Friss onderschept schadefoto’s met een luchtje

Redactie Redactie
• Laatste update:

Het concept bevindt zich nog in de pilotfase. Wereldwijd sturen ongeveer twintig verzekeraars tussen de 250 en 500 claims door naar Friss. In Nederland doen er drie verzekeraars mee. Wie dit zijn, wil het bedrijf niet kwijt.

Friss maakt gebruik van het Duitse softwareprogramma Dence dat kan achterhalen of een foto, of de metadata ervan, is bewerkt. Fraudeurs kunnen door de foto aan te passen de schade groter laten lijken dan hij is of door de plaats of het tijdstip dat de foto is gemaakt aan te passen onterecht een schade claimen. Het komt ook voor dat een schadefoto meerdere keren wordt gebruikt om schade te claimen.

Een op de 500
Volgens Friss wordt er steeds vaker gefraudeerd door schadefoto`s te manipuleren. “Dat komt onder meer door de groeiende digitalisering van het proces. Steeds meer verzekeraars bieden bijvoorbeeld de mogelijkheid om via een app een schade te melden. Fraudeurs maken hier misbruik van”, zegt Alexander Kammoun, marketingmanager bij Friss. “Wij schatten in dat 1 op de 500 schadefoto’s gemanipuleerd is.”

Friss is een van oorsprong Nederlands bedrijf dat verzekeraars ondersteunt bij risk management en fraudebestrijding. Het bedrijf is in 2006 van start gegaan en is naar eigen zeggen Europees marktleider.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Friss onderschept schadefoto’s met een luchtje | Automotive Online

Friss onderschept schadefoto’s met een luchtje

Redactie Redactie
• Laatste update:

Het concept bevindt zich nog in de pilotfase. Wereldwijd sturen ongeveer twintig verzekeraars tussen de 250 en 500 claims door naar Friss. In Nederland doen er drie verzekeraars mee. Wie dit zijn, wil het bedrijf niet kwijt.

Friss maakt gebruik van het Duitse softwareprogramma Dence dat kan achterhalen of een foto, of de metadata ervan, is bewerkt. Fraudeurs kunnen door de foto aan te passen de schade groter laten lijken dan hij is of door de plaats of het tijdstip dat de foto is gemaakt aan te passen onterecht een schade claimen. Het komt ook voor dat een schadefoto meerdere keren wordt gebruikt om schade te claimen.

Een op de 500
Volgens Friss wordt er steeds vaker gefraudeerd door schadefoto`s te manipuleren. “Dat komt onder meer door de groeiende digitalisering van het proces. Steeds meer verzekeraars bieden bijvoorbeeld de mogelijkheid om via een app een schade te melden. Fraudeurs maken hier misbruik van”, zegt Alexander Kammoun, marketingmanager bij Friss. “Wij schatten in dat 1 op de 500 schadefoto’s gemanipuleerd is.”

Friss is een van oorsprong Nederlands bedrijf dat verzekeraars ondersteunt bij risk management en fraudebestrijding. Het bedrijf is in 2006 van start gegaan en is naar eigen zeggen Europees marktleider.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.