Bosch Car Service: Inzetten op maximaal gebruiksgemak

Oliebollenspecial • “Het grote verschil is dat Remote Diagnostics werkt met de bestaande apparatuur van het autobedrijf.”
Redactie Redactie
• Laatste update:
Michiel Frijters: "Je kan complexe diagnosetaken laten uitvoeren door onze experts.” (foto: Promedia)

Met de nieuwe service Remote Diagnostics wil Bosch voor maximaal gebruiksgemak bij het uitvoeren van complexe, tijdrovende diagnoses zorgen. Daarnaast richt de garageformule zijn pijlen ook op de EV, waarbij voortaan ook garantie op het (gecontroleerde) accupakket kan worden gegeven.

Nu de marges in de werkplaats door de afkoelende economie meer onder druk komen te staan, is efficiency belangrijker dan ooit. Ook op het gebied van diagnose stellen. Op dit moment voert Bosch Car Service een testfase uit met Remote Diagnostics waarbij vestigingen een aantal gratis testsessies krijgen. Komend jaar gaat de uitrol beginnen binnen het netwerk. “Het grote verschil is dat dit systeem werkt met de bestaande apparatuur van het autobedrijf”, aldus Michiel Frijters, conceptmanager bij Bosch. “Het werkt met het reguliere KTS-systeem. Vervolgens maak je een verbinding en kun je via onze helpdesk complexe diagnosetaken laten uitvoeren door onze experts. Je kunt via een online portal eenvoudig een tijdslot inplannen voor de hulp op afstand. Ondertussen kun je andere werkzaamheden verrichten.”

PassThru

Volgens Frijters sluit het mooi aan op de PassThru-opleidingen die het bedrijf geeft. “Je kunt je een bepaald merk eigen maken. En het is feitelijk kennis op afroep, want je kunt ook snel schakelen als je een auto van een wat exotischer merk binnenkrijgt.” Een ander aspect waarop Bosch Car Service gas geeft, is de EV. “We zijn vorig jaar begonnen om naast technische ook vakinhoudelijke trainingen te geven, samen met EV Academy”, aldus Frijters. “Autobedrijven krijgen veel nieuwe vragen op zich afgevuurd, bijvoorbeeld met betrekking tot subsidies, laadpalen en bijtelling. Daar moeten ze wel de antwoorden op weten, want je wilt ook op dit gebied een volwaardig gesprekspartner zijn.”

Garantie op accupakket

Bosch Car Service brengt volgend jaar een garantieproduct op de markt voor de accupakketten van EV’s. “Het accupakket is nu eenmaal het duurste onderdeel van een EV, daar wil een koper zekerheid over”, aldus Frijters. “Wij kunnen de SoH (staat van de accu – red.) met één druk op de knop uitlezen met het KTS-systeem, zodat we onzekerheid kunnen wegnemen. Als Bosch Car Service-autobedrijf moet je transparant zijn over de staat van het accupakket richting de klant.” Bosch Car Service gaat de franchisenemers ook op andere vlakken ondersteunen, met een compleet marketingpakket voor lokale reclame-acties rond de EV.

Onbeperkt toegang

Een ander nieuwtje betreft Secure Diagnostics Access, die standaard beschikbaar is in de diagnosesoftware. “Hiermee kunnen autobedrijven ook werken aan de meest recente voertuigen waarvan de OBD-connector door de autofabrikanten elektronisch vergrendeld is”, vertelt Frijters. “Een autobedrijf dat niet beschikt over deze SDA-functie moet zich nu telkens inschrijven op bijvoorbeeld de website van de fabrikant, zijn gegevens invoeren en vervolgens een token kopen om de software te kunnen gebruiken die het voertuig ontgrendelt, zodat hij eraan kan werken.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.