‘Autofabrikanten blij met Europese datawet’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Binnen de Europese Unie is jarenlang gediscussieerd over nieuwe dataregels, die beter moeten inspelen op de huidige internetontwikkelingen zoals de opmars van social media. De autofabrikanten bekijken de wetgeving vooral vanuit het perspectief van de connected car, waarin data van zowel het voertuig als de berijder een essentiële schakel is.

Uitbreiding vergeetrecht
De nieuwe regelgeving geldt Europabreed, waardoor bedrijven niet langer met 28 verschillende wetgevingen te maken hebben, zo meldt de Europese Commisie. Ook wordt het `vergeetrecht` uitgebreid, wat het voor consumenten eenvoudiger maakt om hun persoonlijke gegevens te laten verwijderen. Verder is de databeschermingsplicht, die in Nederland begin dit jaar is ingevoerd, nu Europabreed toegepast. De boetes voor het overtreden van de nieuwe Europese datawet kunnen oplopen tot 4 procent van de wereldwijde omzet van een bedrijf.

Geen toegang voor derden
“Deze wetgeving geeft duidelijkheid over het gebruik en de bescherming van data in het geval van onze connected cars”, aldus Acea-secretaris Erik Jonnaert. De organisatie steunt de regelgeving op het gebied van transparantie voor consumenten en het proportionele gebruik van data. Opvallend is dat Acea spreekt van een “goede bescherming van de data tegen gebruik door derden” – waaronder in het geval van de autofabrikanten het universele kanaal kan worden verstaan.  “Wel moeten we voorkomen dat de EU-landen de Europese regels nu allemaal anders gaan interpreteren”, aldus Jonnaert.

Tijdens het Nationaal Automotive Congres op 19 mei geeft Leaseplan-ceo Vahid Daemi zijn visie op het gebruik van big data.

‘Autofabrikanten blij met Europese datawet’ | Automotive Online

‘Autofabrikanten blij met Europese datawet’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Binnen de Europese Unie is jarenlang gediscussieerd over nieuwe dataregels, die beter moeten inspelen op de huidige internetontwikkelingen zoals de opmars van social media. De autofabrikanten bekijken de wetgeving vooral vanuit het perspectief van de connected car, waarin data van zowel het voertuig als de berijder een essentiële schakel is.

Uitbreiding vergeetrecht
De nieuwe regelgeving geldt Europabreed, waardoor bedrijven niet langer met 28 verschillende wetgevingen te maken hebben, zo meldt de Europese Commisie. Ook wordt het `vergeetrecht` uitgebreid, wat het voor consumenten eenvoudiger maakt om hun persoonlijke gegevens te laten verwijderen. Verder is de databeschermingsplicht, die in Nederland begin dit jaar is ingevoerd, nu Europabreed toegepast. De boetes voor het overtreden van de nieuwe Europese datawet kunnen oplopen tot 4 procent van de wereldwijde omzet van een bedrijf.

Geen toegang voor derden
“Deze wetgeving geeft duidelijkheid over het gebruik en de bescherming van data in het geval van onze connected cars”, aldus Acea-secretaris Erik Jonnaert. De organisatie steunt de regelgeving op het gebied van transparantie voor consumenten en het proportionele gebruik van data. Opvallend is dat Acea spreekt van een “goede bescherming van de data tegen gebruik door derden” – waaronder in het geval van de autofabrikanten het universele kanaal kan worden verstaan.  “Wel moeten we voorkomen dat de EU-landen de Europese regels nu allemaal anders gaan interpreteren”, aldus Jonnaert.

Tijdens het Nationaal Automotive Congres op 19 mei geeft Leaseplan-ceo Vahid Daemi zijn visie op het gebruik van big data.