Brussel voor soepele uitstootnorm, milieuclub woedend

Redactie Redactie
• Laatste update:

Volgens de Europese Commissie is de tijdelijke versoepeling van de plafonds gerechtvaardigd omdat er nog wat technische onzekerheden bestaan omtrent het gebruik van het nieuwe mobiele testsysteem (PEMS) en omdat het technisch lastig is om de uitstoot van dieselauto`s die nu worden geproduceerd op de hele korte termijn te verbeteren.

Volgende stappen
De stemming van vandaag kan uiteindelijk zorgen voor een snelle invoering van de zogenoemde RDE-test op basis van praktijktesten.

Acea: blij met duidelijkheid
Fabrikantenvereniging Acea zegt in een reactie blij te zijn met de weg die het Europees Parlement is ingeslagen.

“Deze wetgeving biedt een grote uitdaging voor de industrie met nieuwe en strengere teststandaarden die extreem moeilijk te halen zijn in een korte tijdspanne”, zegt Acea-voorzitter Erik Jonnaert. “De fabrikanten juichen echter toe dat nu de zeer gewenste duidelijkheid is gegeven en zijn enthousiast om de nieuwe testmethodes in te voeren zodra de wetgeving van kracht wordt.”

Transport & Environment: schande
De Europese milieuorganisatie Transport & Environment zegt teleurgesteld te zijn met de beslissing. “Het is een schande dat de machtigste landen in Europa denken dat het goed is voor hun autoindustrie om dieselvervuiling in stand te houden terwijl burgers vergiftigd worden. De Europese Commissie en progressieve leden van het EP hebben zich met hand en tand verzet tegen een slechte uitkomst, maar waren niet bestand tegen de druk vanuit nationale overheden.”

Volgens T&E zijn de gevolgen van de keuze van het EP dat Europese steden dieselauto`s zullen gaan weren omdat ze anders niet aan de opgelegde normen voor luchtkwaliteit kunnen voldoen. 

Lobyist en T&E-directeur, Jos Dings, voorspelde al dat het EP zou zwichten voor de druk van autofabricerende lidstaten. Lees het interview met Jos Dings in Automotive Management 12 van 2015

Foto: AP Images / European Union. 

Brussel voor soepele uitstootnorm, milieuclub woedend | Automotive Online

Brussel voor soepele uitstootnorm, milieuclub woedend

Redactie Redactie
• Laatste update:

Volgens de Europese Commissie is de tijdelijke versoepeling van de plafonds gerechtvaardigd omdat er nog wat technische onzekerheden bestaan omtrent het gebruik van het nieuwe mobiele testsysteem (PEMS) en omdat het technisch lastig is om de uitstoot van dieselauto`s die nu worden geproduceerd op de hele korte termijn te verbeteren.

Volgende stappen
De stemming van vandaag kan uiteindelijk zorgen voor een snelle invoering van de zogenoemde RDE-test op basis van praktijktesten.

Acea: blij met duidelijkheid
Fabrikantenvereniging Acea zegt in een reactie blij te zijn met de weg die het Europees Parlement is ingeslagen.

“Deze wetgeving biedt een grote uitdaging voor de industrie met nieuwe en strengere teststandaarden die extreem moeilijk te halen zijn in een korte tijdspanne”, zegt Acea-voorzitter Erik Jonnaert. “De fabrikanten juichen echter toe dat nu de zeer gewenste duidelijkheid is gegeven en zijn enthousiast om de nieuwe testmethodes in te voeren zodra de wetgeving van kracht wordt.”

Transport & Environment: schande
De Europese milieuorganisatie Transport & Environment zegt teleurgesteld te zijn met de beslissing. “Het is een schande dat de machtigste landen in Europa denken dat het goed is voor hun autoindustrie om dieselvervuiling in stand te houden terwijl burgers vergiftigd worden. De Europese Commissie en progressieve leden van het EP hebben zich met hand en tand verzet tegen een slechte uitkomst, maar waren niet bestand tegen de druk vanuit nationale overheden.”

Volgens T&E zijn de gevolgen van de keuze van het EP dat Europese steden dieselauto`s zullen gaan weren omdat ze anders niet aan de opgelegde normen voor luchtkwaliteit kunnen voldoen. 

Lobyist en T&E-directeur, Jos Dings, voorspelde al dat het EP zou zwichten voor de druk van autofabricerende lidstaten. Lees het interview met Jos Dings in Automotive Management 12 van 2015

Foto: AP Images / European Union.