Uildriks kijkt om | De klok terugzetten

Ernst Uildriks Ernst Uildriks
• Laatste update:

Oplettende lezertjes weten dat uw scribent op het gebied van de bestrijding van tellerfraude enige bekendheid heeft. Daarom keek ik afgelopen week met verbijstering naar de uitzending van het Avrotros tv-progamma Opgelicht.

In een uitgebreid item liet men zien hoe de huidige bestrijder van de tellerfraude in Nederland, de RDW, er een potje van maakt. En het mogelijk maakt dat een importoccasion met aantoonbaar teruggedraaide teller door RDW als nette wagen in het overheidsregister komt. Witwassen heet dat toch? Nu met het goedkeuringsstempel van onze overheid. Bedankt hé!

`Helemaal verbijsterend was dat RDW zegt er niets aan te kunnen doen.`

Ronduit schokkend was het om te zien dat RDW slaafs en dom de Europese voorschriften volgt en willens en wetens een teruggedraaide tellerstand als correct in haar database plaatst. Daarmee wordt de burger en de autobranche misleid, notabene door onze eigen overheid, die altijd het beste met ons voor heeft.

Voor wie het heeft gemist: kort en goed komt het erop neer dat RDW door de Europese regels geen eigen onderzoek mag doen bij import van een occasion. Zij accepteert de (apk-)bevindingen van een ander EU-land. Maar: de tellerstand wordt weer wel afgelezen en die afgelezen waarde gaat als de enige waarheid het RDW-register in.

Zo begint daar de misleiding die tellerfraude heet, onder de vlag van de RDW. Helemaal verbijsterend was dat RDW zegt er niets aan te kunnen doen. Onze altijd vrolijke Europarlementariër Wim van de Camp (CDA) zei te verwachten dat het nog wel tot 2018 of later duurt voordat het is opgelost. Het lijkt wel een boek van Kafka.

Opgelost? Wie maakt hier een probleem van iets dat toch allang was opgelost? Europa? De RDW? We hadden het toch goed voor elkaar?

`Vertrouwen komt te voet en gaat te paard.`

Ooit, lezer, ooit begon in de vroege jaren negentig NAP. Groeide uit tot nationaal automotive fenomeen. Werd dankbaar gekopieerd door België. Was een streng systeem, want importoccasions kregen nooit een NAP-label. Omdat de historie in het buitenland niet traceerbaar was. Dus onthoud je je van een oordeel. Helder uit te leggen en formeel juist.

Toen kwam er wetgeving. En werd RDW verantwoordelijk voor de uitvoering. En noemde het OKR, Online Kilometerstanden Registratie. Voor vele miljoenen euro`s werd de NAP-database gekocht. Om er vervolgens niks mee te doen, want niet door RDW vergaarde data, daar krijg je geen RDW-certificaat op. Weg miljoenen. Uw belastinggeld ja!

Wat volgde was de uitvoeringspraktijk, RDW ingeklemd tussen alle EU-regels en wetgeving. Gevolg: alle importoccasions, waarvan 50% is teruggedraaid (volgens zegsman Martin Huisman, en hij is voorzichtig) komen als neutraal in het register. Fijn gelijk speelveld hebben we nu weer! Als je nog geen Euroscepticus was, zou je het meteen worden.

Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Opgelicht zorgt ervoor dat we dit nu allemaal weten. En het imago van de occasionbranche is weer eens knap beschadigd. Wie legt dit uit aan de consument? En het imago van RDW?

`Het blijft lapwerk totdat er echt een pan-Europees systeem is.` 

Wie weet komt er een noodoplossing. Maar het wagenpark van importoccasions is ernstig besmet. Vis de rotte appels er maar eens uit. Misschien wordt de hele wetgeving opgeschort, wie weet komt er een aanvullende AMvB. Het blijft lapwerk totdat er echt een pan-Europees systeem is.

Of tellerfraude ooit uit te bannen is? Net zo`n vraag als of er ooit één Europa komt. We moeten niet te veel vertrouwen op toezicht op de naleving van regels, want regels worden omzeild. We moeten toe naar toezicht gebaseerd op houding en gedrag, op basis van principes van professioneel en modern zaken doen.

En wat moet die consument nu in deze verwarrende tijden? Ik dacht aan de pay-off, die ik gisteren las op een pand langs de A12 bij Bunnik… Begin bij Bovag!

Geplaatst in rubriek:
Ernst Uildriks
Ernst Uildriks

Uildriks verdiende zijn sporen in de branche onder andere bij de Stichting Nationale Autopas en is tegenwoordig zelfstandig adviseur. Voor de website van Automotive plaatst hij actuele ontwikkelingen in historisch perspectief.

Uildriks kijkt om | De klok terugzetten | Automotive Online

Uildriks kijkt om | De klok terugzetten

Ernst Uildriks Ernst Uildriks
• Laatste update:

Oplettende lezertjes weten dat uw scribent op het gebied van de bestrijding van tellerfraude enige bekendheid heeft. Daarom keek ik afgelopen week met verbijstering naar de uitzending van het Avrotros tv-progamma Opgelicht.

In een uitgebreid item liet men zien hoe de huidige bestrijder van de tellerfraude in Nederland, de RDW, er een potje van maakt. En het mogelijk maakt dat een importoccasion met aantoonbaar teruggedraaide teller door RDW als nette wagen in het overheidsregister komt. Witwassen heet dat toch? Nu met het goedkeuringsstempel van onze overheid. Bedankt hé!

`Helemaal verbijsterend was dat RDW zegt er niets aan te kunnen doen.`

Ronduit schokkend was het om te zien dat RDW slaafs en dom de Europese voorschriften volgt en willens en wetens een teruggedraaide tellerstand als correct in haar database plaatst. Daarmee wordt de burger en de autobranche misleid, notabene door onze eigen overheid, die altijd het beste met ons voor heeft.

Voor wie het heeft gemist: kort en goed komt het erop neer dat RDW door de Europese regels geen eigen onderzoek mag doen bij import van een occasion. Zij accepteert de (apk-)bevindingen van een ander EU-land. Maar: de tellerstand wordt weer wel afgelezen en die afgelezen waarde gaat als de enige waarheid het RDW-register in.

Zo begint daar de misleiding die tellerfraude heet, onder de vlag van de RDW. Helemaal verbijsterend was dat RDW zegt er niets aan te kunnen doen. Onze altijd vrolijke Europarlementariër Wim van de Camp (CDA) zei te verwachten dat het nog wel tot 2018 of later duurt voordat het is opgelost. Het lijkt wel een boek van Kafka.

Opgelost? Wie maakt hier een probleem van iets dat toch allang was opgelost? Europa? De RDW? We hadden het toch goed voor elkaar?

`Vertrouwen komt te voet en gaat te paard.`

Ooit, lezer, ooit begon in de vroege jaren negentig NAP. Groeide uit tot nationaal automotive fenomeen. Werd dankbaar gekopieerd door België. Was een streng systeem, want importoccasions kregen nooit een NAP-label. Omdat de historie in het buitenland niet traceerbaar was. Dus onthoud je je van een oordeel. Helder uit te leggen en formeel juist.

Toen kwam er wetgeving. En werd RDW verantwoordelijk voor de uitvoering. En noemde het OKR, Online Kilometerstanden Registratie. Voor vele miljoenen euro`s werd de NAP-database gekocht. Om er vervolgens niks mee te doen, want niet door RDW vergaarde data, daar krijg je geen RDW-certificaat op. Weg miljoenen. Uw belastinggeld ja!

Wat volgde was de uitvoeringspraktijk, RDW ingeklemd tussen alle EU-regels en wetgeving. Gevolg: alle importoccasions, waarvan 50% is teruggedraaid (volgens zegsman Martin Huisman, en hij is voorzichtig) komen als neutraal in het register. Fijn gelijk speelveld hebben we nu weer! Als je nog geen Euroscepticus was, zou je het meteen worden.

Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Opgelicht zorgt ervoor dat we dit nu allemaal weten. En het imago van de occasionbranche is weer eens knap beschadigd. Wie legt dit uit aan de consument? En het imago van RDW?

`Het blijft lapwerk totdat er echt een pan-Europees systeem is.` 

Wie weet komt er een noodoplossing. Maar het wagenpark van importoccasions is ernstig besmet. Vis de rotte appels er maar eens uit. Misschien wordt de hele wetgeving opgeschort, wie weet komt er een aanvullende AMvB. Het blijft lapwerk totdat er echt een pan-Europees systeem is.

Of tellerfraude ooit uit te bannen is? Net zo`n vraag als of er ooit één Europa komt. We moeten niet te veel vertrouwen op toezicht op de naleving van regels, want regels worden omzeild. We moeten toe naar toezicht gebaseerd op houding en gedrag, op basis van principes van professioneel en modern zaken doen.

En wat moet die consument nu in deze verwarrende tijden? Ik dacht aan de pay-off, die ik gisteren las op een pand langs de A12 bij Bunnik… Begin bij Bovag!

Geplaatst in rubriek:
Ernst Uildriks
Ernst Uildriks

Uildriks verdiende zijn sporen in de branche onder andere bij de Stichting Nationale Autopas en is tegenwoordig zelfstandig adviseur. Voor de website van Automotive plaatst hij actuele ontwikkelingen in historisch perspectief.