Mansveld: liever strenge testmethode dan snelle invoering

Redactie Redactie
• Laatste update:

Verder zegt Mansveld er bij de Europese Commissie op aan te dringen om bij de invoering van de nieuwe Real Driving Emissions (RDE) testprocedure in plaats van een gefaseerde aanpak meteen de strengste NOx grensemissie aan te houden. De staatssecretaris zegt de steun te hebben van de RAI Vereniging om op zo kort mogelijke termijn te komen tot een effectieve en `robuuste` testmethode. 

“De nieuwe RDE-testprocedure moet in 2017 direct met een strenge norm ingaan, zodat die van het begin af aan effectief is.” Met strenge norm bedoelt Mansveld een conformiteitsfactor van 1,5. In de huidige situatie is het verschil tussen emissies in het laboratorium en op de weg een factor 4 tot 5. Met een waarde van 1 zijn emissies tijdens de RDE test gelijk aan de Euro 6 limiet in het laboratorium.

De planning van de Europese Commissie is dat de nieuwe RDE-testprocedure in september 2017 ingaat voor nieuwe typegoedkeuringen. Een jaar later wordt de test verplicht voor alle nieuw te registreren voertuigen. Hierbij zou bij de introductie van de nieuwe RDE-test eerst een relatief milde norm van toepassing worden en later (2020/2021) een scherpere norm.

Kijk voor alle relevante onderzoeken van onder meer TNO in de rubriek Feiten & Cijfers

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Mansveld: liever strenge testmethode dan snelle invoering | Automotive Online

Mansveld: liever strenge testmethode dan snelle invoering

Redactie Redactie
• Laatste update:

Verder zegt Mansveld er bij de Europese Commissie op aan te dringen om bij de invoering van de nieuwe Real Driving Emissions (RDE) testprocedure in plaats van een gefaseerde aanpak meteen de strengste NOx grensemissie aan te houden. De staatssecretaris zegt de steun te hebben van de RAI Vereniging om op zo kort mogelijke termijn te komen tot een effectieve en `robuuste` testmethode. 

“De nieuwe RDE-testprocedure moet in 2017 direct met een strenge norm ingaan, zodat die van het begin af aan effectief is.” Met strenge norm bedoelt Mansveld een conformiteitsfactor van 1,5. In de huidige situatie is het verschil tussen emissies in het laboratorium en op de weg een factor 4 tot 5. Met een waarde van 1 zijn emissies tijdens de RDE test gelijk aan de Euro 6 limiet in het laboratorium.

De planning van de Europese Commissie is dat de nieuwe RDE-testprocedure in september 2017 ingaat voor nieuwe typegoedkeuringen. Een jaar later wordt de test verplicht voor alle nieuw te registreren voertuigen. Hierbij zou bij de introductie van de nieuwe RDE-test eerst een relatief milde norm van toepassing worden en later (2020/2021) een scherpere norm.

Kijk voor alle relevante onderzoeken van onder meer TNO in de rubriek Feiten & Cijfers

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.