Pon en Mercedes ‘compleet verrast’ door cancelen AutoRAI

Redactie Redactie
• Laatste update:

Amsterdam RAI heeft uiteindelijk de knoop doorgehakt om de tweejaarlijkse autoshow “van de kalender te halen”, vertelt beursdirecteur Ids Boersma. “We vinden het erg jammer, maar er waren te weinig toezeggingen om de beurs te laten plaatsvinden. In de afgelopen jaren was het elke editie een fragiel gebeuren en was er wel iets aan de hand. Wij moeten de halruimte vasthouden, maar opties kunnen niet heel lang blijven staan. Omdat een grote importeur, goed voor acht merken, afzegde, is onze verwachting dat het draagvlak te laag is om uiteindelijk aan de 80 procent van de markt te komen die nodig is om de beurs te laten plaatsvinden.”

Op de continuïteit van de RAI zelf heeft de afgelasting geen invloed, zegt Boersma. “Onze core business is de organisatie van internationale b2b-beurzen. Daar blijven we ons op concentreren. In die zin was de AutoRAI altijd een opvallende beurs op de kalender, maar wel een erg leuke. De reacties op de vorige editie waren ook goed, dus het is voor het publiek spijtig.”

Pon: verbaasd
Bij Pon, de grootste importeur van Nederland en met alle merken aanwezig op de AutoRAI 2015, overheerst verbazing. Ook wordt de suggestie verworpen dat het al had afgezegd. “Wij dachten dat we nog met de organisatie in gesprek waren”, zegt woordvoerder Jacques Geijssen in een reactie. “Wij zijn dan ook erg verrast door deze mededeling.”
Pon had wel eisen met betrekking tot een 2017-editie, maar die waren volgens de woordvoerder niet revolutionair. “Ons belangrijkste punt is dat we graag een meer b2b-karakter wilden. Juist daar zagen wij de toegevoegde waarde van de AutoRAI.”

Mercedes-Benz: onaangenaam verrast
Mercedes Benz Nederland-woordvoerder Huub Dubbelman is niet te spreken over het besluit van Amsterdam RAI. “Het lijkt er sterk op dat Amsterdam RAI de handdoek werpt. Het wekt de indruk dat er geen enkele ruimte is voor onderhandeling en dat ze er simpelweg weinig zin meer in hebben om de AutoRAI te organiseren.”

Dubbelman vindt het spijtig dat de Amsterdam RAI geen ruimte meer lijkt te willen bieden aan een nieuwe AutoRAI. “Ik ben ervan overtuigd dat iedereen verrast is door dit nieuws. Er is heel veel energie gestopt in de AutoRAI van dit jaar. Daar was iedereen uiteindelijk tevreden over, al waren er zeker aspecten voor verbetering vatbaar. Voor 2017 liepen bij mijn weten de gesprekken met importeurs nog. Ik kan mij goed voorstellen dat ook andere importeurs verrast en not amused zijn.”

Dubbelman is eveneens verbaasd over de timing en de afzender van de mededeling. “Amsterdam RAI zou in het najaar een besluit nemen maar dat besluit is nu toch al in de zomer genomen. Ik snap dat ze niet een half jaar van te voren in onzekerheid willen zitten, maar er was nog tijd voldoende. Daarbij verbaast het mij dat deze beslissing is genomen door Amsterdam RAI, terwijl de RAI Vereniging (grootaandeelhouder van Amsterdam RAI, red) de opdrachtgever is voor de beurs.”

Opel: dit zagen we niet aankomen
Opel Nederland-woordvoerder Jeroen Maas vindt het nog te vroeg om al een inhoudelijk statement te geven over het afblazen van de beurs. “Maar betreurenswaardig is het zeker. Gezien de vele positieve intenties, zagen wij deze mededeling niet aankomen.”

Kia: deur op een kier
Lean Verstoep, directeur Kia Motors Nederland, is niet verbaasd over de melding. “Het past in de tijdgeest waarin er steeds meer twijfels zijn over beurzen. Aan de andere kant was iedereen positief over de 2015 editie.” Ook houdt hij de deur op een kier. “Wellicht komt er een moment van herbezinning. Uiteindelijk gaat zo`n beslissing in overleg. Samen uit, samen thuis.”

Boersma durft niet hardop te zeggen dat de beurs nooit meer terugkomt, hoewel in het persbericht staat dat hij van de kalender verdwijnt. “Zeg nooit nooit. De wonderen zijn de wereld nog niet uit.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Pon en Mercedes ‘compleet verrast’ door cancelen AutoRAI | Automotive Online

Pon en Mercedes ‘compleet verrast’ door cancelen AutoRAI

Redactie Redactie
• Laatste update:

Amsterdam RAI heeft uiteindelijk de knoop doorgehakt om de tweejaarlijkse autoshow “van de kalender te halen”, vertelt beursdirecteur Ids Boersma. “We vinden het erg jammer, maar er waren te weinig toezeggingen om de beurs te laten plaatsvinden. In de afgelopen jaren was het elke editie een fragiel gebeuren en was er wel iets aan de hand. Wij moeten de halruimte vasthouden, maar opties kunnen niet heel lang blijven staan. Omdat een grote importeur, goed voor acht merken, afzegde, is onze verwachting dat het draagvlak te laag is om uiteindelijk aan de 80 procent van de markt te komen die nodig is om de beurs te laten plaatsvinden.”

Op de continuïteit van de RAI zelf heeft de afgelasting geen invloed, zegt Boersma. “Onze core business is de organisatie van internationale b2b-beurzen. Daar blijven we ons op concentreren. In die zin was de AutoRAI altijd een opvallende beurs op de kalender, maar wel een erg leuke. De reacties op de vorige editie waren ook goed, dus het is voor het publiek spijtig.”

Pon: verbaasd
Bij Pon, de grootste importeur van Nederland en met alle merken aanwezig op de AutoRAI 2015, overheerst verbazing. Ook wordt de suggestie verworpen dat het al had afgezegd. “Wij dachten dat we nog met de organisatie in gesprek waren”, zegt woordvoerder Jacques Geijssen in een reactie. “Wij zijn dan ook erg verrast door deze mededeling.”
Pon had wel eisen met betrekking tot een 2017-editie, maar die waren volgens de woordvoerder niet revolutionair. “Ons belangrijkste punt is dat we graag een meer b2b-karakter wilden. Juist daar zagen wij de toegevoegde waarde van de AutoRAI.”

Mercedes-Benz: onaangenaam verrast
Mercedes Benz Nederland-woordvoerder Huub Dubbelman is niet te spreken over het besluit van Amsterdam RAI. “Het lijkt er sterk op dat Amsterdam RAI de handdoek werpt. Het wekt de indruk dat er geen enkele ruimte is voor onderhandeling en dat ze er simpelweg weinig zin meer in hebben om de AutoRAI te organiseren.”

Dubbelman vindt het spijtig dat de Amsterdam RAI geen ruimte meer lijkt te willen bieden aan een nieuwe AutoRAI. “Ik ben ervan overtuigd dat iedereen verrast is door dit nieuws. Er is heel veel energie gestopt in de AutoRAI van dit jaar. Daar was iedereen uiteindelijk tevreden over, al waren er zeker aspecten voor verbetering vatbaar. Voor 2017 liepen bij mijn weten de gesprekken met importeurs nog. Ik kan mij goed voorstellen dat ook andere importeurs verrast en not amused zijn.”

Dubbelman is eveneens verbaasd over de timing en de afzender van de mededeling. “Amsterdam RAI zou in het najaar een besluit nemen maar dat besluit is nu toch al in de zomer genomen. Ik snap dat ze niet een half jaar van te voren in onzekerheid willen zitten, maar er was nog tijd voldoende. Daarbij verbaast het mij dat deze beslissing is genomen door Amsterdam RAI, terwijl de RAI Vereniging (grootaandeelhouder van Amsterdam RAI, red) de opdrachtgever is voor de beurs.”

Opel: dit zagen we niet aankomen
Opel Nederland-woordvoerder Jeroen Maas vindt het nog te vroeg om al een inhoudelijk statement te geven over het afblazen van de beurs. “Maar betreurenswaardig is het zeker. Gezien de vele positieve intenties, zagen wij deze mededeling niet aankomen.”

Kia: deur op een kier
Lean Verstoep, directeur Kia Motors Nederland, is niet verbaasd over de melding. “Het past in de tijdgeest waarin er steeds meer twijfels zijn over beurzen. Aan de andere kant was iedereen positief over de 2015 editie.” Ook houdt hij de deur op een kier. “Wellicht komt er een moment van herbezinning. Uiteindelijk gaat zo`n beslissing in overleg. Samen uit, samen thuis.”

Boersma durft niet hardop te zeggen dat de beurs nooit meer terugkomt, hoewel in het persbericht staat dat hij van de kalender verdwijnt. “Zeg nooit nooit. De wonderen zijn de wereld nog niet uit.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.