‘Tien procent minder schades door telematica’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Het Automotive Schadeseminar werd gisteren voor het vierde jaar op rij gehouden. Automotive organiseerde het evenement in samenwerking met sponsorpartners ABS Autoherstel, Hartsant Crash Repair Parts en Meeùs Schadeservice.

Representatief
De dienst E-support van Univé is vergelijkbaar met E-call dat in 2015 verplicht wordt in nieuwe auto’s. Een inbouwkastje detecteert wanneer de auto een ernstige aanrijding heeft en neemt dan contact op met de alarmcentrale. E-support biedt echter ook de mogelijkheid mensen te wijzen op gevaarlijke verkeerssituaties en files. Ook kan het worden gebruikt voor een beloningsysteem voor veilig rijgedrag.

Univé ziet telematica in eerste instantie als een nieuwe manier om met de klant te communiceren. “Met dit soort diensten kun je er als verzekeraar zijn voor je klant op het moment dat hij je het meest nodig heeft: bij een aangrijpend ongeval. Dat wordt gewaardeerd.”

Smart-in-car
Steeds meer auto`s zijn uitgerust met telematica-toepassingen, vertelde Frans van Dingenen, productmanager advanced driver assist systems bij Here (tot voorkort Navteq), tijdens het seminar. 
“Op dit moment wordt zo`n 20% van de nieuwe auto`s voorzien van een vorm van E-call. Wereldwijd is dit in 2020 de helft van de auto`s, in 2025 meer dan 90%.”

Here is met onder andere de Gemeente Eindhoven, chipfabrikant NXP, TU Eindhoven, TNO, taxibedrijf Cibatax en de ANWB actief in het project Smart-in-car. Hierbij zijn auto`s voorzien van een blackbox en wordt er gekeken hoe deze informatie kan verzamelen en afgeven, en hoe deze informatie nuttig kan worden gebruikt.

Zo kan met telematica tot op de meter nauwkeurig worden vastgesteld waar er files staan en kan aan de hand van ruitenwissergebruik zichtbaar worden gemaakt waar het precies regent. Aan de hand van de data kan ook worden vastgesteld waar er gaten in de weg zitten zodat Rijkswaterstaat sneller op pad kan om deze te repareren.

Volgens de sprekers biedt telematica veel kansen voor allerlei soorten bedrijven en instanties. Voor bedrijven in de schadeherstelketen is het de hoogste tijd dat zij zich gaan afvragen hoe zij een plekje kunnen innemen in deze communicatieketen en daar een business case op kunnen baseren.

Seminar
Ruim 70 genodigden – directeuren en managers uit alle geledingen van de schadeherstelbranche – waren aanwezig bij het Automotive Schadeseminar, dat in Hotel De Bilderberg (Oosterbeek) werd gehouden. Lees in de volgende editie van Automotive een verslag van de bijeenkomst.

Foto: Gerard van Bree 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

‘Tien procent minder schades door telematica’ | Automotive Online

‘Tien procent minder schades door telematica’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Het Automotive Schadeseminar werd gisteren voor het vierde jaar op rij gehouden. Automotive organiseerde het evenement in samenwerking met sponsorpartners ABS Autoherstel, Hartsant Crash Repair Parts en Meeùs Schadeservice.

Representatief
De dienst E-support van Univé is vergelijkbaar met E-call dat in 2015 verplicht wordt in nieuwe auto’s. Een inbouwkastje detecteert wanneer de auto een ernstige aanrijding heeft en neemt dan contact op met de alarmcentrale. E-support biedt echter ook de mogelijkheid mensen te wijzen op gevaarlijke verkeerssituaties en files. Ook kan het worden gebruikt voor een beloningsysteem voor veilig rijgedrag.

Univé ziet telematica in eerste instantie als een nieuwe manier om met de klant te communiceren. “Met dit soort diensten kun je er als verzekeraar zijn voor je klant op het moment dat hij je het meest nodig heeft: bij een aangrijpend ongeval. Dat wordt gewaardeerd.”

Smart-in-car
Steeds meer auto`s zijn uitgerust met telematica-toepassingen, vertelde Frans van Dingenen, productmanager advanced driver assist systems bij Here (tot voorkort Navteq), tijdens het seminar. 
“Op dit moment wordt zo`n 20% van de nieuwe auto`s voorzien van een vorm van E-call. Wereldwijd is dit in 2020 de helft van de auto`s, in 2025 meer dan 90%.”

Here is met onder andere de Gemeente Eindhoven, chipfabrikant NXP, TU Eindhoven, TNO, taxibedrijf Cibatax en de ANWB actief in het project Smart-in-car. Hierbij zijn auto`s voorzien van een blackbox en wordt er gekeken hoe deze informatie kan verzamelen en afgeven, en hoe deze informatie nuttig kan worden gebruikt.

Zo kan met telematica tot op de meter nauwkeurig worden vastgesteld waar er files staan en kan aan de hand van ruitenwissergebruik zichtbaar worden gemaakt waar het precies regent. Aan de hand van de data kan ook worden vastgesteld waar er gaten in de weg zitten zodat Rijkswaterstaat sneller op pad kan om deze te repareren.

Volgens de sprekers biedt telematica veel kansen voor allerlei soorten bedrijven en instanties. Voor bedrijven in de schadeherstelketen is het de hoogste tijd dat zij zich gaan afvragen hoe zij een plekje kunnen innemen in deze communicatieketen en daar een business case op kunnen baseren.

Seminar
Ruim 70 genodigden – directeuren en managers uit alle geledingen van de schadeherstelbranche – waren aanwezig bij het Automotive Schadeseminar, dat in Hotel De Bilderberg (Oosterbeek) werd gehouden. Lees in de volgende editie van Automotive een verslag van de bijeenkomst.

Foto: Gerard van Bree 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.