Online autoplatform Bynco blijft groeien

Oliebollenspecial • Sinds de oprichting stijgt het aantal verkochte auto’s jaarlijks fors.
Redactie Redactie
• Laatste update:
(foto: Bynco)

De online verkoop van occasions blijft maar stijgen. Nu is het nog 1 procent van het totale aantal verkochte auto’s, maar de groei is ingezet. Wat geen verrassing is voor techbedrijf Bynco. Niet voor niks staat de naam voor: Buy you next car online.

Sinds de oprichting stijgt het aantal verkochte auto’s jaarlijks fors. Zelfs in de markt voor occasions die dit jaar krimpt, blijft Bynco groeien. Inmiddels heeft het platform zo’n 12 duizend auto’s in de verkoop. Dat gaan er zeker meer worden, al is de kwaliteit belangrijker dan de kwantiteit. “Wij zijn echt van toegevoegde waarde voor de autobedrijven,” meldt accountmanager Rogier Brouwer. Wat het platform anders doet, is dat Bynco geen auto’s in voorraad heeft. Het aanbod is afkomstig van een kleine 150 partnerbedrijven. Daar bevinden zich grote dealers tussen en kleine, lokale autobedrijven. Brouwer vertelt welke criteria er gelden voor de occasion. “De auto mag niet ouder zijn dan acht jaar, niet meer dan 150 duizend kilometer hebben gereden en niet duurder zijn dan 50 duizend euro.” Zijn collega Michel van Alphen vertelt dat daar een praktische reden voor is. “Een iDEAL betaling gaat nu eenmaal niet hoger dan dat bedrag.” Wel is het de bedoeling dat in het eerste kwartaal van volgend jaar de maximumprijs zal worden verhoogd naar 75 duizend euro. “Daar zijn we nu mee bezig, ja. Omdat we de aanschafwaarde steeds verder op zien lopen.”

No cure, no pay

In de afgelopen twee jaar werd het aanbod verdubbeld. Het platform is dan ook meer dan louter een online etalage. Sterker nog, altijd is er contact met de koper die, als daaraan behoefte bestaat, eerst een adviesgesprek kan voeren met een deskundige van Bynco. Als eenmaal tot de koop is besloten, haalt Bynco (dat inmiddels Bovag gecertificeerd is) de auto bij de dealer op en wordt die in een depot in Utrecht nagelopen volgens het rijklaarmaakprotocol. Uiteindelijk betaalt de koper de prijs zoals die door de dealer is bepaald. “Aan onderhandelen doen we niet.” Geen wonder dat veel autobedrijven enthousiast zijn. Brouwer: ”Daar komt nog bij dat we werken op basis van no cure, no pay.” De online klant, weet van Alphen, is gemiddeld 42 jaar, koopt een auto van ca. 20 duizend euro en is in driekwart van de gevallen een man. Vertrouwen is alles. En de online koper is een kritische koper. Dus wordt er alleen samengewerkt met de beste autobedrijven. Brouwer: ”Wij zijn van toegevoegde waarde voor het autobedrijf omdat we een nieuw type klant aan ons binden waarmee zij zelf niet zo snel in contact komen. Dat maakt de samenwerking zinvol en leuk.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Online autoplatform Bynco blijft groeien | Automotive Online

Online autoplatform Bynco blijft groeien

Oliebollenspecial • Sinds de oprichting stijgt het aantal verkochte auto’s jaarlijks fors.
Redactie Redactie
• Laatste update:
(foto: Bynco)

De online verkoop van occasions blijft maar stijgen. Nu is het nog 1 procent van het totale aantal verkochte auto’s, maar de groei is ingezet. Wat geen verrassing is voor techbedrijf Bynco. Niet voor niks staat de naam voor: Buy you next car online.

Sinds de oprichting stijgt het aantal verkochte auto’s jaarlijks fors. Zelfs in de markt voor occasions die dit jaar krimpt, blijft Bynco groeien. Inmiddels heeft het platform zo’n 12 duizend auto’s in de verkoop. Dat gaan er zeker meer worden, al is de kwaliteit belangrijker dan de kwantiteit. “Wij zijn echt van toegevoegde waarde voor de autobedrijven,” meldt accountmanager Rogier Brouwer. Wat het platform anders doet, is dat Bynco geen auto’s in voorraad heeft. Het aanbod is afkomstig van een kleine 150 partnerbedrijven. Daar bevinden zich grote dealers tussen en kleine, lokale autobedrijven. Brouwer vertelt welke criteria er gelden voor de occasion. “De auto mag niet ouder zijn dan acht jaar, niet meer dan 150 duizend kilometer hebben gereden en niet duurder zijn dan 50 duizend euro.” Zijn collega Michel van Alphen vertelt dat daar een praktische reden voor is. “Een iDEAL betaling gaat nu eenmaal niet hoger dan dat bedrag.” Wel is het de bedoeling dat in het eerste kwartaal van volgend jaar de maximumprijs zal worden verhoogd naar 75 duizend euro. “Daar zijn we nu mee bezig, ja. Omdat we de aanschafwaarde steeds verder op zien lopen.”

No cure, no pay

In de afgelopen twee jaar werd het aanbod verdubbeld. Het platform is dan ook meer dan louter een online etalage. Sterker nog, altijd is er contact met de koper die, als daaraan behoefte bestaat, eerst een adviesgesprek kan voeren met een deskundige van Bynco. Als eenmaal tot de koop is besloten, haalt Bynco (dat inmiddels Bovag gecertificeerd is) de auto bij de dealer op en wordt die in een depot in Utrecht nagelopen volgens het rijklaarmaakprotocol. Uiteindelijk betaalt de koper de prijs zoals die door de dealer is bepaald. “Aan onderhandelen doen we niet.” Geen wonder dat veel autobedrijven enthousiast zijn. Brouwer: ”Daar komt nog bij dat we werken op basis van no cure, no pay.” De online klant, weet van Alphen, is gemiddeld 42 jaar, koopt een auto van ca. 20 duizend euro en is in driekwart van de gevallen een man. Vertrouwen is alles. En de online koper is een kritische koper. Dus wordt er alleen samengewerkt met de beste autobedrijven. Brouwer: ”Wij zijn van toegevoegde waarde voor het autobedrijf omdat we een nieuw type klant aan ons binden waarmee zij zelf niet zo snel in contact komen. Dat maakt de samenwerking zinvol en leuk.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.