Verzekeraars verplicht tot doorberekenen schadekorting

Redactie Redactie
• Laatste update:

De bedrijfsregeling 18 komt er kortgezegd op neer dat verzekeraars en gevolmachtigden elkaar het netto tarief van een schadeclaim moeten doorbelasten, dus inclusief de (volume)korting die de betreffende verzekeraar of gevolmachtigde ontvangt.

Volgens Michael de Nijs, voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Gevolmachtigden NVGA, is de regeling goed voor zowel verzekeraars en tussenpersonen als gevolmachtigden. “We moeten er nauwkeurig op toezien dat we het netto tarief aan elkaar doorbelasten. Het voordeel is dat we elkaar zo niet met te hoge kosten voor schadeherstel opzadelen”, aldus De Nijs.

Voor de schadeherstellers verandert er volgens hem niets. “Zij kregen uiteindelijk toch het netto bedrag uitbetaald.” Bijkomend effect van de regeling is dat van zowel verzekeraars als gevolmachtigden duidelijker zichtbaar wordt wat de netto schadelast is binnen hun netwerk van schadeherstelbedrijven.

`Tevreden met regeling`
Schadegarant, dat namens meerdere verzekeraars een netwerk van schadeherstelbedrijven onderhoudt, is tevreden met de regeling. “Carrosserie- en autoruitschaden die onder Schadegarant- of Glasgarantvoorwaarden worden hersteld, voldoen al aan de voorwaarden van de bedrijfsregeling”, zegt Schadegarant-directeur Johan Schoonhoven. “Deze schaden worden via eXchange al tegen netto condities afgewikkeld en dus, indien van toepassing, ook netto verhaald.”

Geen nadeel, geen voordeel
Het Verbond van Verzekeraars heeft besloten tot deze Bedrijfsregeling omdat (klanten van) aansprakelijkheidsverzekeraars op dit moment niet altijd profiteren van de kortingen die cascoverzekeraars bedingen bij schadeherstellers. “Er was al een gentlements agreement dat je elkaar als verzekeraar het netto tarief in rekening brengt, maar er was geen toezicht op gehouden omdat er geen juridisch houvast was. Dat is er nu wel”, aldus woorvoerder Rudi Buis van het Verbond van Verzekeraars. “Uiteindelijk heeft niemand er nadeel of voordeel van; het is het eerlijkst om alleen door te belasten wat je betaald hebt voor schade. Nu hebben we dat ook juridisch afgedekt.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Verzekeraars verplicht tot doorberekenen schadekorting | Automotive Online

Verzekeraars verplicht tot doorberekenen schadekorting

Redactie Redactie
• Laatste update:

De bedrijfsregeling 18 komt er kortgezegd op neer dat verzekeraars en gevolmachtigden elkaar het netto tarief van een schadeclaim moeten doorbelasten, dus inclusief de (volume)korting die de betreffende verzekeraar of gevolmachtigde ontvangt.

Volgens Michael de Nijs, voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Gevolmachtigden NVGA, is de regeling goed voor zowel verzekeraars en tussenpersonen als gevolmachtigden. “We moeten er nauwkeurig op toezien dat we het netto tarief aan elkaar doorbelasten. Het voordeel is dat we elkaar zo niet met te hoge kosten voor schadeherstel opzadelen”, aldus De Nijs.

Voor de schadeherstellers verandert er volgens hem niets. “Zij kregen uiteindelijk toch het netto bedrag uitbetaald.” Bijkomend effect van de regeling is dat van zowel verzekeraars als gevolmachtigden duidelijker zichtbaar wordt wat de netto schadelast is binnen hun netwerk van schadeherstelbedrijven.

`Tevreden met regeling`
Schadegarant, dat namens meerdere verzekeraars een netwerk van schadeherstelbedrijven onderhoudt, is tevreden met de regeling. “Carrosserie- en autoruitschaden die onder Schadegarant- of Glasgarantvoorwaarden worden hersteld, voldoen al aan de voorwaarden van de bedrijfsregeling”, zegt Schadegarant-directeur Johan Schoonhoven. “Deze schaden worden via eXchange al tegen netto condities afgewikkeld en dus, indien van toepassing, ook netto verhaald.”

Geen nadeel, geen voordeel
Het Verbond van Verzekeraars heeft besloten tot deze Bedrijfsregeling omdat (klanten van) aansprakelijkheidsverzekeraars op dit moment niet altijd profiteren van de kortingen die cascoverzekeraars bedingen bij schadeherstellers. “Er was al een gentlements agreement dat je elkaar als verzekeraar het netto tarief in rekening brengt, maar er was geen toezicht op gehouden omdat er geen juridisch houvast was. Dat is er nu wel”, aldus woorvoerder Rudi Buis van het Verbond van Verzekeraars. “Uiteindelijk heeft niemand er nadeel of voordeel van; het is het eerlijkst om alleen door te belasten wat je betaald hebt voor schade. Nu hebben we dat ook juridisch afgedekt.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.