Leaseplan: Nederland duurste autoland

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat meldt Leaseplan in zijn eerste Carcost Index die vandaag wordt gepubliceerd. De exploitatiekosten van een personenauto (C-segment, 20 duizend kilometer per jaar, op basis van drie jaar) liggen in Nederland een stuk hoger dan in de tien andere Europese landen doe zijn onderzocht. Leaseplan heeft daarbij gekeken naar de kosten van de auto`s in het eigen park.

Bekijk de factsheet in de rubriek feiten&cijfers.

Nederland behoort ook al tot de topdrie in bijtelling voor privégebruik (geen onderdeel van het onderzoek) van een zakelijke auto. Niet voor niets pleit Leaseplan Nederland-directeur Berno Kleinherenbrink al jaren voor een lagere bijtelling.

Met alles duur
Uit de studie blijkt dat een automobilist relatief weinig invloed uit kan oefenen op een groot deel van de kosten (ongeveer 70%), zoals afschrijving en belastingen. Afschrijving vormt de grootste vaste kostenpost (36%). Per land is onder meer gekeken naar aanschafprijs, afschrijving, kosten voor reparatie en onderhoud, belasting- en brandstofkosten. Vooral de exploitatiekosten voor een dieselauto zijn in Nederland bijzonder veel hoger dan in andere landen, minstens zo’n 150 euro per maand.

Volgens Leaseplan staat Nederland bovenaan bij de registratiekosten (aanschafbelasting), wegenbelasting en btw. Ook bij rente staat Nederland bovenaan. Wat betreft nieuwprijzen staat Nederland derde en bij de afschrijvingen tweede. Alleen als het gaat om onderhoud en reparatie staat Nederland in de middelmoot en zijn Nederlanders goedkoper uit dan gemiddelde over de elf landen. Leaseplan gaat het onderzoek naar de autokosten jaarlijks uitvoeren.

Relatief niet het duurst
Gerelateerd aan het gemiddelde maandinkomen is Nederland echter niet het duurste autoland. Automotive berekende hoe groot de autokosten zijn in verhouding tot gemiddeld inkomen voor de vijf landen waarvan Leaseplan de indexcijfers geeft. Zie de tabel hieronder.

 

 

autokosten

gemiddeld maandinkomen*

auto als % inkomen

benzine

diesel

benzine

diesel

Nederland

660

805

3.411

19,3%

23,6%

Tjechië

406

455

1.333

30,4%

34,1%

Duitsland

418

454

3.175

13,2%

14,3%

VK

600

630

3.394

17,7%

18,6%

Zweden

582

576

3.767

15,4%

15,3%

*nominaal bruto nationaal product per hoofd van de bevolking volgens IMF 2015 in euro`s.

Vahid Daemi, ceo van Leaseplan Corporation, is een van de sprekers tijdens het jubileumcongres van Automotive, dat op 19 mei gehouden wordt. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Leaseplan: Nederland duurste autoland | Automotive Online

Leaseplan: Nederland duurste autoland

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat meldt Leaseplan in zijn eerste Carcost Index die vandaag wordt gepubliceerd. De exploitatiekosten van een personenauto (C-segment, 20 duizend kilometer per jaar, op basis van drie jaar) liggen in Nederland een stuk hoger dan in de tien andere Europese landen doe zijn onderzocht. Leaseplan heeft daarbij gekeken naar de kosten van de auto`s in het eigen park.

Bekijk de factsheet in de rubriek feiten&cijfers.

Nederland behoort ook al tot de topdrie in bijtelling voor privégebruik (geen onderdeel van het onderzoek) van een zakelijke auto. Niet voor niets pleit Leaseplan Nederland-directeur Berno Kleinherenbrink al jaren voor een lagere bijtelling.

Met alles duur
Uit de studie blijkt dat een automobilist relatief weinig invloed uit kan oefenen op een groot deel van de kosten (ongeveer 70%), zoals afschrijving en belastingen. Afschrijving vormt de grootste vaste kostenpost (36%). Per land is onder meer gekeken naar aanschafprijs, afschrijving, kosten voor reparatie en onderhoud, belasting- en brandstofkosten. Vooral de exploitatiekosten voor een dieselauto zijn in Nederland bijzonder veel hoger dan in andere landen, minstens zo’n 150 euro per maand.

Volgens Leaseplan staat Nederland bovenaan bij de registratiekosten (aanschafbelasting), wegenbelasting en btw. Ook bij rente staat Nederland bovenaan. Wat betreft nieuwprijzen staat Nederland derde en bij de afschrijvingen tweede. Alleen als het gaat om onderhoud en reparatie staat Nederland in de middelmoot en zijn Nederlanders goedkoper uit dan gemiddelde over de elf landen. Leaseplan gaat het onderzoek naar de autokosten jaarlijks uitvoeren.

Relatief niet het duurst
Gerelateerd aan het gemiddelde maandinkomen is Nederland echter niet het duurste autoland. Automotive berekende hoe groot de autokosten zijn in verhouding tot gemiddeld inkomen voor de vijf landen waarvan Leaseplan de indexcijfers geeft. Zie de tabel hieronder.

 

 

autokosten

gemiddeld maandinkomen*

auto als % inkomen

benzine

diesel

benzine

diesel

Nederland

660

805

3.411

19,3%

23,6%

Tjechië

406

455

1.333

30,4%

34,1%

Duitsland

418

454

3.175

13,2%

14,3%

VK

600

630

3.394

17,7%

18,6%

Zweden

582

576

3.767

15,4%

15,3%

*nominaal bruto nationaal product per hoofd van de bevolking volgens IMF 2015 in euro`s.

Vahid Daemi, ceo van Leaseplan Corporation, is een van de sprekers tijdens het jubileumcongres van Automotive, dat op 19 mei gehouden wordt. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.