Branche biedt aangepast alternatief bijtellingplan aan

Redactie Redactie
• Laatste update:

Vanaf 2016 vallen er in de bijtellingplannen van Wiebes nog maar heel weinig auto`s in een lage bijtellingcategorie; de meeste auto`s komen terecht in de 25%-klasse. De branchepartijen vrezen dat de markt hierdoor verder verstoord raakt en leaserijders al snel fors meer bijtelling gaan betalen.

In het plan van Wiebes zijn er vier bijtellingcategorieën (7%, 14%, 20%, 25%). In een eerder tegenvoorstel hadden de branchepartijen een extra categorie toegevoegd, namelijk die van 17%. Deze is in het aangepaste voorstel geschrapt, en de 20% categorie is verruimd. Op die manier komt de branche op net zo veel categorieën uit als de staatssecretaris. Alleen gaan auto’s met een CO2-uitstoot van 80 t/m 106 g/km in het plan van Bovag, RAI Vereniging en VNA 20% bijtelling betalen in plaats van 25% zoals in het plan van Wiebes. 

Het plan is aangeboden aan de kamerleden. “Via de Tweede Kamer proberen we de plannen van Wiebes gewijzigd te krijgen. De staatssecretaris zelf zal zijn plannen waarschijnlijk niet meer willen wijzigen”, aldus Harald Bresser van RAI Vereniging.

Ook in de Tweede Kamer heeft het plan van Wiebes inmiddels tegenstanders, waaronder zijn eigen VVD.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.