Werkplaatsen moeten zich voorbereiden op elektrische toekomst

Waterstof versus EV

Steven Don Steven Don
• Laatste update:
Beeld: Elgersma

In 2020 had ongeveer 20% van alle nieuw verkochte auto’s een elektrische aandrijving. Dit aandeel zal naar verwachting van de RAI Vereniging en Bovag de komende jaren nog verder stijgen. Er is echter nog een Zero Emissions Vehicle (ZEV) in opkomst: de waterstofauto. Sommige deskundigen beschouwen waterstof niet als een reëel alternatief. Andere denken dat waterstofauto’s juist wel interessant zijn. Bas van Iersel van leverancier WE-POWER legt uit welke factoren bepalen hoe de toekomstige werkplaats eruit gaat zien.

Hoe staat het ervoor met de elektrificatie van het Nederlandse wagenpark?

“Inmiddels staan er in Nederland ongeveer 66.000 publieke laadpalen en rijden er zo’n 145.000 elektrische auto’s rond.”

Waarom houdt deze ontwikkeling jou zo bezig?

“Vanuit het merk WE-POWER bereiden wij het autobedrijf voor op veilig werken aan de ZEV: een elektrische of een waterstofauto. Als product genius geef ik advies, maar bied ik ook oplossingen met trainingen en veiligheidsproducten. De ontwikkelingen bieden mogelijkheden om ons concept verder te verspreiden.”

Wat maakt het werken aan ZEV’s anders?

“Werken aan ZEV’s kan veilig met de juiste voorbereiding en scholing. Waterstof is één van de gevaarlijkste stoffen en één verkeerd contact bij een elektrische auto kan al dodelijk zijn. Een serieuze zaak dus.

Wat betekent de elektrificatie voor het energienetwerk?

“De vraag naar stroom is sterk toegenomen. Vooral op piekmomenten is dit nijpend. Elektriciteit laat zich moeilijk opslaan. Op windstille, bewolkte dagen moet Nederland dan maximaal (niet groene-) stroom bijproduceren. Daar komt bij dat de productie van accu’s milieuvervuilend is, wat maakt dat de EV volgens sommigen niet de beste oplossing is.”

Hoe zit het met de waterstofauto?

“In Nederland rijden nu ongeveer 200 waterstofauto’s op de weg en dat aantal verdubbelt jaarlijks. Met zeven publieke waterstofstations vereist het rijden enige planning. De groei is ingezet mede door de investeringen in waterstof vanuit de EU. Veel autofabrikanten ontwikkelen inmiddels ook al waterstoftechnologie.”

Wat biedt de waterstofauto?

“Waterstofauto’s hebben in het algemeen een grotere actieradius dan EV’s. Het tanken duurt daarbij net zo lang als bij een traditioneel voertuig. Waterstof kun je goed opslaan. Er kan groene waterstof worden geproduceerd met groene stroom. Het omzetten van elektriciteit naar waterstof, om dit vervolgens in de auto weer om te zetten in elektriciteit, gaat nu helaas nog wel ten koste van het rendement. Dat is nu ongeveer 50%.”

Zijn waterstof en elektrisch concurrenten of partners?

“Het zit in de aard van de mens om een keuze te maken. Ik denk dat waterstof en elektrisch rijden naast elkaar kunnen bestaan. Een hybride model voor de markt dus, net zoals benzine en diesel al jaren naast elkaar bestaan.”

Wat is de rol van de waterstofaandrijving naast elektrisch?

“Waterstof is geschikt voor langere afstanden en zwaarder vervoer. Snel bijtanken is hierbij belangrijk. Stellantis komt dit jaar met 3 waterstof bedrijfswagens.”

En dan elektrisch in en rondom de stad?

“Juist. Voor licht transport en korte afstanden is de EV prima. In stedelijke gebieden is er een goede infrastructuur om op te laden. Een grote actieradius is dan niet nodig.”

Waterstof versus EV | Automotive Online
Werkplaatsen moeten zich voorbereiden op elektrische toekomst

Waterstof versus EV

Steven Don Steven Don
• Laatste update:
Beeld: Elgersma

In 2020 had ongeveer 20% van alle nieuw verkochte auto’s een elektrische aandrijving. Dit aandeel zal naar verwachting van de RAI Vereniging en Bovag de komende jaren nog verder stijgen. Er is echter nog een Zero Emissions Vehicle (ZEV) in opkomst: de waterstofauto. Sommige deskundigen beschouwen waterstof niet als een reëel alternatief. Andere denken dat waterstofauto’s juist wel interessant zijn. Bas van Iersel van leverancier WE-POWER legt uit welke factoren bepalen hoe de toekomstige werkplaats eruit gaat zien.

Hoe staat het ervoor met de elektrificatie van het Nederlandse wagenpark?

“Inmiddels staan er in Nederland ongeveer 66.000 publieke laadpalen en rijden er zo’n 145.000 elektrische auto’s rond.”

Waarom houdt deze ontwikkeling jou zo bezig?

“Vanuit het merk WE-POWER bereiden wij het autobedrijf voor op veilig werken aan de ZEV: een elektrische of een waterstofauto. Als product genius geef ik advies, maar bied ik ook oplossingen met trainingen en veiligheidsproducten. De ontwikkelingen bieden mogelijkheden om ons concept verder te verspreiden.”

Wat maakt het werken aan ZEV’s anders?

“Werken aan ZEV’s kan veilig met de juiste voorbereiding en scholing. Waterstof is één van de gevaarlijkste stoffen en één verkeerd contact bij een elektrische auto kan al dodelijk zijn. Een serieuze zaak dus.

Wat betekent de elektrificatie voor het energienetwerk?

“De vraag naar stroom is sterk toegenomen. Vooral op piekmomenten is dit nijpend. Elektriciteit laat zich moeilijk opslaan. Op windstille, bewolkte dagen moet Nederland dan maximaal (niet groene-) stroom bijproduceren. Daar komt bij dat de productie van accu’s milieuvervuilend is, wat maakt dat de EV volgens sommigen niet de beste oplossing is.”

Hoe zit het met de waterstofauto?

“In Nederland rijden nu ongeveer 200 waterstofauto’s op de weg en dat aantal verdubbelt jaarlijks. Met zeven publieke waterstofstations vereist het rijden enige planning. De groei is ingezet mede door de investeringen in waterstof vanuit de EU. Veel autofabrikanten ontwikkelen inmiddels ook al waterstoftechnologie.”

Wat biedt de waterstofauto?

“Waterstofauto’s hebben in het algemeen een grotere actieradius dan EV’s. Het tanken duurt daarbij net zo lang als bij een traditioneel voertuig. Waterstof kun je goed opslaan. Er kan groene waterstof worden geproduceerd met groene stroom. Het omzetten van elektriciteit naar waterstof, om dit vervolgens in de auto weer om te zetten in elektriciteit, gaat nu helaas nog wel ten koste van het rendement. Dat is nu ongeveer 50%.”

Zijn waterstof en elektrisch concurrenten of partners?

“Het zit in de aard van de mens om een keuze te maken. Ik denk dat waterstof en elektrisch rijden naast elkaar kunnen bestaan. Een hybride model voor de markt dus, net zoals benzine en diesel al jaren naast elkaar bestaan.”

Wat is de rol van de waterstofaandrijving naast elektrisch?

“Waterstof is geschikt voor langere afstanden en zwaarder vervoer. Snel bijtanken is hierbij belangrijk. Stellantis komt dit jaar met 3 waterstof bedrijfswagens.”

En dan elektrisch in en rondom de stad?

“Juist. Voor licht transport en korte afstanden is de EV prima. In stedelijke gebieden is er een goede infrastructuur om op te laden. Een grote actieradius is dan niet nodig.”