ABS Schadeherstel: ‘Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen’

Oliebollenspecial • “De oplossing voor veel problemen is om je processen zo efficiënt mogelijk in te richten.”
Redactie Redactie
• Laatste update:
Nico Stolk: "We hebben onze processen al grotendeels gedigitaliseerd." (foto Promedia)

“De decembermaand is een moment om even terug te kijken naar het afgelopen jaar 2022. Het is best uitdagend geweest met mooie ontwikkelingen, maar er zijn ook veel zaken die processen blokkeren,” aldus Nico Stolk, directeur van de schadeketen ABS Autoherstel.

“Personeelstekort, veel in backorder, ontbrekende onderdelen. En corona is weliswaar geïntegreerd in het dagelijks leven, maar het speelt nog steeds. Inclusief de bijbehorende terugloop van productiviteit. We hebben afgelopen jaar weer veel geleerd, maar we staan komend jaar opnieuw voor grote uitdagingen. Nogmaals, er zijn veel zaken die onze processen blokkeren. Daar is veel veerkracht voor nodig. Behalve de genoemde factoren hebben we te maken met een stijgende inflatie en zullen we alle prijsstijgingen moeten compenseren. Daar ligt volgend jaar ook een uitdaging. De oplossing voor veel problemen is om je processen zo efficiënt mogelijk in te richten. Maar dat is lastig vanwege alle veranderingen. Het wordt dus een complex gebeuren en een aantal factoren zal gewoon veranderen. Maar we maken wel degelijk stappen vooruit. Digitaal afspraken maken met een bijbehorende planning is niet meer weg te denken in het schadeherstelproces.”

ABS Totaalherstel

“Met de introductie een aantal jaar geleden van ABS Totaalherstel, hebben we onze processen al grotendeels gedigitaliseerd. Zo worden alle stappen in het herstelproces vastgelegd in het digitale dossier. Want we willen kunnen aantonen dat we iedere auto volgens fabrieksnormen herstellen”, zegt Nico Stolk. “We hebben het online afspraken maken verder verfijnd, want na onderzoek bleek er een grote behoefte bij de klanten te zijn, om online afspraken te maken. Het voordeel hiervan is een veel grotere efficiency voor iedereen. En het is nog duurzamer ook. De klant doet de intake online en gebruikt de foto-app om foto’s te maken van zijn schade en kan direct de afspraak maken voor herstel bij één van onze vestigingen op voorkeursdatum en tijdstip. En we hebben een mooi traject op innovatie ingezet met de TU Eindhoven over kennisuitwisseling op afstand. Technisch kan dat nu, het is een kwestie van acceptatie en implementatie.

Digitaal platform

We kunnen onze medewerkers veel makkelijker op cursus sturen bij de ABS Academy, waar nu een volledig digitaal platform aan is gekoppeld. Door middel van video’s en korte teksten is dit een andere vorm van onderwijs volgen. Het is tijds- en kosten efficiënter en je kunt de kennis opdoen op het moment dat het jou uitkomt. We streven voortdurend naar automatisering en digitalisering, zodat de aanwezige kennis voortdurend gedeeld wordt in de hele organisatie en op de juiste plek terechtkomt. We hebben sowieso veel ideeën laten aandragen door de filialen. Zo hebben we een duurzaamheidschallenge bedacht voor alle medewerkers, daar zijn 127 mooie ideeën uit voortgekomen die ons werk duurzamer kunnen maken. Dat betreft de omgang met de koffiebekers tot aan het gebruik van de stoelhoezen. Heel basic allemaal, maar wel effectief”, aldus Stolk, die afsluit met: ”Voor het komende jaar hebben we vier speerpunten op ons lijstje staan: innovatie, personeel, digitale ontwikkeling en duurzaamheid. Het economische klimaat wordt waarschijnlijk niet zo makkelijk, maar crisis leidt tot innovatie. Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

ABS Schadeherstel: ‘Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen’ | Automotive Online

ABS Schadeherstel: ‘Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen’

Oliebollenspecial • “De oplossing voor veel problemen is om je processen zo efficiënt mogelijk in te richten.”
Redactie Redactie
• Laatste update:
Nico Stolk: "We hebben onze processen al grotendeels gedigitaliseerd." (foto Promedia)

“De decembermaand is een moment om even terug te kijken naar het afgelopen jaar 2022. Het is best uitdagend geweest met mooie ontwikkelingen, maar er zijn ook veel zaken die processen blokkeren,” aldus Nico Stolk, directeur van de schadeketen ABS Autoherstel.

“Personeelstekort, veel in backorder, ontbrekende onderdelen. En corona is weliswaar geïntegreerd in het dagelijks leven, maar het speelt nog steeds. Inclusief de bijbehorende terugloop van productiviteit. We hebben afgelopen jaar weer veel geleerd, maar we staan komend jaar opnieuw voor grote uitdagingen. Nogmaals, er zijn veel zaken die onze processen blokkeren. Daar is veel veerkracht voor nodig. Behalve de genoemde factoren hebben we te maken met een stijgende inflatie en zullen we alle prijsstijgingen moeten compenseren. Daar ligt volgend jaar ook een uitdaging. De oplossing voor veel problemen is om je processen zo efficiënt mogelijk in te richten. Maar dat is lastig vanwege alle veranderingen. Het wordt dus een complex gebeuren en een aantal factoren zal gewoon veranderen. Maar we maken wel degelijk stappen vooruit. Digitaal afspraken maken met een bijbehorende planning is niet meer weg te denken in het schadeherstelproces.”

ABS Totaalherstel

“Met de introductie een aantal jaar geleden van ABS Totaalherstel, hebben we onze processen al grotendeels gedigitaliseerd. Zo worden alle stappen in het herstelproces vastgelegd in het digitale dossier. Want we willen kunnen aantonen dat we iedere auto volgens fabrieksnormen herstellen”, zegt Nico Stolk. “We hebben het online afspraken maken verder verfijnd, want na onderzoek bleek er een grote behoefte bij de klanten te zijn, om online afspraken te maken. Het voordeel hiervan is een veel grotere efficiency voor iedereen. En het is nog duurzamer ook. De klant doet de intake online en gebruikt de foto-app om foto’s te maken van zijn schade en kan direct de afspraak maken voor herstel bij één van onze vestigingen op voorkeursdatum en tijdstip. En we hebben een mooi traject op innovatie ingezet met de TU Eindhoven over kennisuitwisseling op afstand. Technisch kan dat nu, het is een kwestie van acceptatie en implementatie.

Digitaal platform

We kunnen onze medewerkers veel makkelijker op cursus sturen bij de ABS Academy, waar nu een volledig digitaal platform aan is gekoppeld. Door middel van video’s en korte teksten is dit een andere vorm van onderwijs volgen. Het is tijds- en kosten efficiënter en je kunt de kennis opdoen op het moment dat het jou uitkomt. We streven voortdurend naar automatisering en digitalisering, zodat de aanwezige kennis voortdurend gedeeld wordt in de hele organisatie en op de juiste plek terechtkomt. We hebben sowieso veel ideeën laten aandragen door de filialen. Zo hebben we een duurzaamheidschallenge bedacht voor alle medewerkers, daar zijn 127 mooie ideeën uit voortgekomen die ons werk duurzamer kunnen maken. Dat betreft de omgang met de koffiebekers tot aan het gebruik van de stoelhoezen. Heel basic allemaal, maar wel effectief”, aldus Stolk, die afsluit met: ”Voor het komende jaar hebben we vier speerpunten op ons lijstje staan: innovatie, personeel, digitale ontwikkeling en duurzaamheid. Het economische klimaat wordt waarschijnlijk niet zo makkelijk, maar crisis leidt tot innovatie. Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.