Partsplan verkocht aan consortium schadeketens (update)

Redactie Redactie
• Laatste update:

De medewerkers van Partsplan gaan mee in de overname. De transactie moet nog worden goedgekeurd door de toezichthoudende instanties. 

Gezonde ontwikkeling
Volgens Wijnand Mebius, directeur van ABS Autoherstel, is het een gezonde ontwikkeling dat het bestelplatform nu in handen is van de schadeherstelbranche zelf. “Dit biedt ons als schadebranche de mogelijkheid weer de regie te pakken over het onderdelenbestelproces en grip te krijgen op de prijsontwikkeling van onderdelen. Dat is het meest efficiënt voor onze klanten en een natuurlijke beweging.”

Partsplan blijft beschikbaar voor alle schadeherstelbedrijven in Nederland. Hoe de nieuwe eigenaren Partsplan in de toekomst gaan invullen, kan Mebius nog niet zeggen. “We zijn vooral bezig geweest te kijken hoe we gezamenlijk – in wezen als concurrenten van elkaar zijnde – het bedrijf zorgvuldig aan kunnen sturen. Daar hebben we veel energie in gestoken. We gaan op korte termijn kijken hoe we de activiteit verder kunnen ontwikkelen.”

Geen core business
De eigenaren van Partsplan willen al sinds 2012 het platform autonoom verder laten gaan. Eljakim Caus, manager strategie bij Achmea, zegt blij te zijn het bestelplatform te hebben kunnen verkopen. “Onderdeleninkoop is geen core business voor ons, het was dus logisch dat we met Partsplan wilden stoppen. Maar het was wel uitgegroeid tot een groot, relevant platform. Het zou jammer zijn om dat verloren te laten gaan voor de schadebranche. Door de inzet van alle betrokken partijen kunnen schadeherstellers blijven profiteren van het gezamenlijke inkoopvoordeel. Daarbij is het cruciaal dat de nieuwe eigenaren een brede vertegenwoordiging zijn van de markt.”

Partsplan werd in 2005 opgericht als schakel tussen onderdelenleveranciers en schadeherstellers met als doel inkoopkorting te bedingen. “Het is eigenlijk altijd de bedoeling geweest dit in handen van de schadebranche te houden (tot 2007 maakte schadeketen Care onderdeel uit van Athlon Car Lease, red.)”, zegt Jeroen Geenen, operationeel directeur van Athlon International. “Athlon is opdrachtgever en koopt schadeherstel in, we kopen geen onderdelen in. De herstellers konden zich echter moeilijk organiseren. Nu is de branche volwassen geworden en is dat wel mogelijk.” 

Nieuwe start
Volgens Caus is het inkoopvoordeel door de transparantere markt wel kleiner geworden. “Partsplan is zo groot geworden dat de korting eigenlijk voor alle herstellers in Nederland beschikbaar is gekomen. Het blijft voor de schadeherstellers belangrijk dit initiatief te behouden, maar de meerwaarde voor ons als opdrachtgever om het in eigen beheer te houden, is verdwenen.” 

De schadeketens zien zeker kansen, zegt Mebius. “We gaan ervan uit dat we in staat zijn met nieuwe ontwikkelingen meer uit Partsplan te halen. We zien het als een nieuwe start.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Partsplan verkocht aan consortium schadeketens (update) | Automotive Online

Partsplan verkocht aan consortium schadeketens (update)

Redactie Redactie
• Laatste update:

De medewerkers van Partsplan gaan mee in de overname. De transactie moet nog worden goedgekeurd door de toezichthoudende instanties. 

Gezonde ontwikkeling
Volgens Wijnand Mebius, directeur van ABS Autoherstel, is het een gezonde ontwikkeling dat het bestelplatform nu in handen is van de schadeherstelbranche zelf. “Dit biedt ons als schadebranche de mogelijkheid weer de regie te pakken over het onderdelenbestelproces en grip te krijgen op de prijsontwikkeling van onderdelen. Dat is het meest efficiënt voor onze klanten en een natuurlijke beweging.”

Partsplan blijft beschikbaar voor alle schadeherstelbedrijven in Nederland. Hoe de nieuwe eigenaren Partsplan in de toekomst gaan invullen, kan Mebius nog niet zeggen. “We zijn vooral bezig geweest te kijken hoe we gezamenlijk – in wezen als concurrenten van elkaar zijnde – het bedrijf zorgvuldig aan kunnen sturen. Daar hebben we veel energie in gestoken. We gaan op korte termijn kijken hoe we de activiteit verder kunnen ontwikkelen.”

Geen core business
De eigenaren van Partsplan willen al sinds 2012 het platform autonoom verder laten gaan. Eljakim Caus, manager strategie bij Achmea, zegt blij te zijn het bestelplatform te hebben kunnen verkopen. “Onderdeleninkoop is geen core business voor ons, het was dus logisch dat we met Partsplan wilden stoppen. Maar het was wel uitgegroeid tot een groot, relevant platform. Het zou jammer zijn om dat verloren te laten gaan voor de schadebranche. Door de inzet van alle betrokken partijen kunnen schadeherstellers blijven profiteren van het gezamenlijke inkoopvoordeel. Daarbij is het cruciaal dat de nieuwe eigenaren een brede vertegenwoordiging zijn van de markt.”

Partsplan werd in 2005 opgericht als schakel tussen onderdelenleveranciers en schadeherstellers met als doel inkoopkorting te bedingen. “Het is eigenlijk altijd de bedoeling geweest dit in handen van de schadebranche te houden (tot 2007 maakte schadeketen Care onderdeel uit van Athlon Car Lease, red.)”, zegt Jeroen Geenen, operationeel directeur van Athlon International. “Athlon is opdrachtgever en koopt schadeherstel in, we kopen geen onderdelen in. De herstellers konden zich echter moeilijk organiseren. Nu is de branche volwassen geworden en is dat wel mogelijk.” 

Nieuwe start
Volgens Caus is het inkoopvoordeel door de transparantere markt wel kleiner geworden. “Partsplan is zo groot geworden dat de korting eigenlijk voor alle herstellers in Nederland beschikbaar is gekomen. Het blijft voor de schadeherstellers belangrijk dit initiatief te behouden, maar de meerwaarde voor ons als opdrachtgever om het in eigen beheer te houden, is verdwenen.” 

De schadeketens zien zeker kansen, zegt Mebius. “We gaan ervan uit dat we in staat zijn met nieuwe ontwikkelingen meer uit Partsplan te halen. We zien het als een nieuwe start.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.