Analyse verzekeraars: Telematica als oplossing voor WA-strop

Redactie Redactie
• Laatste update:

De verzekeraars draaien al jaren verlies op autopolissen, maar weigerden tot nu toe in te gaan op het verzoek van DNB om de premies te verhogen. Sterker nog: in de tweede helft van vorig jaar zijn de premies juist gedaald. Begin dit jaar lijkt daaraan een eind gekomen: volgens Independer is de gemiddelde premie tussen januari en mei licht gestegen. 

Nationale-Nederlanden heeft per 1 januari voor bepaalde klantgroepen de WA-premie met 10% verhoogd; ook Reaal heeft die premie verhoogd, maar de stijging varieert. Allianz heeft voor een groot aantal producten de WA-premie met 6% opgeschroefd; bij London is de stijging met 3% minder sterk. Delta Lloyd heeft aangekondigd vanaf juli de autopolissen duurder te maken. 

Gerichte aanpassingen
Verder zijn er veel verzekeraars die gericht premieaanpassingen hebben gedaan die niet voor alle verzekerden gelden. “Het gaat tegenwoordig vaak wat genuanceerder dan een eenvoudige verhoging met een bepaald percentage. Er wordt heel goed naar de resultaten per groep gekeken en op basis van de laatste inzichten worden premies in bepaalde segmenten aangepast. Dan kan bijvoorbeeld de premie voor allrisk-verzekeringen juist dalen, terwijl de premie voor mensen die alleen een WA-verzekering hebben, omhoog gaat. Er kunnen grote verschillen zitten tussen bepaalde groepen”, zegt Independer-directeur Ruud Martens. “Een deel van de pijn van de verzekeraars zit overigens in lopende portefeuilles op oude premies, dus aanpassingen op die lopende verzekeringen leveren ook verbeteringen in resultaten op. Die zijn soms flink.” 

Verzekeraars als Centraal Beheer en Klaverblad hebben in januari zulke aanpassingen gedaan. Deze maand zijn ook bij ASR de premies herzien, blijkt uit de gegevens van Independer. 

Structureel verlies voor de verzekeraars
In 2014 leden de autoverzekeraars een kleine €400 mln verlies op autoverzekeringen. Dat was niet voor het eerst: al in 2010 uitte DNB zijn zorgen over het businessmodel van de autoverzekeraars. Sindsdien besteedt de toezichthouder regelmatig aandacht aan de tegenvallende resultaten in de autoverzekeringsbranche. Dat heeft tot nu toe weinig resultaat gehad, want de verliezen lopen op, moest DNB onlangs weer constateren. 

De verliezen zijn het grootst in de WA-verzekeringen, omdat daar de schadelast het meest is gestegen. “Het gaat daarbij niet om onvoorziene ontwikkelingen”, zegt DNB. “Verzekeraars hadden hierop dus kunnen inspelen in de prijsstelling en/of het acceptatiebeleid. De markt is echter verzadigd en kent een zware prijsconcurrentie.”

Die te voorziene ontwikkelingen hebben vooral te maken met de letselschade-uitkeringen die WA-verzekeraars moeten doen. Zo is de hogere pensioenleeftijd een schadeverhogende ontwikkeling, omdat bij het bepalen van de vergoeding rekening moet worden gehouden met het aantal jaren dat een verkeersslachtoffer nog had kunnen werken: een hogere aow-leeftijd betekent dan ook een hogere letselschadevergoeding. 

Verder neigt de rechtspraak de laatste tijd naar hogere uitkeringen aan whiplash-slachtoffers en ligt er een wetsvoorstel bij de Tweede Kamer voor de standaardisering van smartengelduitkeringen. Ook de zorgkosten nemen toe en bijvoorbeeld gemeenten hebben meer mogelijkheden gekregen om de kosten van zorg of hulpmiddelen voor letselslachtoffers te verhalen op de verzekeraar. 

Situatie ongewenst
Het lijkt erop dat de verliezen voor de autoverzekeraars in 2015 nog verder zijn opgelopen. Voorheen konden de resultaten uit cascoverzekeringen de verliezen op de WA-portefeuille nog goedmaken, maar dat is in 2014 al niet meer gelukt. “DNB vindt de huidige situatie op de ‘motormarkt’ ongewenst. DNB is daarom onder andere met het Verbond van Verzekeraars hierover in gesprek. Naar aanleiding van haar onderzoek zal DNB ook met de individuele verzekeraars in gesprek gaan. Daarbij is het uiteindelijk de verantwoordelijkheid van de verzekeraar om een gezond bedrijfsmodel neer te zetten met voldoende aandacht voor de polishouder, concurrentie, resultaat en kapitaal.”

Rijgedragpolis
Nieuwe ontwikkelingen zetten bovendien de positie van autoverzekeraars verder onder druk. De opkomst van rijgedragpolissen bijvoorbeeld, waarbij met behulp van telematica veilig rijgedrag wordt beloond. De premiekorting kan oplopen tot 35%. De vergelijker Rijgedragverzekering.nl, nu bijna een jaar actief, signaleert dat vooral jongeren voor zo’n polis te porren zijn: 80% van de klanten is jonger dan 24 jaar en 85% behaalt een veilige rijscore, goed voor de maximale premiekorting. In totaal zou de helft van de Nederlandse automobilisten in zijn voor zo’n rijgedragverzekering.

Het volmachtbedrijf VKG, onderdeel van verzekeraar ASR, doet het andersom: dat brengt binnenkort een nieuwe verzekering op de markt waarbij de basispremie zeer scherp is en overschrijdingen van de maximale snelheid worden bestraft: per ‘overtreding’ wordt de premie 10% duurder. 

Directe verzekering
Een ontwikkeling die wat verder in de toekomst ligt, is de zelfrijdende auto. Verzekeraars zijn al aan het brainstormen over hoe de aansprakelijkheid bij aanrijdingen geregeld moet worden als auto’s volledig zelfbesturend zijn. Een oplossingsrichting waar het Verbond van Verzekeraars mee bezig is, is de zogeheten directe verkeersverzekering. Die vergoedt alle schade die de eigen verzekerde in het verkeer lijdt, ongeacht wie er aansprakelijk is.

Dat zou het einde kunnen betekenen voor de traditionele – en voor verzekeraars kostbare – WA-autoverzekering. Misschien wordt de zelfrijdende auto zelfs het einde voor de autoverzekeraars: Volvo kondigde onlangs op een bijeenkomst voor de verzekeringsbranche aan dat de fabrikant het verzekeren en herstellen van zelfrijdende auto’s in de toekomst zelf wil gaan doen.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Analyse verzekeraars: Telematica als oplossing voor WA-strop | Automotive Online

Analyse verzekeraars: Telematica als oplossing voor WA-strop

Redactie Redactie
• Laatste update:

De verzekeraars draaien al jaren verlies op autopolissen, maar weigerden tot nu toe in te gaan op het verzoek van DNB om de premies te verhogen. Sterker nog: in de tweede helft van vorig jaar zijn de premies juist gedaald. Begin dit jaar lijkt daaraan een eind gekomen: volgens Independer is de gemiddelde premie tussen januari en mei licht gestegen. 

Nationale-Nederlanden heeft per 1 januari voor bepaalde klantgroepen de WA-premie met 10% verhoogd; ook Reaal heeft die premie verhoogd, maar de stijging varieert. Allianz heeft voor een groot aantal producten de WA-premie met 6% opgeschroefd; bij London is de stijging met 3% minder sterk. Delta Lloyd heeft aangekondigd vanaf juli de autopolissen duurder te maken. 

Gerichte aanpassingen
Verder zijn er veel verzekeraars die gericht premieaanpassingen hebben gedaan die niet voor alle verzekerden gelden. “Het gaat tegenwoordig vaak wat genuanceerder dan een eenvoudige verhoging met een bepaald percentage. Er wordt heel goed naar de resultaten per groep gekeken en op basis van de laatste inzichten worden premies in bepaalde segmenten aangepast. Dan kan bijvoorbeeld de premie voor allrisk-verzekeringen juist dalen, terwijl de premie voor mensen die alleen een WA-verzekering hebben, omhoog gaat. Er kunnen grote verschillen zitten tussen bepaalde groepen”, zegt Independer-directeur Ruud Martens. “Een deel van de pijn van de verzekeraars zit overigens in lopende portefeuilles op oude premies, dus aanpassingen op die lopende verzekeringen leveren ook verbeteringen in resultaten op. Die zijn soms flink.” 

Verzekeraars als Centraal Beheer en Klaverblad hebben in januari zulke aanpassingen gedaan. Deze maand zijn ook bij ASR de premies herzien, blijkt uit de gegevens van Independer. 

Structureel verlies voor de verzekeraars
In 2014 leden de autoverzekeraars een kleine €400 mln verlies op autoverzekeringen. Dat was niet voor het eerst: al in 2010 uitte DNB zijn zorgen over het businessmodel van de autoverzekeraars. Sindsdien besteedt de toezichthouder regelmatig aandacht aan de tegenvallende resultaten in de autoverzekeringsbranche. Dat heeft tot nu toe weinig resultaat gehad, want de verliezen lopen op, moest DNB onlangs weer constateren. 

De verliezen zijn het grootst in de WA-verzekeringen, omdat daar de schadelast het meest is gestegen. “Het gaat daarbij niet om onvoorziene ontwikkelingen”, zegt DNB. “Verzekeraars hadden hierop dus kunnen inspelen in de prijsstelling en/of het acceptatiebeleid. De markt is echter verzadigd en kent een zware prijsconcurrentie.”

Die te voorziene ontwikkelingen hebben vooral te maken met de letselschade-uitkeringen die WA-verzekeraars moeten doen. Zo is de hogere pensioenleeftijd een schadeverhogende ontwikkeling, omdat bij het bepalen van de vergoeding rekening moet worden gehouden met het aantal jaren dat een verkeersslachtoffer nog had kunnen werken: een hogere aow-leeftijd betekent dan ook een hogere letselschadevergoeding. 

Verder neigt de rechtspraak de laatste tijd naar hogere uitkeringen aan whiplash-slachtoffers en ligt er een wetsvoorstel bij de Tweede Kamer voor de standaardisering van smartengelduitkeringen. Ook de zorgkosten nemen toe en bijvoorbeeld gemeenten hebben meer mogelijkheden gekregen om de kosten van zorg of hulpmiddelen voor letselslachtoffers te verhalen op de verzekeraar. 

Situatie ongewenst
Het lijkt erop dat de verliezen voor de autoverzekeraars in 2015 nog verder zijn opgelopen. Voorheen konden de resultaten uit cascoverzekeringen de verliezen op de WA-portefeuille nog goedmaken, maar dat is in 2014 al niet meer gelukt. “DNB vindt de huidige situatie op de ‘motormarkt’ ongewenst. DNB is daarom onder andere met het Verbond van Verzekeraars hierover in gesprek. Naar aanleiding van haar onderzoek zal DNB ook met de individuele verzekeraars in gesprek gaan. Daarbij is het uiteindelijk de verantwoordelijkheid van de verzekeraar om een gezond bedrijfsmodel neer te zetten met voldoende aandacht voor de polishouder, concurrentie, resultaat en kapitaal.”

Rijgedragpolis
Nieuwe ontwikkelingen zetten bovendien de positie van autoverzekeraars verder onder druk. De opkomst van rijgedragpolissen bijvoorbeeld, waarbij met behulp van telematica veilig rijgedrag wordt beloond. De premiekorting kan oplopen tot 35%. De vergelijker Rijgedragverzekering.nl, nu bijna een jaar actief, signaleert dat vooral jongeren voor zo’n polis te porren zijn: 80% van de klanten is jonger dan 24 jaar en 85% behaalt een veilige rijscore, goed voor de maximale premiekorting. In totaal zou de helft van de Nederlandse automobilisten in zijn voor zo’n rijgedragverzekering.

Het volmachtbedrijf VKG, onderdeel van verzekeraar ASR, doet het andersom: dat brengt binnenkort een nieuwe verzekering op de markt waarbij de basispremie zeer scherp is en overschrijdingen van de maximale snelheid worden bestraft: per ‘overtreding’ wordt de premie 10% duurder. 

Directe verzekering
Een ontwikkeling die wat verder in de toekomst ligt, is de zelfrijdende auto. Verzekeraars zijn al aan het brainstormen over hoe de aansprakelijkheid bij aanrijdingen geregeld moet worden als auto’s volledig zelfbesturend zijn. Een oplossingsrichting waar het Verbond van Verzekeraars mee bezig is, is de zogeheten directe verkeersverzekering. Die vergoedt alle schade die de eigen verzekerde in het verkeer lijdt, ongeacht wie er aansprakelijk is.

Dat zou het einde kunnen betekenen voor de traditionele – en voor verzekeraars kostbare – WA-autoverzekering. Misschien wordt de zelfrijdende auto zelfs het einde voor de autoverzekeraars: Volvo kondigde onlangs op een bijeenkomst voor de verzekeringsbranche aan dat de fabrikant het verzekeren en herstellen van zelfrijdende auto’s in de toekomst zelf wil gaan doen.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.