Kabinet verwacht ‘anticipatieaankopen’ in 2015

Redactie Redactie
• Laatste update:

Vandaag werd traditiegetrouw de Miljoenennota gepresenteerd, maar voor de autobranche was er nauwelijks nieuws te melden, omdat die via de belastingplannen vorig jaar en in de Autobrief 2 al zijn gepresenteerd.

Paul de Waal, woordvoerder van Bovag, vindt het voor een prognose voor de nieuwverkopen in 2016 nog te vroeg. “Het lijkt de goede kant op te gaan met het consumentenvertrouwen en dat kan positief uitpakken voor zogenoemde inhaalaankopen.”

Het tussenjaar
De verwachting – niet alleen bij het Kabinet – is dat er dit jaar nog veel phev`s op kenteken worden gezet omdat de bijtelling van deze auto`s in 2016 van 7 naar 15 procent gaat. Voor de volledig elektrische auto blijft de bijtelling ook op 4 procent (pas vanaf 2019 komt er een plafond van 50 duizend euro). Voor plug-in hybrides tot en met 50 gram/km CO2-uitstoot loopt de bijtelling op van 15 procent in 2016, via 17 procent in 2017 en 19 procent in 2018 naar het standaardtarief van 22 procent vanaf 2019. Het gaat daarbij steeds om auto’s die in die jaren voor het eerst tenaam gesteld worden.

“De plannen met de fiscale bijtelling voor het tussenjaar kenden we al en daar zijn we positief over”, stelt De Waal. “Sterker nog, we hebben ze binnen het zogenoemde monsterverbond vormgegeven. Het daadwerkelijke wetsvoorstel voor Autobrief 2 voor de plannen voor 2017 en later verwachten we voor het kerstreces. Tijdens de behandeling ervan in de Tweede Kamer zullen die plannen waarschijnlijk overeind blijven, in de Eerste Kamer kan het nog spannend worden.”

Beste jongetje van de klas
De verhoogde bijtelling zal invloed hebben op de nieuwverkoop in 2016. Renate Hemerik, directeur VNA, ziet de maatregelen als een teken dat de overheid niet meer het beste jongetje van de klas wil zijn. “Komend jaar wordt gebruikt om een stevige stap te zetten naar minder fiscale stimulering van vooral de phev’s. Dit wil overigens niet zeggen dat het huidige kabinet geen heil meer ziet in phev’s. Maar door de fiscale stimulering af te bouwen, gaan we in Nederland meer en beter aansluiten op het Europese bronbeleid, waarin de Europees milieudoelstellingen strenge CO2-eisen aan autofabrikanten stellen.”

Lees de Miljoenennota 2015 hier

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Kabinet verwacht ‘anticipatieaankopen’ in 2015 | Automotive Online

Kabinet verwacht ‘anticipatieaankopen’ in 2015

Redactie Redactie
• Laatste update:

Vandaag werd traditiegetrouw de Miljoenennota gepresenteerd, maar voor de autobranche was er nauwelijks nieuws te melden, omdat die via de belastingplannen vorig jaar en in de Autobrief 2 al zijn gepresenteerd.

Paul de Waal, woordvoerder van Bovag, vindt het voor een prognose voor de nieuwverkopen in 2016 nog te vroeg. “Het lijkt de goede kant op te gaan met het consumentenvertrouwen en dat kan positief uitpakken voor zogenoemde inhaalaankopen.”

Het tussenjaar
De verwachting – niet alleen bij het Kabinet – is dat er dit jaar nog veel phev`s op kenteken worden gezet omdat de bijtelling van deze auto`s in 2016 van 7 naar 15 procent gaat. Voor de volledig elektrische auto blijft de bijtelling ook op 4 procent (pas vanaf 2019 komt er een plafond van 50 duizend euro). Voor plug-in hybrides tot en met 50 gram/km CO2-uitstoot loopt de bijtelling op van 15 procent in 2016, via 17 procent in 2017 en 19 procent in 2018 naar het standaardtarief van 22 procent vanaf 2019. Het gaat daarbij steeds om auto’s die in die jaren voor het eerst tenaam gesteld worden.

“De plannen met de fiscale bijtelling voor het tussenjaar kenden we al en daar zijn we positief over”, stelt De Waal. “Sterker nog, we hebben ze binnen het zogenoemde monsterverbond vormgegeven. Het daadwerkelijke wetsvoorstel voor Autobrief 2 voor de plannen voor 2017 en later verwachten we voor het kerstreces. Tijdens de behandeling ervan in de Tweede Kamer zullen die plannen waarschijnlijk overeind blijven, in de Eerste Kamer kan het nog spannend worden.”

Beste jongetje van de klas
De verhoogde bijtelling zal invloed hebben op de nieuwverkoop in 2016. Renate Hemerik, directeur VNA, ziet de maatregelen als een teken dat de overheid niet meer het beste jongetje van de klas wil zijn. “Komend jaar wordt gebruikt om een stevige stap te zetten naar minder fiscale stimulering van vooral de phev’s. Dit wil overigens niet zeggen dat het huidige kabinet geen heil meer ziet in phev’s. Maar door de fiscale stimulering af te bouwen, gaan we in Nederland meer en beter aansluiten op het Europese bronbeleid, waarin de Europees milieudoelstellingen strenge CO2-eisen aan autofabrikanten stellen.”

Lees de Miljoenennota 2015 hier

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.