‘Verzekeraars slordig met nieuwe regels schadevrije jaren’

Redactie Redactie
• Laatste update:

De autoverzekeraars hebben afgesproken dat ze allemaal dezelfde systematiek gaan toepassen om het aantal schadevrije jaren van een verzekerde te bepalen. Daarmee moet het voor klanten overzichtelijker worden, al blijven verzekeraars vrij in het vertalen van het aantal schadevrije jaren in een premiekorting via de zogeheten bonus-malusladder.

Wie hoger op de ladder staat, heeft de meeste premiekorting. Die loopt vaak op tot 80 procent van de basispremie. Bij een schade daalt de klant een paar treden: de korting gaat omlaag en de premie omhoog. Hoeveel treden een verzekerde zakt na een schade, verschilt per verzekeraar. 

Nieuwe regeling
Voorheen kon een schade bij de ene verzekeraar meer premiekorting kosten dan bij de andere, omdat niet overal dezelfde ‘straf’ werd gegeven in schadevrije jaren. Dat moest met de vernieuwde Bedrijfsregeling 11 per 1 januari van dit jaar worden gelijkgetrokken. Maar die regeling is nog bij lange na niet branchebreed ingevoerd, ontdekte Money View. “Bij slechts 45 procent van de verzekeraars is de nieuwe regeling terug te vinden in de verzekeringsvoorwaarden.” Een op de vijf heeft de regeling volledig doorgevoerd, een kwart gedeeltelijk. Meer dan de helft van de verzekeraars heeft de nieuwe telling helemaal niet doorgevoerd in de voorwaarden. 

Uitschieters tot 50 procent
Het maakt nogal verschil of een automobilist in november 2015 of februari 2016 een aanrijding veroorzaakte, heeft Money View berekend. Bij de 75 onderzochte producten zijn verzekerden gemiddeld niet meer of minder premie gaan betalen na een schadeclaim. “In individuele gevallen kunnen er bij verzekeraars die aanpassingen hebben doorgevoerd wel grote premieverschillen optreden met uitschieters naar boven en beneden tot 50 procent.”

Bij de verzekeraars die de nieuwe regels integraal hebben doorgevoerd, is een verzekerde na het claimen van schade gemiddeld 14 procent voordeliger uit dan voorheen. Opvallend is echter dat bij de verzekeraars die wel de bonus-malusladder hebben aangepast, maar niet precies volgens de nieuwe regeling, de verzekerde na een schuldschade juist meer gaat betalen dan voor de aanpassing. 

Minder schadeherstel?
Schadeherstellers zouden last kunnen krijgen van het afwijkende beleid van sommige verzekeraars. Voor cascoverzekeringen kan dat tot gevolg hebben dat verzekerden sneller besluiten kleine schades niet te laten herstellen om te vermijden dat ze een hogere premie moeten gaan betalen. Nu al blijven steeds meer mensen doorrijden met kleine carrosserieschades, signaleert Rabobank in een trendrapport.  

Daarnaast zou de grip van verzekeraars op de gestuurde schadestroom wat minder kunnen worden: online verzekeraar Zelf.nl berekende al eens dat 60 procent van de verzekerden voor een kleine schade geen claim indient. 

Nog geen vijf maanden
Het Verbond van Verzekeraars kent het onderzoek niet en zegt daarom niet inhoudelijk te kunnen reageren. “Wij vermoeden dat het vooral in de nog niet aangepaste of herschreven voorwaarden zit. Sinds 1 januari 2016 geldt een uniforme terugvaltabel met 5 jaar terugval bij een schuldschade”, wil woordvoerder Rudi Buis wel kwijt. “De bonus-malustreden en bijbehorende kortingen blijven verzekeraars zelf bepalen. Dat moet ook vanuit mededinging.”

Buis denkt dat de voorwaarden nog niet overal even helder zijn op dat punt, maar vindt de toon van Money View `wel erg negatief`: “de regeling is nog geen vijf maanden van kracht.”

Allianz, Allsecur, FBTO, ING en Nationale-Nederlanden hebben volgens Money View de bonus-malusladder aangepast voor zowel de premie na schade als de premie voor een nieuwe verzekerde. Centraal Beheer, Delta Lloyd, Goudse, Ohra, Onna onna en Zelf hebben de tabel alleen aangepast voor de premie na een schadeclaim. Onno-Onna reageert bij monde van Hella Hekkelman dat het bedrijf wel gehele ladder aangepast. “Wellicht is het voor niet-klanten niet duidelijk genoeg op de site aangegeven.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.