniveau. Onze klanten benchmarken hun eigen prestaties realtime met de gehele markt, ten aanzien van bijvoorbeeld omloopsnelheden, voorraadniveaus en courantheden van de voorraad. Dit betekent dat onze klanten sneller beter onderbouwde beslissingen nemen, die positief bijdragen aan het resultaat. Onze klanten hebben toegang tot een realtime, onafhankelijke, betrouwbare en transparante data-terminal, die in elke fase van het in- en verkoopproces accurate data levert. Dus geen leergeld meer betalen op basis van gevoel en emotie. Je bent immers zo goed als de zwakste schakel.” Jan-Willem Seeder vult hem aan: “En dat altijd op basis van het klantspecifieke protocol. De klant bepaalt de eigen prijsstrategie, niet de softwareleverancier. Daarnaast bieden we klanten de mogelijkheid om scenario’s door te rekenen in onze software op basis van hun eigen variabelen.”

Financiële sector en leasemarkt

“Naast de ontwikkeling van de JP.cars Market-Monitor hebben we het afgelopen jaar ook grote stappen gezet in de financiële sector en leasemarkt”, vervolgt Jan-Willem. “Het overgrote deel van de Nederlandse auto’s is gefinancierd. De omslag van statische data naar dynamische realtime data biedt enorm veel kansen voor zowel financiële instellingen als de leasebranche. Met onze data kunnen we meetbaar impact maken op het gebied van sales, risk, compliance en remarketing. Als bedrijf wil je alle internationale markten onderling kunnen benchmarken. Interessant dus dat we inmiddels ook internationaal actief zijn. In België zijn we live, Duitsland volgt in Q1 van 2023. Ons uiteindelijke doel is om JP.cars uit te rollen binnen geheel Europa en Amerika.”