Aegon dikt schadenetwerk in

Redactie Redactie
• Laatste update:

Knapper schetste tijdens het congres de belangrijkste trends voor de schademarkt. Ze zullen de aanwezigen niet als verrassing in de oren hebben geklonken: toenemende autonomie van de auto, gebruik van telematicatoepassingen voor rijgedrag, een toenemende zelfwerkzaamheid van consumenten bij het afhandelen van schadeherstel.

`Er is plaats voor maximaal dertig hightec-centers.`

Zowel de schade- als verzekeringsbranche moeten op deze trends inspelen, vertelde Knapper. “De huidige weg loopt dood. Herstellers moeten een keuze maken tussen cosmetische en complexe schades. Ze kunnen het niet allebei blijven doen; de investeringen zijn daarvoor simpelweg te hoog”, aldus Knapper.

“Wij verwachten dat er in Nederland plaats is voor ongeveer 25 tot 30 hightec-centers, die elk een aantal merkerkenningen hebben. Daar omheen zit een schil van low-tec bedrijven die het overige schadewerk en het complexe werk naar die hightec-centers sturen. De low-tec bedrijven hoeven dus geen grote investeringen in de werkplaats te doen, maar doen wel de intake en bieden vervangend vervoer”, aldus Knapper.

De verzekeraar zal geen rol innemen bij het neerzetten van een dergelijk netwerk. “Dat is aan de markt. Ik schets hoe wij denken dat de markt eruit komt te zien, of beter: hoe wij denken dat onze partners voor ons de meeste toegevoegde waarde hebben. Maar uiteindelijk moeten de bedrijven zelf de keuze maken. Bij ketens geldt dat het hoofdkantoor goed de regie moet houden over de verdeling van schades binnen het netwerk.”

`Consumenten krijgen via een app het adres van een hersteller in de buurt. Daar komen wij niet meer tussen.`

Het nieuwe model vraagt om samenwerking tussen schadeherstellers, die ook ketenoverstijgend zal zijn. “Je moet je eigen rol bepalen en partners kiezen die jou in die rol ondersteunen en andersom. Je hebt elkaar nodig.”

Voor verzekeraars betekenen de veranderingen in de markt onder andere dat consumenten steeds meer zelf afhandelen: niet alleen het afsluiten van de polis, maar ook het afhandelen van de schade. “Ze kunnen met een app een schade melden en de schadefoto’s doorsturen. Ze krijgen dan gelijk een indicatie van de reparatiekosten en het adres van een hersteller in de buurt. Daar komen wij niet meer tussen.”

Ook zullen dankzij telematica de premies worden aangepast aan het rijgedrag van de verzekerde, en zal er minder casco worden verzekerd als het autodelen toeneemt. Veel fleetowners houden casco immers in eigen beheer. “Uiteindelijk daalt de markt van de traditionele autoverzekeringen net zoals de schademarkt. Beide partijen moeten zoeken naar nieuwe modellen”, aldus Knapper.

Hij verwacht ook dat dienstverleners hun producten aanpassen aan de splitsing in cosmetisch en complex schadewerk. “Denk aan een Audatex-light waarbij je minder hoeft te documenteren dan bij Audatex voor complex werk.”

`De naam Hiqure is besmet en zal verdwijnen.`

En, vroeg iemand uit de zaal gevat, wat betekent dit dan voor Hiqure? Is de genoemde trend een zegen of vloek voor de noodlijdende branchenorm? “De naam Hiqure is besmet, dus ik denk dat die zal verdwijnen. Maar de norm zelf is goed bruikbaar, helemaal voor complexe schades. Het is de vraag of er niet ook een light-variant zou moeten komen, maar er is een commissie die zich daar nu over buigt.”

Hoe het nieuwe model van Aegon er precies uit komt te zien, kon Knapper nog niet zeggen. “Je moet het zo zien: we weten hoe het spel gespeeld moet gaan worden, maar de precieze spelregels moeten we nog bedenken.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Aegon dikt schadenetwerk in | Automotive Online

Aegon dikt schadenetwerk in

Redactie Redactie
• Laatste update:

Knapper schetste tijdens het congres de belangrijkste trends voor de schademarkt. Ze zullen de aanwezigen niet als verrassing in de oren hebben geklonken: toenemende autonomie van de auto, gebruik van telematicatoepassingen voor rijgedrag, een toenemende zelfwerkzaamheid van consumenten bij het afhandelen van schadeherstel.

`Er is plaats voor maximaal dertig hightec-centers.`

Zowel de schade- als verzekeringsbranche moeten op deze trends inspelen, vertelde Knapper. “De huidige weg loopt dood. Herstellers moeten een keuze maken tussen cosmetische en complexe schades. Ze kunnen het niet allebei blijven doen; de investeringen zijn daarvoor simpelweg te hoog”, aldus Knapper.

“Wij verwachten dat er in Nederland plaats is voor ongeveer 25 tot 30 hightec-centers, die elk een aantal merkerkenningen hebben. Daar omheen zit een schil van low-tec bedrijven die het overige schadewerk en het complexe werk naar die hightec-centers sturen. De low-tec bedrijven hoeven dus geen grote investeringen in de werkplaats te doen, maar doen wel de intake en bieden vervangend vervoer”, aldus Knapper.

De verzekeraar zal geen rol innemen bij het neerzetten van een dergelijk netwerk. “Dat is aan de markt. Ik schets hoe wij denken dat de markt eruit komt te zien, of beter: hoe wij denken dat onze partners voor ons de meeste toegevoegde waarde hebben. Maar uiteindelijk moeten de bedrijven zelf de keuze maken. Bij ketens geldt dat het hoofdkantoor goed de regie moet houden over de verdeling van schades binnen het netwerk.”

`Consumenten krijgen via een app het adres van een hersteller in de buurt. Daar komen wij niet meer tussen.`

Het nieuwe model vraagt om samenwerking tussen schadeherstellers, die ook ketenoverstijgend zal zijn. “Je moet je eigen rol bepalen en partners kiezen die jou in die rol ondersteunen en andersom. Je hebt elkaar nodig.”

Voor verzekeraars betekenen de veranderingen in de markt onder andere dat consumenten steeds meer zelf afhandelen: niet alleen het afsluiten van de polis, maar ook het afhandelen van de schade. “Ze kunnen met een app een schade melden en de schadefoto’s doorsturen. Ze krijgen dan gelijk een indicatie van de reparatiekosten en het adres van een hersteller in de buurt. Daar komen wij niet meer tussen.”

Ook zullen dankzij telematica de premies worden aangepast aan het rijgedrag van de verzekerde, en zal er minder casco worden verzekerd als het autodelen toeneemt. Veel fleetowners houden casco immers in eigen beheer. “Uiteindelijk daalt de markt van de traditionele autoverzekeringen net zoals de schademarkt. Beide partijen moeten zoeken naar nieuwe modellen”, aldus Knapper.

Hij verwacht ook dat dienstverleners hun producten aanpassen aan de splitsing in cosmetisch en complex schadewerk. “Denk aan een Audatex-light waarbij je minder hoeft te documenteren dan bij Audatex voor complex werk.”

`De naam Hiqure is besmet en zal verdwijnen.`

En, vroeg iemand uit de zaal gevat, wat betekent dit dan voor Hiqure? Is de genoemde trend een zegen of vloek voor de noodlijdende branchenorm? “De naam Hiqure is besmet, dus ik denk dat die zal verdwijnen. Maar de norm zelf is goed bruikbaar, helemaal voor complexe schades. Het is de vraag of er niet ook een light-variant zou moeten komen, maar er is een commissie die zich daar nu over buigt.”

Hoe het nieuwe model van Aegon er precies uit komt te zien, kon Knapper nog niet zeggen. “Je moet het zo zien: we weten hoe het spel gespeeld moet gaan worden, maar de precieze spelregels moeten we nog bedenken.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.