Autofabrikanten schrijven inmiddels meer dan 100 verschillende oliën voor motor en transmissie voor

’97 procent van de auto’s heeft nog steeds een verbrandingsmotor’

Malak Bachri Malak Bachri
Herman Koning: “We kunnen bij iedere garage een individueel vloeistoffenadvies op maat geven.” (Bron:MPM Oil)

“Olie is een auto-onderdeel geworden”, stelt Herman Koning, algemeen directeur bij MPM Oil. “De olie is exact afgestemd op de technologie van de verbrandingsmotor, er moet rekening worden gehouden met het samenspel tussen mechanica, elektronica, hydraulica en pneumatica en de olie zorgt ervoor dat de gestelde motorische- en emissie prestatie-eisen  ook worden bereikt. Daarbij is het van cruciaal belang dat de olie aan de specificaties voldoet.”

Het is niet altijd handig meer om olie in bulk op te slaan

Inmiddels worden er meer dan 100 verschillende producten voor motor en transmissie ‘dwingend voorgeschreven’ door autofabrikanten, zoals Koning dat noemt. Als niet de juiste olie wordt bijgevuld, komt de garantie te vervallen en worden de geclaimde prestaties niet geleverd. “Je moet het vergelijken met een goed gerecht. Als er slechts één klein ingrediënt ontbreekt, klopt de smaak niet. Bij de combinatie basisolie/additieven is het net zo.” Ook de koelvloeistoffen worden trouwens steeds belangrijker volgens Koning. “Daarvan worden inmiddels al 12 verschillende varianten voorgeschreven door de autofabrikanten, die specifiek zijn afgestemd op een bepaald autotype.”

Dunner

Ook is er de trend richting dunnere oliën. “In ons land is 0W16 inmiddels aardig ingeburgerd, maar in Japan wordt er al gewerkt met 0W8.” Doordat er steeds meer oliën noodzakelijk beschikbaar komen, dreigt natuurlijk het gevaar dat garagisten door de bomen het bos niet meer zien. Bij MPM Oil hebben ze daar wat op gevonden. Je kunt op www.mpmoil.nl opzoeken welke olie moet worden bijgevuld, maar er is ook iets nieuws bedacht. “Aan de hand van het garagemanagementsysteem kunnen we voor elk bedrijf een individueel vloeistoffenadvies geven op basis van het wagenpark dat wordt onderhouden”, aldus Koning. “Daarbij kunnen we zelfs visualiseren hoe dat eruit komt te zien in een display. We kijken daarbij ook naar de economische voorraad. Omdat bij een gemiddelde garage nog maximaal zo’n 30 procent van de auto’s kan worden afgevuld met dezelfde olie, is het niet altijd handig meer om olie in bulk op te slaan.” Hoewel dat qua inkoop goedkoper is, heeft het volgens Koning ook een paar nadelen als een olie minder snel verkoopt. “De olie verliest door vocht toch zijn kwaliteit, er ontstaat sludge, zo’n tank neemt ook ruimte en financieel beslag in. De groothandel, de bekende automaterialengrossier, levert MPM tenslotte zeer frequent, waardoor het vaak handiger is om bijvoorbeeld 4 vaten per jaar te bestellen dan een bulktank van 1600 liter te laten afvullen, die vervolgens 24 maanden staat te verpieteren. Verder vul je de garagevoorraad aan met enkele specifieke 60 en 20 liter vaten. De rest bestel je per keer in 5 of 1 liters. Geweldige samenwerking tussen grossier, MPM en garagist”